Blizzard zou Blizzard niet zijn zonder crunch 

Blizzard zou Blizzard niet zijn zonder crunch 2019-06-27T14:03:47
In een interview met Eurogamer heeft Mike Morhaime, de medeoprichter van Blizzard die het bedrijf in april heeft verlaten, laten weten dat Blizzard niet hetzelfde bedrijf zou zijn zonder regelmatige periodes van crunch. Hij geeft wel toe dat deze manier van werken niet acceptabel is en dat het goed is dat de industrie er langzaamaan vanaf begint te stappen.

Zonder enorme periodes van overwerken, ook wel crunch genoemd, zou Blizzard niet op dezelfde plek zijn als ze nu zijn, aldus Mike Morhaime. De medeoprichter van Blizzard verliet het bedrijf in april na er 28 jaar gewerkt te hebben en gaf een interview aan Eurogamer waarin hij zich hier over uitsprak.

In our early days we crunched crazy hours to get the games done. I think if you’re a small studio, you’re living or dying by the success of the next project, it takes a lot of superhuman effort – or at least it did for us.

I can’t speak for other companies and I’m sure there are better ways of doing things, but for us, I don’t think we would have been as successful if we hadn’t put in everything that we had.

Er zijn verschillende meningen te vinden over overwerken om een game op tijd af te krijgen. Sommige ontwikkelaars verdedigen het door te zeggen dat het slechts een teken is van enthousiasme. Anderen zeggen dat overwerk soms noodzakelijk is door de onzekerheden die bij het maken van ieder spel komen kijken.

Het grootste gedeelte van de mensen is echter nog steeds tegen crunch, en meerdere onderzoeken laten zien waarom. Mothership Enterntainment liet in 2015 weten dat crunch zorgt voor lagere gemiddelden op Metacritic. Uit een studie door Clinton Keith in 2008 bleek dat de productiviteit veel lager is wanneer er veel wordt overgewerkt. Uit The Game Outcomes Project is gebleken dat crunch niet alleen slecht voor de gezondheid van de spelers is, maar dat het de spellen ook nog slechter maakt, niet beter.

Blizzard is zeker niet het enige bedrijf waar medewerkers niet optimaal worden behandeld. Check dit artikel over de manier waarop Treyarch met zijn freelancers omgaat. Op zoek naar nog meer negatief nieuws over Blizzard? Hier kan je lezen dat Blizzard ongeveer 50% van zijn projecten canceled voordat ze ooit het daglicht zien.

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord