Originele Fallout-ontwikkelaar was bijna overgenomen door LucasArts 

Originele Fallout-ontwikkelaar was bijna overgenomen door LucasArts 2020-01-05T13:34:20
Welkom bij de Komkommerwa– uhh, Weekendwacht! Vandaag staat er weer een lading gamenieuws voor je klaar in de vorm van een 25 jaar oude brief van George Lucas, een S.T.A.L.K.E.R.-mod én sequelnieuws, een Silent Hill-designer die aan iets nieuws werkt en meer. Goedemiddag!

Stonekeep-ontwikkelaar toont enthousiaste brief van George Lucas

25 jaar geleden kwam een pareltje van een dungeoncrawler uit genaamd Stonekeep. Graphics die gerenderd lijken te zijn op een gefrituurde aardappel, langzame gameplay en desalniettemin een uitstekende klassieker. Destijds was de game al helemaal een flinke prestatie, iets wat ook George Lucas doorhad. Sterker nog, Brian Fargo, producer van Stonekeep, laat op Twitter een oude brief zien van het Star Wars-icoon, die zegt dat de game ‘great’ lijkt en dat vooral zijn dochter er van zal genieten.

Fargo zegt in zijn Tweet dat dit rond de tijd was dat George Lucas Stonekeep-ontwikkelaar Interplay bij LucasArts wilde voegen – dat is helaas nooit gebeurd, een samenwerking tussen Interplay en de koning van de point & click-games destijds zou onwaarschijnlijk mooie resultaten hebben opgeleverd. Aan de andere kant zou de dev twee jaar na deze brief beginnen aan Fallout, en dat is een stukje gamegeschiedenis die niemand zou willen zien verdwijnen (en anders zie ik je om drie uur bij het hek, verdomme). Tim Schafer, dé man achter Grim Fandango (toen hij nog bij LucasArts zat) en Double Fine, reageert enthousiast op deze informatie en wil direct alle ins en outs weten.

            

Silent Hills Masahiro Ito werkt aan nieuwe game

In een weinig zeggende Tweet die uitermate geschikt is voor zondags gamenieuws meldt Masahiro Ito dat hij werkt aan een nieuwe game. Ito kennen we van de Silent Hill-franchise; hij was achtergronddesigner en creature designer voor de eerste Silent Hill, art director/monster designer bij de sequel en had ook een groot aandeel in Silent Hill 3. Recentelijk was Ito betrokken bij Night Cry en Metal Gear Survive als Monster/Creature Designer. In 2012 liet Ito op Twitter al weten dat hij direct aan een nieuwe Silent Hill-game zou werken als Hideo Kojima dat van hem vroeg – maar acht jaar na die Tweet en Kojima’s vertrek bij Konami lijkt dat er toch echt niet meer in te zitten.

Een nieuwe Silent Hill zonder Kojima behoort nog altijd tot de mogelijkheden, maar we hoeven niet te verwachten dat Ito gaat onthullen om welk project het hier gaat. Wel meldt hij een ‘core member’ te zijn, wat een volgende Silent Hill-pachinkomachine hopelijk toch wel uitsluit. Hij zegt ook dat hij hoopt dat de game niet gecanceld wordt, wat bij ons natuurlijk direct Silent Hills- en P.T.-flashbacks oproept, maar zo gaat het nou eenmaal in de gamesindustrie – of is dat toch een vage hint naar Silent Hills..?

Silent hill
                 

S.T.A.L.K.E.R. 2 maakt gebruik van de Unreal Engine

Een van de games waar de Wacht watertandend naar uitkijkt is S.T.A.L.K.E.R. 2 – ja, een franchise die na drie games besluit verder te gaan met nummer 2. Maar dat doet er niet toe, want de originele S.T.A.L.K.E.R. is nog altijd de engste game-ervaring die de Wacht heeft meegemaakt. Zoveel dat het voor hem een soort Tjeerd Simulator werd. S.T.A.L.K.E.R. 2 zal die levels van broekschijterij waarschijnlijk niet meer los kunnen maken, maar dat betekent niet dat het geen toffe RPG/shooter kan worden. Via Twitter meldt de dev van de game dat ze gebruik maken van de Unreal Engine, dus dat moet wel een flinke vooruitgang in graphics betekenen (de vorige game gebruikte nog de eigen X-Ray Engine). Vooralsnog weten we bar weinig van S.T.A.L.K.E.R. 2 – de game die al in 2010 werd onthuld en lang verloren leek, maar toch z’n comeback heeft gepland voor het jaar 2021. Genoeg tijd voor de Wacht om de eerste drie games (volgepropt met mods) nog eens te doorlopen.

            

Gunslinger-mod voor S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat laat je met meer immersie in je broek schijten

Twee S.T.A.L.K.E.R.-nieuwtjes in één artikel, het is net alsof de Wacht aan het dromen is. Toegegeven, écht nieuw is onderstaande mod niet, maar het uitkomen van de beta ervan is wel een mijlpaaltje. De Gunslinger-mod verbetert de combat en wapens in S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat en lijkt daarom het perfecte excuus om terug te keren naar het post-apocalyptische wonderland dat Chernobyl heet. De makers van Gunslinger lijken er gigantisch veel moeite in te hebben gestopt, want ze doen veel meer dan alleen even een paar nieuwe wapenmodellen in de game droppen. Hoe jouw personage naar zijn wapen kijkt verandert compleet en daarbovenop krijgt elk wapen unieke kwaliteiten, animaties en geluiden.

Er zijn unieke animaties voor weapon jamming, élk wapen krijgt een upgrade tree vol dingen als scopes, laserlichtjes en dempers en zelfs het gebruiken van medkits heeft z’n eigen animaties. Doel van de mod is om het geheel nog meer ‘immersive’ te maken - want die dertig luiers die de Wacht z’n eerste playthrough volscheet gaven dat gevoel nog niet… Desalniettemin een imponerende mod, en dat voor een game die al weer twee decennia geleden uitkwam (in Rusland en omstreken).


                  

Engelse versie van Animal Crossing: New Horizons-trailer

Mocht je de Japanse versie gemist hebben of er net als de Wacht geen hol van gesnapt hebben:


                 

Skyrim-oma Shirley in game gestopt als follower met nieuwe mod

Een van de weinige dingen die Bethesda de afgelepen tijd goed deed volgens veel gamers is bekendmaken dat Skyrim-oma Shirley als NPC in TES VI te zien zal zijn. Maar nog voor die game het daglicht zien – iets wat nog jaren kan duren - zal de let’s play-oma in TES V: Skyrim worden vereeuwigd met een mod. En niet zomaar als een NPC, want Shirley kan door de mod achter je aan lopen als follower. Hoe diepgaand de mod is (voice acting etc.) valt nog te bezien, maar de eerste trailer is een flinke feelgood-video:


               

Een hele fijne zondag verder! Lateeeeehr

via Gfycat

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord