Platinum Games niet enthousiast over next-gen consoles 

Platinum Games niet enthousiast over next-gen consoles 2019-06-20T05:49:06
De CEO van Platinum Games heeft laten weten niet echt warm te worden van de aankomende next-gen Xbox en PlayStation. Alle schokkende feiten in deze Nachtwacht met verder nieuws over Kaz Hirai, Loot Boxes, Rainbow Six: Quarantine, Control, Phil Spencer en Final Fantasy VII Remake.

Kaz Hirai nu officieel met pensioen

Hallo daar, goedesochtends! De Wacht begint vandaag met een kleine ‘bye bye zwaai zwaai’, aangezien de voormalige CEO van Sony en eindbaas van PlayStation, Mr. Kaz Hirai nu dan officieel met pensioen is gegaan. Na 35 jaar bij Sony vond de held het welletjes, al blijft hij wel een senior advisor voor het bedrijf. Zijn laatste echte werkdag zit er in ieder geval op, dat was afgelopen dinsdag.

Kaz Hirai begon in 1984 bij de Sony Japan music division en in 1995 verhuisde hij naar de USA om bij Sony Computer Entertainment America zijn ding te gaan doen. In 2006 volgde hij de papa van PlayStation, Ken Kutaragi, op en werd daarmee president van PlayStation, net na de release van de PS3. In 2012 werd Kaz Hirai de CEO van Sony en hij gaf dat stokje afgelopen april over aan de nieuwe CEO, Kenichiro Yoshida. Uiteraard had Kaz nog een paar mooie woorden op z’n laatste dag.

Kaz

“Since passing the baton of CEO to Yoshida-san last April, as chairman of Sony, I have had the opportunity to both ensure a smooth transition and provide support to Sony’s management. I am confident that everyone at Sony is fully aligned under Yoshida-san’s strong leadership, and are ready to build an even brighter future for Sony. As such, I have decided to depart from Sony, which has been a part of my life for the past 35 years. I would like to extend my warmest gratitude to all our employees and stakeholders who have supported me throughout this journey.”

De Wacht geeft Kaz Hirai bij deze z’n laatste respect, aan een meesterlijke gast, die Sony nieuw leven heeft ingeblazen. De man heeft ontzettend veel betekent voor Sony en PlayStation. Zonder hem had Sony en dus ook PlayStation er waarschijnlijk een stuk slechter bijgestaan. Thanks Kaz!


Loot boxes zijn surprise mechanics?

Er is de laatste tijd veel rumoer rond loot boxes in games. Niet alleen hebben gamers een tufushekel aan die krengen (ondanks dat er een shitload aan knaken mee wordt verdient), maar loot boxes worden ook steeds vaker gezien als een vorm van gokken en daar zijn verschillende instanties wereldwijd niet bepaald blij mee.

EA had een gesprek met het UK Parliament’s Digital, Culture, Media, and Sport Committee (wat zegt u?), waar Kerry Hopkins, de vice president of legal and government affairs bij EA, een aantal opmerkelijke uitspraken had over wat EA zelf nu eigenlijk vind van de lootboxes kwestie. Zo vindt Kerry loot boxes meer ‘surprise mechanics’ die te vergelijken zijn met bijvoorbeeld de chocolade Kinder Surprise eieren. Hij zei:

Ei

“Randomised purchases aren’t loot boxes, but rather ‘surprise mechanics’. We do agree with the UK gambling commission, the Australian gambling commission, and many other gambling commissions that they aren’t gambling, and we also disagree that there’s evidence that shows it leads to gambling. Instead, we think it’s like many other products that people enjoy in a healthy way, and like the element of surprise, comparing these systems to the mechanics of surprise toys, which have been around for years, whether it’s Kinder Eggs, or Hatchimals, or LOL Surprise.”

Kerry legt het op een bijzondere manier uit, maar de Wacht snapt zeker waar ze het over heeft. Wat vinden jullie, heeft EA een punt? Zijn het inderdaad simpelweg onschuldige ‘surprise mechanics’ die we al jaren kennen?


Rainbow Six: Quarantine bèta

Newsflash! Het duurt echt nog wel even, voordat de net aangekondigde nieuwe Rainbow Six: Quarantine uitkomt, maar als je ongeduldig bent, kan je hier wel alvast je gegevens achterlaten om kans te maken op een bèta code voor je platform naar keuze.

R6Q


Control gameplay

Het duurt nog een maandje of 2, voordat Control uitkomt, de gloednieuwe game van ontwikkelaar Remedy Games. Uiteraard had de developer de game meegenomen naar de afgelopen E3 en hieronder kan je kijken naar gameplay footage van de demo die werd geshowd, van maar liefst 18 minuten lang. Enjoy!


Phil Spencer over de samenwerking met Sony en Nintendo

Tijdens de E3 had Kotaku de kans om even gezellig aan te schuiven bij Xbox baas Phil Spencer en te lullen over de samenwerking met Nintendo en misschien in de toekomst zelfs Sony. Zo legt hij uit dat zijn visie is dat ondanks dat de bedrijven concurrenten zijn van elkaar, ze elkaar ook heel hard nodig hebben om de hele gaming industrie te laten groeien.

In plaats van elkaar tegen te werken, denkt Phil dat het veel beter is om samen te werken, met het ultieme doel om nog veel gamers wereldwijd te kunnen bereiken. Phil legt uit:

Phil

“When you’re another gaming company and you’re looking for who you’re going to partner with, you could either go and invest tens of billions of dollars in trying to catch up, or you can figure out who your partners are. Gaming is a better place because of the other brands that are there. In the last 20 years, the number of gamers on the planet has tripled. Gaming’s a $150-billion-a-year business, and it’s growing double digits. I don’t see us succeeding as necessarily requiring others to not succeed. The role that those other gaming companies play in gaming is critical. So instead of blocking them so that it somehow kind of minimizes their impact on the future growth of gaming, I’d rather find ways of working with partners to help grow gaming. I just think it’s better, because it’s not a fixed market. It’s a market that’s growing. There are customers all over the planet that we haven’t reached that love to play games.”

Eeuh… wow. Tja, eeuh… niets meer aan toe te voegen, Phil!


Platinum Games niet enthousiast over next-gen consoles

Terwijl bij de Wacht de hype meter rond de aankomende next-gen Xbox en PlayStation inmiddels aardig omhoog is gegaan de afgelopen weken, is dat zeker niet bij iedereen het geval. Zo heeft de CEO van Platinum Games, Atsushi Inaba, laten weten helemaal niet zo enthousiast te zijn over de nieuwe consoles. Het is volgens hem allemaal maar een beetje meer van hetzelfde.

Lange tijd ging het bij console hardware om custom chips die helemaal niet beschikbaar waren voor de PC, maar inmiddels bestaan consoles simpelweg uit aangepaste PC hardware. Hij zei:

“It’s more of the same, quite frankly, compared to previous generations. It’s nothing that’s disruptive or super innovative. Game hardware used to be about custom chips that you couldn’t do on PC’s. Now you look at it and they’re just grabbing stuff that already exists. The Switch for example, is a Tegra which already existed and the other consoles are using very similar chips and graphics cards to what you see on PC’s, but maybe slightly updated. None of it seems unique to that hardware anymore.”

PS5 Scarlett

Inaba-san vind het moeilijk om enthousiast te worden van dezelfde shit en wordt daardoor wel juist weer vrolijk van Google Stadia, puur voor de innovatie.

“It’s hard to get excited about stuff that kind of already exists, but has been repurposed to a certain degree. That’s why for me, things like cloud platforms represent innovation and something very, very different. They’re platforms that excite me and where I feel there is a lot more innovation happening.”

De Wacht weet nog niet zo goed wat te denken van het hele cloud en streaming gaming gebeuren, maar dat het de toekomst lijkt te zijn is wel duidelijk. We zeggen het eigenlijk al jaren, maar de next-gen Xbox en PlayStation zouden nu serieus weleens de laatste ‘traditionele’ consoles kunnen gaan worden.


FFVII Remake ook speelbaar op de PS5

De Wacht sluit deze Nachtwacht af met nieuwe info over de remake van de allerbeste game ooit gemaakt, Final Fantasy VII Remake. We weten nu dat de game op 3 maart 2020 moet verschijnen, maar we weten ook dat het hier pas om het eerste deel van de Remake gaat. Het tweede deel komt dus nog veel later uit en aangezien de next-gen consoles gepland staan voor eind 2020 kunnen we er rustig vanuit gaan dat het tweede deel speelbaar wordt op de PS5.

Maar dat geldt ook gewoon voor het eerste deel heeft Square Enix bevestigd! Blijkbaar wordt zowel het eerste als het tweede deel van Final Fantasy VII Remake gemaakt met de PS4 en de PS5 in het achterhoofd. Yosuke Matsuda, CEO van Square Enix, legt uit:

FFVII Remake

“Our teams have made it so that the game will support both the next generation and the current generation of consoles. I believe it is being developed so that it is going to be playable on both, so I’m not really concerned about that and I believe that the fans are also going to be able to enjoy it on both, including the next-generation of consoles.”

Nu is het alleen nog de vraag of het hier gaat om ‘simpele’ backwards compatibility, of dat het eerste deel van de game daadwerkelijk beter/mooier draait op de PS5. Hoe dan ook, freakin zin in!

Als kers op de taart hieronder een fijne video van Digital Foundry, waarin ze de nieuwe E3 beelden van Final Fantasy VII Remake op geheel eigen wijze vergelijken met de originele game uit 1997.

REACTIES (22) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord