‘Final Fantasy XVI al vier jaar in ontwikkeling, komt sneller uit dan verwacht’
‘Final Fantasy XVI al vier jaar in ontwikkeling, komt sneller uit dan verwacht’
Een van de grootste aankondigingen op Sony’s afgelopen PS5-showcase is Final Fantasy XVI, de langverwachte sequel die – in tegenstelling tot de moderne setting van FF XV – de franchise mee terug neemt naar de middeleeuwen. Althans, daar lijkt het op, want we weten nou eenmaal nog erg weinig van het verhaal van de game en hoe het staat met de ontwikkeling ervan. Iemand die claimt wél aardig op de hoogte te zijn van het ontwikkelingsproces is gamejournalist Jason Schreier, een naam die je ongetwijfeld al veel vaker aan hete scoops in de gamesindustrie verbonden zag worden in de Nachtwacht. Schreier zegt te weten dat Final Fantasy XVI al veel langer in ontwikkeling is dan de meeste fans zouden denken: bijna vier jaar.
Dat betekent dat er al enkele significante mijlpalen in het ontwikkelingsproces zijn behaald, wat volgens Schreier ook betekent dat FF XVI eerder uitkomt dan je waarschijnlijk verwacht. Dit meldt hij in de Triple Click-podcast, maar verdere details (of bewijs) geeft ‘ie niet. Daarbij is wát hij zeg natuurlijk wel erg vaag, al is het erg aannemelijk dat de ontwikkeling van Final Fantasy XVI kort na de release van Final Fantasy XV van start ging. Die game werd in november van 2016 uitgebracht en kreeg aardig positieve reviews, al was menig fan pissed dat de post-launch-content en alle belangrijke verhaalelementen die daarin voorkomen niet in de basisgame zaten verwerkt.
Final Fantasy XVI staat gepland voor een release op de PS5 en het lijkt er niet op de ‘ie ook naar de Xbox komt (ook al kwam het vorige deel wel voor de One X uit). Een PC-release zou wel eens kunnen, aangezien de revealtrailer draaide op een PC die de kracht van de PS5 nabootste. In de tussentijd wordt ook nog aan Part Two van de Final Fantasy VII Remake gewerkt, waar verder ook nog bar weinig over bekend is.
Among Us-sequel gecanceld, devs focussen op verbetering deel 1
Je moet wel wekenlang onder een of andere maanrots hebben gelegen, wil het gigantische succes van Among Us je ontgaan zijn. Hoewel de game al twee jaar uit was kreeg hij begin dit jaar een gigantische vloed aan nieuwe spelers, met dank aan de kracht van het internet (en natuurlijk streamers). Met deze populariteit is er natuurlijk wel ineens veel meer werk aan de winkel voor het kleine ontwikkelingsteam dat Among Us in 2018 uitbracht, maar de ambities waren dusdanig hoog dat ze ruim een maand geleden al een sequel aankondigden. Een sequel zou nodig zijn omdat de architectuur waarop de eerste game was gebouwd nogal verouderd ennuhh… kut is, maar in een nieuwe blogpost maken de devs bekend terug te komen op die beslissing. Jep, Among Us 2 is gecanceld.
Niet getreurd, dat betekent zeker niet dat het hier ophoudt met de Among Us-pret, want ontwikkelaar PuffballsUnited gaat zich extra hard inzetten om de geplande features voor Among Us 2 in de originele game te verwerken. Dat betekent dat een groot deel van de originel broncode herschreven moet worden, dus dit zal zeker niet in een paar weken klaar zijn. Desalniettemin lichten de devs alvast een tipje van de sluier op door enkele aankomende features op een rijtje te zetten, en dat stuk voor stuk features waar de fans al maanden om roepen.
Zo moeten de server-problemen – die te verwachten zijn bij zo’n kleine studio en zo’n gigantische golf aan nieuwe spelers – verholpen worden, zal de game ondersteuning voor kleurblinden krijgen, komt er een vriendensysteem (/accountsysteem) en wordt er een nieuwe Stage toegevoegd. Natuurlijk staat er veel meer op de planning, maar PuffballsUnited moet nou eenmaal prioriteiten stellen, te beginnen met de shitty servers. De devs benadrukken dat dit allemaal wel een tijdje zal duren en geven daarom ook geen specifieke data; het is klaar wanneer het klaar is, en dat zal je dan vanzelf doorkrijgen.
Life Is Strange-team werkt aan nieuwe IP in kersverse Montreal-studio
Enkele ‘key members’ van het ontwikkelingsteam van Life is Strange hebben een nieuwe Dontnod-studio geopend in Montreal, Canada, waar ze zullen werken aan een compleet nieuwe IP (via Eurogamer). De nieuwe studio wordt geleid door de co-creator en executive producer van Life is Strange, Michel Koch, en wordt verder opgevuld met “other members of the world famous Life is Strange development team”, aldus een persbericht.
Tegenover Eurogamer geven de devs ook nog een update over de Life is Strange-IP, waardoor duidelijk wordt dat ze hun vizier nu echt elders hebben gericht. Ze sluiten zeker niet uit ooit nog terug te keren naar Life is Strange, maar gaan nu met andere titels aan de slag – titels die overigens wel voor het zelfde soort publiek bestemd zijn. Tekst en uitleg van uitvoerend producent Luc Baghadoust:
The teams at Dontnod and us are grateful to have had the chance of bringing Life is Strange games to life, through stories we had deeply at heart and which created such a dear community of players around the world. [..] It doesn't mean we will not continue working on the Life is Strange franchise in the future but we have also some new exciting ideas we want to explore and that we hope will please all of our Life is Strange community and fans.
Samuel L. Jackson keert terug als Nick Fury in serie op Disney+
Variety meldt dat Samuel L. Jackson weer aan een nieuw Marvel-project gaat beginnen, en dat doet hij natuurlijk als niemand minder dan Nick Fury. Het gaat om een serie op Disney+, maar we weten helaas nog niet waar het verhaal van de serie over gaat – laat staan hoeveel afleveringen de serie zal krijgen. Wel lijkt het erop dat schrijver Kyle Bradstreet, van Mr. Robot-faam, het verhaal op zich zal nemen en zal werken als uitvoerend producent. Zoals bij alle Marvel-series op Disney+ zal Marvel Studios de productie op zich nemen.
Een releasedatum is er ook nog niet, maar het lijkt logisch dat deze Nick Fury-serie later uitkomt dan de al eerder aangekondigde Marvel-series op Disney+. WandaVision komt later dit jaar naar de streamingdienst, terwijl The Falcon and Winter Soldier en Loki in 2021 hun opwachting maken. Dan zijn er ook nog een hoop Marvel-series die nog geen releasedatum/-window hebben gekregen, namelijk Hawkeye, Moon Knight, Ms. Marvel en She-Hulk.
Kingdom Hearts: Melody of Memory krijgt demo, meer info over multiplayer
Mocht je denken: “Huh, Melody of Memory?” – nee, je hebt niet de aankondiging van een nieuwe Kingdom Hearts 3-DLC gemist, dit is een op zichzelf staande actie-ritme-game. Eentje die de nodige aandacht kreeg tijdens de Tokyo Game Show 2020; zo is nu bekend dat er midden oktober een demo naar de PS4, Xbox One en Nintendo Switch komt, en leren we het een en ander over de multiplayer. In Kingdom Hearts: Melody of Memory zal je namelijk kunnen strijden met in totaal acht spelers om de hoogste score te behalen in de zogenaamde Friend Versus Mode. Er komt ook een variant voor lokale multiplayer én een Double Play Mode waarin je met z’n tweeën samen kunt werken om verschillende levels te completen. Kingdom Hearts: Melody of Memory verschijnt op 13 november.
Keep your calendar clear for mid-October!
— KINGDOM HEARTS (@KINGDOMHEARTS) September 25, 2020
We'll be dropping a #KingdomHearts Melody of Memory playable demo on #PS4, #Xbox One & #NintendoSwitch!
Get ready to dive into amazing rhythm-action gameplay with memorable tunes, in this can't-miss musical journey! pic.twitter.com/HskCDnjmm0
Dragon Quest XI en Dragon Quest XI S in totaal meer dan 6.000.000 keer verkocht
Square Enix meldt dat Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age in totaal meer dan zes miljoen keer verkocht is. Bij dat verkoopcijfer zijn alle varianten van de game inbegrepen: de PS4-versie, de 3DS-versie (die in Japan uitkwam) en natuurlijk Dragon Quest XI S op de Nintendo Switch. De mijlpaal werd dus al bereikt voordat Dragon Quest XI S ook naar andere consoles komt, wat op 4 december nog steeds gaat gebeuren. Vanaf dan zal je de Definitive Edition van de game kunnen spelen op PC (via Steam/Epic Games Store), op PS4 en op Xbox One (als Xbox Play Anywhere-titel).
Modderfokking trailertijd!
De lanceringstrailer van Mafia: Trilogy
Dead by Daylight krijgt Silent Hill-personage Cybil Bennett
Ook Monster Hunter Rise krijgt nieuwe trailer op TGS 2020
‘Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!’ – Serious Sam 4-lanceringstrailer
Doktertje spelen met QTE’s in schattige indiegame Potion Permit
REACTIES (32)