EA teaset samenwerking met Steam 

EA teaset samenwerking met Steam 2019-10-27T11:34:14
EA teaset een kopje hete thee en dat kan maar één ding betekenen, toch? Verder in deze Weekendwacht: WWE Games reageert op kritiek, Ubisoft-aandelen nemen een duik, de netcode van Modern Warfare uitgelegd en meer. Goedemiddag!

Uhh… Komt EA terug naar Steam?

Holy onwaarschijnlijke samenwerking, Batman! EA dropt namelijk een bijzonder filmpje op eigen Twitterpagina, waarop een EA-mok is te zien met daaruit een lekkere waterdamp. Verrek, stoom! Steam! Zou het dan toch kunnen dat EA en Steam een samenwerking aangaan? Nu iedereen en zijn moeder een eigen gamecatalogus wil uitbrengen zal EA misschien wel moeten om concurrenten als Activision-Blizzard en Ubisoft voor te blijven, want het uitbrengen van EA-games op Steam zal onwaarschijnlijk voor een financiële impuls zorgen. Het woord TEAser kwam nog nooit zo goed tot z'n recht:

Echter is het nog niet helemaal zeker dat het zo makkelijk zal gaan: een oplettende Twitteraar (@RobotBrush) stuitte begin deze week al op een opmerkelijk stukje tekst dat mogelijk erop wijst dat Steam en Origin vriendjes worden. Dit houdt hoogstwaarschijnlijk in dat je niet zomaar alle EA-games op Steam zult kunnen kopen, in ieder geval niet zonder een Origin-account. Mogelijk kan je de games wel kopen en installeren via Steam, maar zal Origin op de achtergrond moeten draaien wil je de games spelen. De kans lijkt daarbij groot dat EA tijdelijk exclusiviteit behoudt voor sommige games op Origin, waarna Steam-gebruikers na enkele dagen, weken of maanden ermee aan de slag kunnen. Dit is echter nog allemaal koffiedik kijken, dus neem het vooral met een flinke korrel zout. Dat EA daags na onderstaande Tweet besluit om een stomend kopje EA-thee de wijde wereld in te sturen is wel érg toevallig, dus dit gaat hoe dan ook nog een staartje krijgen.

             

Focus Home Interactive beleeft een uitstekend jaar

Het gaat lekker met Focus Home Interactive, de uitgever van onder andere A Plague Tale: Innocence en Vampyr, zo blijkt nu de cijfers van het afgelopen fiscale half jaar (1 april tot en met 30 september) bekend zijn gemaakt. Het Franse bedrijf heeft dit jaar een flinke omzet geboekt, namelijk 79,9 miljoen euro, wat een toename van 80% is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Twee games zijn hoofdverantwoordelijken voor de goede periode aan het begin van dit fiscale jaar: World War Z en A Plague Tale: Innocence – al doet ook de RPG GreedFall het zeker niet slecht. Uit het persbericht blijkt ook dat ‘oudere’ titels als Vampyr, Farming Simulator, Insurgency: Sandstorm, The Surge en MudRunner een aandeel hebben gehad.

In het tweede kwartaal van het fiscale jaar 2019/2020 ging het nog beter met Focus Home Interactive; in die periode was de omzet 37,2 miljoen, wat een stijging van 135% is ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is te danken aan GreedFall en The Surge 2, die allebei vorige maand uitkwamen, en ook de komende tijd nog genoeg geld in het laadje zullen brengen. Ook over de toekomst lijken ze bij Focus Home Interactive positief gestemd te zijn; de verwachtingen zijn vooralsnog dat ze aan het einde van het fiscale jaar 2021/2022 een omzet van 150 tot 200 miljoen euro zullen hebben gedraaid. Het duurt wel weer even voor er weer een grote titel op de loer ligt, eerst is aan het einde van dit jaar nog de beurt aan de Nintendo Switch-versies van Vampyr, Call of Cthulhu en Farming Simulator.

Plague Tale Innocence (Focus Home INteractive)
                 

Ubisoft-aandelen nemen een duik na verminderen winstverwachting

In Svens Nachtwacht (van donderdag op vrijdag) kon je lezen dat Ubisoft Watch Dogs Legion en Rainbow Six Quarantine heeft uitgesteld tot de tweede helft van 2020. Dit bleek nadat Ubisoft z’n fiscale cijfers had gepresenteerd, maar het uitstellen van deze twee titels is niet het enige nieuws uit de publicatie. Ubisofts winstverwachting voor 2019-2020 is namelijk ook naar beneden gesteld, onder andere omdat de omzet van Ghost Recon Breakpoint waarschijnlijk tegen gaat vallen. In ieder geval valt de ontvangst van Breakpoint de mensen bij Ubi tegen, zoals je kunt lezen in LJ’s Weekendwacht van gisteren, en dan heb je geen economie-opleiding nodig om na te gaan dat de omzet ook tegen zal vallen. Het resultaat van de financiële rompslomp is direct te zien op de aandelenmarkt: de aandelen van Ubisoft dropten bijna direct met 21% en zijn in twee jaar tijd niet zo weinig waard geweest.

Dat is een flinke drop voor een bedrijf als Ubisoft, maar het viel te verwachten na het bijstellen van de winstverwachting. Voor het fiscale jaar 2019/2020 is de geschatte operationele winst (wat overblijft na het betalen van loon e.d.) namelijk van 480 miljoen euro bijgesteld naar slechts 20 tot 50 miljoen euro, een daling van 90,6 tot 96 procent. Door de nieuwe releasedata van de games Rainbow Six Quarantine, Watch Dogs Legion en Gods & Monstrers verwachtten ze echter wel een sterk begin van het fiscale jaar 2020-2021 (waar ze al een operationele winst van 600 miljoen euro verwachten). Ubisoft kennende klimt het bedrijf er binnen no time weer bovenop, dus als je nog plannen had om in ze te investeren lijkt nu een prima moment. Dat Ubi door lijkt te hebben dat er een zekere kwaliteitsimpuls nodig is (zoals je kunt lezen in de Wacht van gisteren) en ze de tijd durven te nemen om hun games te verbeteren, ongeacht of het ze op de korte termijn geld kost, is in ieder geval een goed teken.

                   

Lanceringstrailer van Pathologic 2: The Marble Nest

De Wacht moet eerlijk toegeven dat de game Pathologic 2 compleet aan zijn aandacht was ontsnapt. Dat is best jammer, want als je drie minuten aan beeldmateriaal van deze game kijkt zal je doorkrijgen dat de sfeer er van af druipt – het is niet voor niets dat de eerste Pathologic (die uitkwam in 2005) al een flinke cultvolging had vergaard. Pathologic 2, uit sinds 23 mei, is fucking bizar, en hoewel de gameplay verre van perfect lijkt (langzaam en vol grindgedoe) zijn de insteek en setting zo uniek dat sommige gamers direct verliefd zullen worden. De game zit vol dialogen die aardig diep gaan en je moreel kompas op de proef stellen, de horror is om te smullen en ondanks de meh graphics zijn er weinig games die je zo’n bak sfeer en ingewikkeldheid voorschotelen. Mocht dit je als muziek in de oren klinken, dan lijkt de release van de DLC The Marble Nest een ideaal moment om in te stappen. De DLC komt op 28 oktober uit via Steam, en de lanceringstrailer kun je hier alvast bekijken:


              

WWE Games gaat in op WWE 2K20-kritiek

De lancering van WWE 2K20 zuigt op z’n zachtst gezegd harige ballen. Glitches, ontbrekende features, crashes en graphics die je eerder in WWE ‘12 had verwacht zorgen ervoor dat veel spelers balen van hun aankoop. Sommigen hebben hun geld al teruggekregen, maar voor iedereen die dat (nog) niet hebben gefixt verschijnt mogelijk een lichtpuntje aan de horizon. WWE Games gaat namelijk via Twitter in op de heisa en natuurlijk is het bericht een akelig standaard marketingpraatje: ‘ja, we luisteren vet goed naar de feedback en gaan patches maken, boiz!’ De eerste patch moet binnen twee weken uitkomen en daarna zullen er nog meer verschijnen. Het lijkt de Wacht stug dat WWE 2K20 al over twee weken gefixt is – vooral die graphics… - maar wie weet is hij tegen die tijd wel weer speelbaar voor iedereen.

               

Eric Myers aka Quantum Ranger staat centraal in Power Rangers: Battle for the Grid-trailer

Een specifiek groepje superfans heeft een paar nieuwe onderbroeken nodig, want het nieuwste personage voor Power Rangers: Battle for the Grid is een favoriet onder menig Power Rangers-fan. Als onderdeel van de seizoenspas van Season 2 van de game wordt Eric Myers toegevoegd, en uit de nieuwste trailer van het personage blijkt dat hij ook nog eens ingesproken wordt door de originele acteur uit Power Rangers Time Force (Daniel Southworth). Myers, aka de Quantum Ranger, heeft in de game een paar one-liners die heel wat grote glimlachen zullen veroorzaken op de paar mensen die Power Rangers Time Force überhaupt hebben gezien. En tja, als je er niets mee hebt zal het je waarschijnlijk ook niet boeien. Tenzij je de stem van de Quantum Ranger herkent; acteur Daniel Southworth kennen we immers ook als Vergil uit de Devil May Cry-franchise, wat de zin ‘Foolishness, Lord Zedd’ (en andere uitspraken die je zelf mag spotten) extra leuk maakt.


                 

De ‘netcode’ van Call of Duty: Modern Warfare uitgelegd

Get your geek on! Production Director Paul Haile en Director of Online Engineering Mitch Sanborn van Infinity Ward gaan in onderstaande video in op de netwerktechnologie achter Call of Duty: Modern Warfare. Ze leggen verschillende manieren uit waarop netwerkverbinding tussen servers en spelers tot stand kan komen, en leggen daarbij bijvoorbeeld ook uit hoe ze met lag van spelers omgaan. Het is een bijzonder technisch verhaaltje en daarom zeker niet voor iedereen weggelegd, maar als speler is het toch wel handig om te weten hoe bepaalde netwerkproblemen worden opgelost in Call of Duty: Modern Warfare.

Het is voor het eerst dat een CoD-ontwikkelaar zo openhartig spreekt over de netcode die ze gebruiken, maar daar moet bij gezegd worden dat ze veel en veel meer info hierover hadden kunnen prijsgeven. De video gaat voornamelijk in op dingen als ‘packet loss’ en ‘jitter’, en dus niet op de tegenvallende netwerklatentie (latency) die veel spelers ervaarden in de vorige CoD-games en hoe ze dat mogelijk zouden oplossen in Modern Warfare. Enfin, iets met een gegeven paard:


                   

Gefeliciteerd, GTA San Andreas!

Een van de beste GTA-games allertijden is gisteren al weer 15 jaar oud geworden. Daar moeten we natuurlijk even bij stil staan, dus proficiat! We hebben het hier natuurlijk wel over de Amerikaanse release van de game; eigenlijk kunnen we in Europa pas op 29 oktober de kaarsjes aansteken. Maar dan zou de Wacht geen reden hebben om deze meme in de Weekendwacht te verwerken, en dat kan natuurlijk niet.

Here We Go Again GTA San Andreas

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord