Haptic feedback, 4K en meer in open beta Final Fantasy XIV op PS5 

Haptic feedback, 4K en meer in open beta Final Fantasy XIV op PS5 2021-04-13T01:25:35
Live, tussen het afronden van PU#325 door, meldt de Wacht zich! Vannacht: details over de open beta van Final Fantasy XIV op PS5, een mijlpaal voor Geforce Now, een flinke gratis update voor Civilization VI, en een kettingzaagbeen. Goedemorgen!

Open beta PS5-versie Final Fantasy XIV Online vandaag van start met haptic feedback en meer

Via de PlayStation Blog gaat het team achter Final Fantasy XIV Online in op de open beta die vandaag start. Zo maken ze bekend dat iedereen die al een account op de PS4 heeft gemaakt direct verder kan in de PS5-versie. Zonder gameplayrestricties dus, en in dezelfde speelwereld als de PS4-spelers. Volgens Lead Project Manager Shoichi Matsuzawa is de open beta eerder een voorzorgsmaatregel dan een verplicht nummertje; ze zijn zelf niet tegen (grote) problemen aangekomen bij het testen van de PS5-versie, maar willen toch helemaal zeker weten dat alles werkt als ‘ie écht lanceert. Als alles goed gaat, volgt die release ook direct op het einde van de beta. Mocht je nog niet weten of de game iets voor jou is; de Free Trial-versie is óók onderdeel van de beta.

Final Fantasy XIV Online

Dan nog wat details over de PS5-versie. Er zijn drie rendering-opties: 4K (2160p) / WQHD (1440p) / Full HD (1080p). De laatste twee zullen bij “normale gameplay” in 60fps draaien, en in 4K zou de framerate rond de 40fps moeten zitten – in ieder geval een stuk hoger dan de PS4-versie. Matsuzawa zegt dat het in drukke gebieden een ander verhaal is, maar dat hij gelooft dat de game dan een stabiele 30fps haalt. Mocht je trouwens een Trophy-verzamelaar zijn, de PS5-versie gaat gepaard met 91 Trophy’s: 53 Trophy’s (inclusief Platinum) voor de basisgame en 38 Trophy’s verdeeld over de drie DLC-packs.

De resolutie van de HUD en menu’s is ook opgeschroefd, de game laadt veel sneller (met dank aan de SSD), de 3D audio-output van de PS5 wordt benut (o.a. betere omgevingsgeluiden) en zelfs de haptic feedback van de DualSense-controller komt van pas. Dat wil zeggen dat de controller reageert op allerlei dingen om het gevoel van immersie te vergroten; op de voetstappen van mounts, op de acties van de Disciples of the Land en Hand en meer. Tijdens combat wordt dat wat ingeperkt, en ook de adaptive triggers worden niet helemaal benut, al maken een paar quests er naar verluidt wel gebruik van.

Final Fantasy XIV Online
              

Nvidia’s cloudgaming-service GeForce Now haalt mijlpaal van tien miljoen leden

Geen dikke gaming-GPU-aankondiging vanaf de nieuwste editie van Nvidia’s GPU Technology Conference, maar wel de bekendmaking van een mijlpaal van hun cloudgaming-service! Tja, niet zo interessant als bijvoorbeeld een Nvidia RTX 4090 (of welk ander nummer er ook opgeplakt zou worden), maar tien miljoen leden voor een game-streamdienst is toch zéker niet niks.

De Wacht vraagt zich daarbij wel af hoeveel van die leden ook betalen voor een abonnement. Immers is het mogelijk om een gratis account aan te maken, waarmee je slechts één uur per keer kunt spelen en waarbij opties als RTX zijn uitgeschakeld. Hoogstwaarschijnlijk zijn de meeste leden gratis, maar als Nvidia dat erbij zou zeggen zou het aantal een stuk minder imponerend klinken. In ieder geval is het nog lang niet de tijd om dit cijfer te vergelijken met die van bijvoorbeeld Game Pass, een dienst waar je wel voor móét betalen. Tevens ook een dienst met een veeuul groter game-aanbod…

          

Korte kijk op de Lental Region van New Pokémon Snap

Over íéts langer dan twee weken kun je naar hartenlust foto’s maken van pokémon op een moderne console! 30 april is het zover, en dat betekent dat we de komende tijd meer en meer reclames van New Pokémon Snap langs zullen zien komen. We beginnen vannacht met een hele korte blik op de nieuwe Lental Region (zoals uhh, in elke trailer tot nu toe):


             

Drie units, twee maps en meer in Civilization VI’ laatste gratis update

De laatste gratis update van Civilization VI komt eraan en ontwikkelaar Firaxis doet er een boekje over open in een nieuwe dev-update. De laatste update “van het seizoen”, dat wel, al weet de Wacht niet of dat betekent dat er alsnog gratis content uit wordt gebracht in de toekomst… Dat zullen we later meemaken; eerst staan we stil bij twee nieuwe True Start-maps, drie nieuwe (algemene) units en een hoop balanceerwerk voor bestaande civs. Ook is de AI aangepast om beschavingen beter om te laten gaan met zee-units, wat in combinatie met de nieuwe toevoegingen voor meer spanning in je Civ-potjes moet zorgen.

De nieuwe True Start-maps komen in de vorm van een Mediteraanse map en een Huge True Start-map, oftewel de hele wereld. Daarbij krijgen álle beschavingen de beschikking over drie nieuwe units: de Line Infantry, de Man-At-Arms en een fan-favoriet in de vorm van de Trebuchet. Bovenop dit alles lijkt Spanje een stuk beter te spelen te zijn (o.a. door bonussen voor trade routes en mercantilisme), krijgt Mapuche een hoop buffs (voor cultuur, productie en combat-xp voor units die in steden getraind worden) en krijgt Khmer bonus-beloningen voor faith (per populatie) en bonussen voor steden met aquaducten. Maar de aanpassingen gaan nog veel dieper dan dat, dus check vooral de video als je álles wilt weten:


            

Rondrennen met een kettingzaagbeen in gameplayvideo van Turbo Overkill

Aangezien het een langzame nacht is voor gamenieuws, wil de Wacht het nog even hebben over Turbo Overkill. In deze oldschool first-person shooter is je been namelijk een kettingzaag, en da’s best wel een potje badass. Check de gameplayonthullingstrailer – spelen mensen nog Galgje? – van een paar dagen geleden hieronder maar.

Typisch voor een FPS als deze lijkt het de bedoeling te zijn dat je evengoed vijanden ontwijkt als kogels rondschiet. Daarbij is het vast leuk om zo nu en dan je been uit te steken en uhh… vlees-robots aan stukken te hakken, dus de Wacht heeft er wel zin in. Het design van de shooter is de kers op de taart: Cyberpunk-esque – want dat is nog steeds hip –, maar dan wel een eigen interpretatie, met heerlijke oldschool graphics:


                 

Trailerovervloed

Teaser-trailer van stijlvolle 2D-actionplatformer They Always Run


              

Pixelachtige oorlogvoering in stealth/action-game UnMetal


                

Aanschouw de Devolver Digital Redux Costume Pack van Fall Guys


              

Leer vaker nee zeggen in bizarre game Say No! More


            

Een blik op de United States in Age of Empires 3: Definitive Edition


            

Trailer van Mythic Quest seizoen 2


               

Deze mod van The Witcher 3 voegt een door fans gemaakte quest toe

REACTIES (39) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord