CD Projekt Red blijft aan je zijde
Voor CEO Marcin Iwinski ben je meer dan alleen maar een one-night stand. Iwinski gaf namelijk aan dat het volgens hem van groot belang is om na de launch van een game directe en eerlijke ondersteuning te bieden. Dat is volgens hem dan ook de reden dat de gamers altijd terugkeren naar de games van CD Projekt Red. Hier moeten wij wel even bij vermelden dat ze nog maar twee games hebben gemaakt. En is het niet ook omdat deze games gewoon retestrak waren?
Hoe dan ook, Marcin Iwininski stelde dat het belangrijkste uiteindelijk de ervaring is die mensen hebben na de launch als ze hun spel spelen, en dat dit het moment is wat voor de ontwikkelaar betekent of ze het goed of slecht hebben gedaan.
“If it's an average experience, pretty much what we are doing every day doesn't make sense.”
Iwinski heeft het over de “hit-and-run” strategie die veel bedrijven hanteren: je game afleveren, cashen en er vervolgens niet meer naar omkijken. Hoewel dit volgens hem zeker kan werken is het alleen gunstig voor de korte termijn. Als veel mensen de game kopen om er vervolgens achter te komen dat de ondersteuning zo goed als afwezig is voel je je immers behoorlijk in je ster genomen. CD Projekt Red blijft dan ook wijselijk van deze handelswijze vandaan, wat een zekere loyaliteit bij de klant teweegbrengt. Volgens Iwinski wordt de ondersteuning na de launch zo gewaardeerd door de gamers dat ze tegen hun vrienden beginnen over hoe prettig hun ervaring met CD Projekt Red is, wat de klandizie weer doet groeien, en uiteindelijk de verkoop zal doen stijgen. Je kunt het zowaar zien als een business model.
Iwinski vervolgt dat juist in deze tijd van internet en sociale media het belangrijk is om open en eerlijk te zijn tegen de gamers. Bedrijven vallen door de sociale controle die het internet met zich meebrengt sneller door de mand dan ooit, en bedrog en manipulatie worden met boycots en reprimandes beantwoord. Iwinski stelt het zelf mooi:
“There is no place for a lie anymore. If you lie, you are a joke on social networks in seconds. The liars from back in the day, their fate is pretty grim right now.”
Ik hoop dat de beste man gelijk heeft. Er is al meer dan genoeg verneukerij in de gameswereld, en een paar ontwikkelaars die een moraal kompas hanteren in plaats van een bloeddorstig verlangen naar zoveel mogelijk winst in zo kort mogelijke tijd zijn meer dan welkom.
REACTIES (11)