Bloedbank werft 300 nieuwe donors met League of Legends-campagne 

Bloedbank werft 300 nieuwe donors met League of Legends-campagne 2018-09-11T18:37:42
Sanquin, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de bloedvoorziening in Nederland, heeft met een speciale actie 300 nieuwe bloeddonors tot nu toe geworven. Iedereen die zich registreert bij de bloedbank krijgt een gratis skin voor League of Legends, een actie die goed ontvangen werd. De actie loopt nog tot en met eind van 2018.

De bloedbank heeft een nieuwe manier gevonden om een groep potentiële donors aan te trekken. Door middel van het haakje naar 'first blood' én een gratis skin voor het League of Legends-personage Thresh als blijk van dank, probeert bloedbank Sanquin nieuwe donors te werven. En de campagne levert nog wat op ook: ongeveer 300 gamers hebben zich de afgelopen weken al aangemeld als bloeddonor. Mede dankzij meer dan 24.000 kijkers voor de Nederlandse videostream van de EU LCS Summer Finals, welke afgelopen weekend via speciale afleveringen van Inside Esports op Twitch, Fox en enkele Nederlandse bioscopen werden uitgezonden.

De leeftijdsgroep van de nieuwe donors voldoet precies aan de doelgroep die Sanquin voor ogen heeft; mannelijke donoren tussen de 18 en 35 jaar oud zijn zeer gewild bij de bloedverzamelaar. Onder huidige donors zijn veel te weinig jongeren, waardoor de kans bestaat dat de bloedvoorziening in de toekomst gevaar loopt.

2Basics Sport & Marketing uit Haarlem kwam met het idee om met Riot Games samen te werken voor de campagne. Onder de hashtag #myfirstblood legde het Haarlemse sportmarketingbureau de link tussen de eerste keer bloed doneren en de eerste kill in League of Legends. Kevin Loos van 2Basics licht de campagne kort toe:

We zagen een duidelijke link tussen de doelgroep van Sanquin (18-35 j.) en de doelgroep in esports. Bovendien is de connectie tussen het voor de eerste bloed doneren en de kenmerkende First Blood in League of Legends natuurlijk snel gelegd. Toen we vervolgens Riot Games benaderden met ons idee waren ook zij zeer enthousiast bij te dragen aan dit maatschappelijke doel en stelden de skin voor de Champion Thresh beschikbaar als extra incentive. De campagne stelt Sanquin in staat op unieke wijze met een belangrijke doelgroep in contact te komen en hen bewust te maken van het belang van bloed geven. Er worden namelijk tienduizenden levens per jaar mee gered.

De skin wordt vergeven na de 'first blood' (de eerste afspraak) van de donor op een Sanquin-afnamelocatie, maar het proces van bloed geven gaat verder dan alleen deze eerste keer; Sanquin stuurt ingeschreven donors vervolgens periodiek uitnodigingen voor een bloed donatie. Kevin is zich bewust van het feit dat structureel bloed geven meer vraagt dan alleen een inschrijving en first blood, maar geeft aan dat ook daar de nodige acties voor zullen worden ondernomen. Over de manier waarop de marketeer deze volgende 'uitdaging' zal nemen, wordt op een later moment meer bekendgemaakt.

Om bloed te geven moet je minimaal 18 jaar oud zijn en genoeg ijzer in je bloed hebben, dus veel spinazie en rood vlees eten als je van plan bent je aan te melden als nieuwe bloeddonor! Mocht je zelf donor willen worden, check dan www.myfirstblood.nl voor alle info die je nodig hebt voor registratie.

Check voor meer League of Legends de feature van Brutus, die verslag deed van de EU Summer Finals, of een van de andere esports Hitjes die de afgelopen tijd verschenen.

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord