Presteer je beter met een hogere framerate

Presteer je beter met een hogere framerate? 2021-03-17T13:59:26
De tijd van 60 hertz als de gouden standaard voor displays is bijna voorbij. Steeds vaker willen we beeldschermen met hogere verversingsfrequenties om games sneller en vloeiender op te vertonen. Maar wat heb je precies aan al die extra frames? We leggen het nut van hogere framerates uit.

Dit artikel is een partnerbijdrage van ROG. Lees hier wat dat betekent.

Om maar met de deur in huis te vallen: je framerate en de refreshrate van je systeem zijn niet hetzelfde. De termen smelten in de volksmond nog wel eens samen, maar er zit enige nuance in. De framerate (fps) is wat je computer per seconde aan frames uitspuwt, terwijl de refreshrate (hertz) slaat op de maximale frequentie die je monitor bij kan houden. 

Hoeveel frames je uiteindelijk in je oogbollen geprojecteerd krijgt, hangt dus af van beide factoren. Een monsterbak van een pc kan misschien Minecraft in 240 frames per seconde klokken, maar op een 60Hz-beeldscherm zie je daar alsnog maar zestig beeldjes van; de rest is eigenlijk overkill. Vice versa kan een weinig krachtig computertje de maximale refreshrate van een 300Hz-monitor vaak ook niet volledig benutten. 

Hoe krijg je meer frames in je games?

Wie van meer frames per seconde wil genieten, moet dus een sneller PC en een goed beeldscherm hebben om die beeldjes stabiel te blijven pompen. De ene game laat zich daarin makkelijker optimaliseren dan de ander, maar doorgaans geldt: voor hogere framerates heb je simpelweg zwaardere hardware nodig.

Bij desktops blijkt dat vaak een kwestie van de juiste componenten bij het geschikte scherm zoeken, maar tegenwoordig bieden ook laptops steeds vaker een all-in-one uitkomst. Recent verschenen notebooks als de ROG Strix SCAR 17 bieden een totaalpakket voor games met meer frames. Uitgerust met een Nvidia GeForce RTX 30-videokaart én een display op 360 hertz (!), kent de apparatuur weinig bottlenecks.

FPS en Hertz target tracking

Spellen die goed geoptimaliseerd zijn om hogere framerates te klokken, zijn vaak competitief. Onder meer Counter-Strike: Global Offensive, Valorant, Rainbow Six: Siege en Overwatch laten hun frames gemakkelijk opvoeren. Los van shooters lenen ook moba’s zoals Dota 2 en League of Legends zich hiervoor. Juist in de genres waar winst of verlies van een minuscule muisbeweging af kan hangen, komt ook het nut van een hogere framerate des te beter in beeld.

Word je met meer frames een betere gamer?

Je hebt meer aan hogere framerates in een potje CS:GO of Rainbow Six: Siege, dan in Cyberpunk 2077, waar het de boel lekker vloeiend maakt, maar niet per definitie elke kogel telt. Door je games te spelen met meer frames per seconde, kun je simpelweg sneller op alle actie reageren. Althans: zo geldt de belofte.

Een verdubbeling van je frames staat natuurlijk niet tot een directe verdubbeling van je K/D-ratio. Door hogere framerates te klokken, verhoog je vooral het plafond van je eigen prestaties. Als je een grotere hoeveelheid visuele informatie hebt, is er gewoon méér om op te reageren. Het laat je dingen zien die je voorheen (op 60 fps of lager) niet eens had kunnen zien.

Het kunnen die eerste frames zijn van een geweer dat om de hoek komt loeren in CS:GO, of de kleine beweging van het bosje aan de PUBG-horizon: iedere extra frame kan van pas komen. Of je ná dat moment ook daadwerkelijk snel de juiste keuzes maakt, is helemaal aan jou en je spelervaring, maar de extra informatie heb je sowieso al gewonnen. 

De sweet spot tussen resolutie, framerate en prestaties

Dat voordeel kent jammer genoeg wel weer een eigen plafond. In multiplayerspellen wordt de visuele informatie bijvoorbeeld vaak gelimiteerd aan een tick rate: de frequentie waarop de server speldata updatet. Hierdoor is het mogelijk beeldverversing te hebben die - op papier - sneller presteert dan het spel zelf doet.

Mocht je precies de middenweg zoeken voor veel competitieve spellen, dan bieden prestaties op 1440p-resolutie en 144 fps een mooie sweet spot. Het is als een beetje van beide: toch anderhalf keer zo scherp als 1080p, maar vooral een framerate die makkelijk meekan met de meest responsieve spellen van nu. 

Binnen het laptopsegment wordt die balans aangeboden met bijvoorbeeld de ROG Zephyrus G15. Qua beeldverversing heeft het 165Hz-display nog wat speling boven de tick rates van veel competitieve spellen, terwijl een Nvidia GeForce RTX 30-gpu genoeg grafische kracht biedt om 2k-gaming op die frequentie uit te spuwen. Dan merk je dat je ook van chique ogende notebooks prima esports-prestaties mag verwachten.

ROG zephyrus

Het nut van stabiliteit en snelle synchronisatie

Los van de snellere prestaties, bestrijden hogere framerates ook een boel nare imperfecties in je games. Denk daarbij aan asynchroon gestotter of delen van het scherm die soms kortstondig achter lijken te lopen. Door meer data en stabiliteit in de beelduitvoer te proppen, verminder je direct ongewenste verschijnselen op het display.

Schermpanelen die minder op gaming gericht zijn, hebben bij snelle beweginge nog wel eens te maken met een soort van vage schaduwen. Dit soort ghosting vervaagt geleidelijk wanneer de beeldjes elkaar vlotter opvolgen. Op 240 frames per seconde verdwijnt zo’n schim natuurlijk vier keer sneller dan het op 60 fps zou doen.

Met behulp van lagere responstijden en betere synchronisatie tussen videokaart en display, verdwijnen zaken als screen tearing als sneeuw voor de zon. Des te sneller en stabieler de beeldstroom, des te prettiger de spelprestaties. De verschillen daarin zijn miniem, maar gelukkig bestaan er overkoepelende vaandels om fraaie schermtechnologie in samen te vatten. 

ghosting visualized

Keurmerken van Nvidia G-Sync en FreeSync staan al langer op veel monitoren, maar we zien ze nu ook in laptops een opmars maken. De vernieuwde ROG Zephyrus Duo 15 SE biedt bijvoorbeeld een primair 4k-display op 120 hertz, 3 milliseconde responstijd en FreeSync-ondersteuning. Geoptimaliseerde beeldprestaties van dat niveau zijn niet langer exclusief voor desktopgamers. 

Moet jij nu ook aan de hogere framerates?

Hoeveel nut jij persoonlijk uit een hogere framerate haalt, is uiteraard afhankelijk van vele factoren. Niet iedereen haalt direct meer nut uit de snelste beeldfrequenties. Het voordeel is afhankelijk van wat je apparatuur aankan, welk type spellen je speelt en natuurlijk je eigen, menselijke reflexen — ook wel de bottleneck des levens genoemd. 

Los van die prestatiedrang biedt een snellere en stabielere framerate in vrijwel alle gevallen een zekere luxe. De extra beeldjes die je kunt scoren, zorgen ervoor dat je meer visuele informatie in één seconde kunt persen. Die extra data kan je spelprestaties verbeteren en laten je in ieder geval genieten van vloeiendere beelden. En dan heb je er ook wat aan als singleplayerveteraan zonder ambities in competitief gamen.

De grafische kaarten van nu groeien aanzienlijk in prestaties en displays verhogen in rap tempo hun beeldverversing. In theorie zouden we als gamers nu moeten zwemmen in prestatiegerichte hardware, maar de aanhoudende videokaartschaarste houdt die droom voorlopig tegen. Juist nu de losse componenten moeilijk te vinden zijn, lijken notebooks steeds vaker een interessante all-in-one uitkomst. Vlotte spelprestaties zijn vandaag de dag niet exclusief voor vaste systemen: ook laptops pompen tegenwoordig meer frames dan je lief is.

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord