Google geeft ontwikkelaars de schuld van gebrek aan 4K/60 FPS in Stadia-games 

Google geeft developers de schuld van gebrek aan 4K/60 FPS bij Stadia-games 2019-11-26T12:57:03
De meeste games op Google Stadia zijn niet in 4K-resolutie met 60 FPS speelbaar, terwijl dat wel is wat Google beloofde. Nadat ze hiervan beschuldigd werden, kwam Google naar buiten met een statement waarin ze eigenlijk zeggen dat het niet hun schuld is, maar dat het aan de ontwikkelaars is om hun games te optimaliseren.

Vorige week beschuldigde de website 9to5google Google van leugens over de prestaties van Google Stadia, nadat niet alle games op de streamingdienst in 4K-resolutie afspelen met 60 frames per second. Dit beloofde Google namelijk wel, en ze adverteren het al sinds het begin als een van de belangrijkste functies van Stadia. Zo bevestigde Phil Harrison, de vicepresident van Google, dit in oktober nog in een Tweet:

Maar die 4K/60 FPS is op dit moment nog in lang niet alle 22 launch-titels van Google Stadia te vinden. Zo draait Destiny 2 op 1080p en wordt vervolgens opgeschroefd om de kwaliteit te verhogen, maar 4K wordt nooit bereikt. Red Dead Redemption 2, de Stadia-game waar Google tot nu toe het meeste profijt uit haalt, draait op 1080p of 1440p, afhankelijk van je internet, en wordt vervolgens opgeschroefd naar 4K op de Chromecast Ultra. Hieronder kan je een goede vergelijking zien van de Stadia-versie van RDR2 met de Xbox One X-versie. En het ziet er niet al te best uit voor Google:

Na alle kritiek kon Google zich niet langer meer stil houden. Dit is het volledige statement van Google:

Stadia streams at 4K and 60 FPS - and that includes all aspects of our graphics pipeline from game to screen: GPU, encoder and Chromecast Ultra all outputting at 4k to 4k TVs, with the appropriate internet connection.

    

Developers making Stadia games work hard to deliver the best streaming experience for every game. Like you see on all platforms, this includes a variety of techniques to achieve the best overall quality. We give developers the freedom of how to achieve the best image quality and framerate on Stadia and we are impressed with what they have been able to achieve for day one.

           

We expect that many developers can, and in most cases will, continue to improve their games on Stadia. And because Stadia lives in our data centers, developers are able to innovate quickly while delivering even better experiences directly to you without the need for game patches or downloads.

Google schuift de schuld dus af op de ontwikkelaars, door te zeggen dat Stadia gewoon 4K/60 FPS kan draaien, en dat ze het aan de ontwikkelaars overlaten om hun games op de beste manier te optimaliseren. In ieder geval is er iets misgegaan in de communicatie, want het statement ‘all games at launch support 4K’ is dus niet waar, of het nu aan Google of aan de ontwikkelaars ligt.

Het is dus wel te stellen dat de launch van Google Stadia alles behalve soepel is verlopen. Toch is het niet alleen maar drama, want Martin en Lucas hebben Stadia getest, en konden ook nog wel wat pluspuntjes opnoemen.

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord