Take-Two niet onder de indruk van cloud gaming 

Take-Two niet onder de indruk van cloud gaming 2020-05-30T04:15:53
Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, laat in deze Nachtwacht weten niet bepaald onder de indruk te zijn van cloud gaming en Google Stadia! Daarnaast nieuws over de Xbox One update, power van de Switch, Hideo Kojima, Dirt 5, Scorn, PlayStation 5 en Minecraft Dungeons.

Xbox One mei update

Goedemoguh! De Wacht begint vandaag met een nieuwtje over de Xbox One mei firmware update, die vanaf nu beschikbaar is. De update zorgt weer voor wat verbeteringen en toevoegingen aan de layout van het dashboard, zoals Friend Suggestions, Discover Clubs, Parties & Chats, Profile & System en is het nu mogelijk om zelf Guide Tabs te customizen.

Update

Daarnaast is de Xbox Community Tab en Mixer Tab flink aangepast in het dashboard en kunnen er nu meer filters gebruikt worden in de folders in My Games & Apps. Voor alle details kan je hier checken.

Microsoft blijft maar sleutelen aan het dashboard en de Wacht is dan ook benieuwd of Microsoft het Xbox One dashboard over gaat zetten naar Xbox Series X, of zal daar weer een compleet nieuw dashboard achter zitten? Sony gaat waarschijnlijk gewoon weer voor een XMB-achtig design, zoals ze al jaren in verschillende producten gebruiken.


Switch heeft nog power over

We weten allemaal dat de Switch niet de meest krachtige hardware onder de motorkap heeft liggen. Toch worden er prachtige games voor uitgebracht en zelfs ports van games, zoals The Witcher 3, die haast op magische wijze toch kunnen draaien op de relatief ‘zwakke’ hardware. Saber Interactive, de studio die verantwoordelijk is voor de Switch versie van The Witcher 3, zegt zelfs dat er nog meer te halen valt uit de hardware!

Matthew Karch, de CEO van Saber Interactive, laat in een interview weten dat hij denkt dat devs nog niet het onderste uit de kan hebben gehaald als het gaat om de potentie van de Switch en zegt dat gamers verrast zullen worden over toekomstige games. Hij legt uit:

Switch

“The upcoming Switch version of World War Z is actually more challenging than the port of The Witcher 3! We are big fans of the Nintendo Switch and feel there is still a lot of great potential in the hardware and the platform. We have had enormous success so far, launching many titles on the Switch, and we are continuing to develop for the platform. We do feel there is more developers can get out of the Switch hardware, and we think fans will be surprised at some of the upcoming titles for it.”

Het is absoluut fantastisch hoe huidige triple-A games met flink wat aanpassingen toch kunnen draaien op de Switch, al vraagt de Wacht zich wel af of dit ook nog mogelijk gaat zijn met games voor de PS5 en Xbox Series X. Misschien zijn die next-gen games niet meer aan te passen voor de Switch hardware? Ach, dan kan Nintendo eindelijk die Switch Pro eens uitbrengen!


Death Stranding is een succes

Hideo Kojima heeft onlangs in een interview bekend gemaakt dat Death Stranding officieel een succes genoemd mag worden, als het gaat om het financiële plaatje! De game moet nog uitkomen voor de PC, maar alleen op de PS4 al heeft Death Stranding genoeg verkocht om winst te genereren. Goed nieuws, al had Kojima-san ook wat slecht nieuws te verwerken.

Hideo liet namelijk weten dat een nieuw groot gepland project is geschrapt, al liet hij ook meteen weten dat dit vaak voorkomt in de gaming industrie. Hij zei het gelukkig zelfs met een lach op zijn gezicht.

“We exceeded the amount needed to be profitable, so I think Death Stranding did well enough to be called a 'success', including the recoupment of development costs. We'll be releasing the PC version as well and we've got enough money to prepare for the next project, so there's no need to worry. I can't talk about this because it's still in the planning stages, but we're working behind the scenes. Just recently, a big project fell through, so I'm a bit upset for that (laughs). Well, that happens often in the gaming industry.”

DS

Hij reageerde daarnaast ook nog even op de geruchten dat Kojima Productions de rechten van P.T. en Metal Gear Solid zou hebben overgenomen van Konami. Dat blijkt dikke onzin te zijn!

“Oh, that's completely false. At least I didn't hear anything about it at all (laughs).”

Duidelijke taal, maar het lijkt er in ieder geval op dat Kojima Productions, ondanks dat een groot project niet doorgaat, toch bezig is met een nieuwe game. Volgens de geruchten wordt dit een horror game!


Dirt 5 dev diary

Tijdens de laatste Inside Xbox stream kregen we de eerste ‘gameplay’ trailer te zien van Dirt 5. In een nieuwe dev diary, die je uiteraard hieronder kunt checken, leggen de devs nog maar eens uit wat de verschillen zijn tussen de Dirt en Dirt: Rally games en hoe beide teams binnen ontwikkelaar Codemasters elkaar helpen bij het ontwikkelen van de games. Geinig filmpje, al zien we helaas geen nieuwe footage van de game. Dirt 5 moet in oktober uitkomen voor Xbox One en PS4, wordt een launch game voor Xbox Series X en PS5 en moet volgend jaar ook nog uitkomen voor Google Stadia.


Take-Two niet onder de indruk van cloud gaming

Over Google Stadia gesproken! Het streaming platform blijkt tot nu toe niet het succes dat Google voor ogen had en kampt nog steeds met technische problemen en beloftes die niet worden waargemaakt. Ook Strauss Zelnick, de CEO van Take-Two, is nog niet echt onder de indruk van Stadia en cloud gaming in het algemeen. Hij denkt dat het aanschaffen van een console helemaal niet zo’n drempel is voor potentiele gamers!

Tijdens een business conference liet Strauss weten dat hij denkt dat gamers die hun games willen spelen, dat nu al kunnen doen. Dat hun games ook via een streaming service beschikbaar zijn zonder een console, is volgens hem dan ook niet echt een ‘big deal’. Hij legt uit:

Stadia

“People who want our games now can get our games now. The fact that you could stream them and not have a console interface is not that big a deal. If you’re going to pay 60+ dollars for a frontline release and more internationally, are you really unwilling to buy a $300 console? The belief that streaming was going to be transformative was based on a view that there were loads of people who really had an interest in interactive entertainment, really wanted to pay for it, but just didn’t want to have a console. Mmmmh… I’m not sure that turned out to be the case.”

Deze man spreekt waarheid! Cloud gaming blijkt tot nu toe helemaal nog niet het gat in de markt waar onder andere Google op hoopte, waarin miljoenen potentiele gamers staan te trappelen om knaken uit te geven aan games, maar het te gek vinden om een console of PC aan te schaffen. Wishful thinking noemen ze dat! Cloud gaming is vooral leuk voor super casual spelers, die het geinig vinden om sporadisch een game te spelen, en die groep is echt niet zo groot.


Scorn ontwikkelaar over Xbox Series X

Naast Dirt 5 kregen we tijdens Inside Xbox ook de eerste trailer te zien van Scorn voor de next-gen Xbox. Nu het een aantal weken na de reveal is, geeft ontwikkelaar Ebb Software heel voorzichtig de eerste details over Xbox Series X en nu blijkt dat de devs pas heel kort de nieuwe Xbox in gebruik hebben! De studio is dus nog vooral bezig met het ontdekken van alle nieuwe hardware en features, al beloven ze nu al dat de game volledig hetzelfde zal zijn als de PC release.

Ljubomir Peklar, de game director van Scorn, vindt dat Xbox Series X mooi gebalanceerde hardware heeft en is vooral blij met de SSD. Al heeft hij pas 2 maanden toegang tot de Xbox Series X.

“Series X as a platform has been available to us for only two months, so we are still figuring out everything that is at our disposal. I think that the Series X is a very balanced system. The SSD solution is an incredible improvement when it comes to loading assets, and as it stands now it seems that there will be complete parity between PC and Series X versions of the game. We will try to minimize loading as much as possible. A lot of these new features have been at our disposal for a very limited amount of time. We will try our best to give players as many options as possible.”

Scorn

Hiermee is ook meteen duidelijk dat de getoonde Scorn trailer tijdens Inside Xbox niet al op Xbox Series X hardware draaide en dit wordt bevestigd door Ljubomir. Volgens hem draaide de trailer op een RTX 2080Ti, maar was een RTX 2070 Super op zich genoeg geweest.

“For the showcase we used a 2080Ti and a Ryzen processor just because there was no reason not to use it, but a 2070 Super with a mixture of settings is adequate to run the game at 4K 60FPS.”

Meerdere devs hebben inmiddels laten weten dat de kracht van de GPU in Xbox Series X ongeveer gelijk is aan een RTX 2080, dus dit klinkt logisch. Scorn zal in ieder geval in 4K/60 draaien op Xbox Series X, dat is lekker!


Sony gelooft in console generaties

Ahhhhh toe, nog 1 PS5 nieuwtje in deze Nachtwacht? Nou vooruit dan, omdat Jim Ryan, de Sony Interactive Entertainment president en CEO, wat uitleg heeft gegeven over PS5 games. Hij is het namelijk niet eens met de aanpak van Microsoft, waarbij Xbox Series X games ook beschikbaar moeten zijn voor de Xbox One. Volgens Jim is dit niet het idee achter een next-gen console en moeten er juist games komen die gebruik maken van nieuwe mogelijkheden, die niet mogelijk waren op de huidige consoles.

Jim legt uit dat Sony gelooft in generaties en dat het tijd is om de PlayStation community games te geven, die alleen mogelijk zijn op de PS5.

PS5

"We have always said that we believe in generations. We believe that when you go to all the trouble of creating a next-gen console, that it should include features and benefits that the previous generation does not include. And that, in our view, people should make games that can make the most of those features. We believe in generations, and whether it's the DualSense controller, whether it's the 3D audio, whether it's the multiple ways that the SSD can be used... we are thinking that it is time to give the PlayStation community something new, something different, that can really only be enjoyed on PS5."

Hoppa, en echt lang hoeven we niet meer te wachten om PS5 games te zien, want Sony heeft laten weten aankomende donderdag om 22:00 uur los te gaan met games in een stream van ruim een uur lang. Potverdorie zin in, en dat is heel zacht uitgedrukt!


DF checkt Minecraft Dungeons

Tijd om de boel af te sluiten, en wel met een filmpje van Digital Foundry waarin Minecraft Dungeons uitgebreid wordt bekeken op alle systemen. De game is nu beschikbaar (check de Review) voor de Switch, PS4, Xbox One en PC en er zit behoorlijk wat verschil tussen de console versies. Zo is de Xbox One X uiteraard weer de beste console om de game op te spelen, maar ook de PS4 Pro heeft een heel dik voordeel ten opzichte van de PS4 en Xbox One versies. Koekeloer alle details hieronder.

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord