UPDATE: Treyarch behandelt freelancers nauwelijks als mensen 

UPDATE: Treyarch behandelt freelancers nauwelijks als mensen 2019-06-27T13:34:52
Uit een onderzoek van Kotaku is gebleken dat Call of Duty-ontwikkelaar Treyarch haar freelancers als minderwaardigen behandelt. Ze werken volledige dagen en lange shifts, maar krijgen niets van de extra’s waar vaste medewerkers wel gebruik van kunnen maken.

Update: Treyarch heeft in een brief naar haar personeel gereageerd op de statements uit het Kotaku artikel. Hieronder lees je dat ze zich natuurlijk verschrikkelijk veel zorgen maken en constat hard werken om dit soort dingen te voorkomen.

Team:

Today, Kotaku published a story that explores a number of reported behind-the-scenes issues in Black Ops 4 development. The first and most important statement that we want to make to the team is that, as managers of this studio, we take the well-being of every single individual working here very seriously.

We have a vision for the future of this studio that includes significant improvements to work/life balance, and we plan to achieve that through better project planning, streamlined production processes, and rigorous decision-making timelines. It is also our intention to maintain our commitment to increased transparency.

Getting there will require time, hard work, and commitment — most of all, it will require open communication. If you ever feel like your needs aren’t being met, please do not hesitate to communicate actively with your manager. No one should ever feel like they don’t have options, can’t talk openly, or that the only choice is to take their concerns to the public. These conversations should always start with an honest dialogue with your department manager, and if that’s not working, feel free to reach out to one of us.

Game development is a wildly complex art and it requires a diverse set of people and skill sets to do it successfully. It’s important for all of us to foster a studio culture that treats all team members with respect.

We appreciate the contributions made by all parts of the team in the name of the games we make.

Sincerely,

Dan & Mark

Origineel bericht: Het lijkt er op alsof Treyarch, de ontwikkelaar van games zoals Call of Duty: Black Ops 4, haar freelancers ver beneden haar eigen medewerkers plaatst. Dit blijkt uit een nieuw, uitgebreid artikel van nieuwswebsite Kotaku. Hierin interviewde Jason Schreier diverse medewerkers over de ontwikkeling van de bovengenoemde game, die lieten weten het erg slecht gehad te hebben.

Voorbeelden die genoemd werden waren bijvoorbeeld het feit dat, terwijl iedereen naar huis ging en de freelance QA-testers hun twaalf uur lange  nachtshift moesten draaien, de airco compleet werd uitgezet. Dit zorgde soms voor een binnentemperatuur van 32 graden. Ook moesten freelancers minimaal een uur wachten nadat de vaste medewerkers klaar waren met lunchen, voordat ze zelf konden gaan eten. Soms werd hen zelfs verteld dat ze het helemaal niet mochten eten, omdat ze geen lid waren van het ontwikkelaars-team. Zelfs als er feestjes gevierd werden voor alle medewerkers, hoefden de freelancers eigenlijk niet op te komen dagen, want ze mochten er voor maximaal 20 minuten aanwezig zijn.

Nu zijn dit misschien kleine, zielige dingetjes, maar stel je eens voor dat je voor bijna een jaar lang 70 uur in de week werkt voor ongeveer 13 dollar per uur. En dat je daar bovenop ook nog eens te horen krijgt dat een nieuwe financieel directeur een bonus kreeg van rond de 15 miljoen dollar, terwijl je eigenlijk niet eens mag lunchen. Geen wonder dat de geïnterviewde medewerkers telkens aangeven dat ze gewoon eerlijk behandeld willen worden; dit soort nieuws zorgt er voor dat mensen zich ondergewaardeerd en kut voelen.

Activision heeft verder niet direct gereageerd op het artikel van Kotaku, maar stuurde wel een algemeen bericht de deur uit over het ontwikkelproces. Hierin lieten ze weten dat ze hartstikke blij zijn met iedereen, want zonder alle medewerkers was het niet mogelijk geweest. Een mooi, leeg praatje van het hoofdkantoor dus, maar ja, wat hadden we kunnen verwachten.

Dat is ons toch wat, die crunch. Soms vragen we ons wel af of de freelancers bij bijvoorbeeld Rockstar Games of Bioware ook zo behandeld werden. Welke ontwikkelaar maakt zich er nu niet schuldig aan?

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord