Dinosaur Planet, de onuitgebrachte N64-game van Rare, duikt op in het wild 

Dinosaur Planet, de onuitgebrachte N64-game van Rare, duikt op in het wild 2021-02-21T01:24:49
Live, na tientallen kilometers achter Shiny Pokémon aangerend te hebben in Pokémon Go, meldt de Wacht zich! Vannacht: Rares onuitgebrachte Dinosaur Planet opgedoken, nieuwe beelden en info over Overwatch 2, Valve betrokken bij rechtszaak tussen Apple en Epic, en meer. Goedemorgen!

Rares onuitgebrachte N64-game Dinosaur Planet is verspreid én draait op oude hardware

Een nooit eerder uitgebrachte game genaamd Dinosaur Planet, gemaakt door niemand minder dan Rare, is ineens opgedoken in het wild. Gameplaybeelden van de game op de originele hardware, de N64, is nu ook te bekijken. De game werd gedeeld door de videogameconservators bij Forest of Illusion, die daarbij meldden dat het om een build gaat uit de maand december van het jaar 2000. Dinosaur Planet kwam dus nooit met originele titel uit, maar werd in 2002 wel uitgegeven als Star Fox Adventures voor de GameCube.

Zoals de game nu is uitgegeven draait ‘ie niet 100% op emulatoren, aldus Forest of Illusion. Verwacht problemen met schaduwen en belichting, en wat vertragingen. Op flashcarts zouden die problemen niet aanwezig moeten zijn. Deze build werd overgekocht van een Zweedse videogameverzamelaar, en het lijkt een vrij late build te zijn (wat wil zeggen dat de game met wat tweaks helemaal te spelen zou moeten zijn). Hieronder zie je een video van Digital Foundry’s John Linneman, die Dinosaur Planet draaiende krijgt op de Nintendo 64:


                   

Nieuwe Overwatch 2-beelden en -info

De openingsavond van Blizzconline stond vooral in het teken van World of Warcraft, Diablo en Hearthstone, maar dat wil niet zeggen dat Overwatch helemaal niet van de partij was. Sterker nog, er kwam een flinke behind-the-scenes-video uit van Overwatch 2, met daarin de onthulling van enkele maps, en nieuwe beelden van onder andere character-reworks en hero-missies. Ook hoor je de devs van de game praten over hun filosofie achter PVP, PVE, personage-veranderingen, de feel van de combat en  het verhaal. De boodschap is duidelijk: Overwatch 2 moet een echte sequel worden, en geen add-on van het eerste deel. Een “evolutie” en “vervanging” van de originele game, maar dan verpakt met heel wat meer woorden, in een video van bijna 40 minuten.

Mocht je geen zin hebben in die hele video, dan kun je hieronder even kijken naar een paar van de belangrijkste beelden die zijn vrijgegeven. Op volgorde: de nieuwe maps Rome en New York, en de nieuwe skins van McCree (met een volle baard), Pharah (met een doorzichtige visor), Reaper (met een volledig zilveren masker) en tot slot Widowmaker, wiens outfit ook een paar subtiele veranderingen heeft gekregen. Aardig wat nieuwe informatie dus, maar nog altijd geen releasedatum…

Overwatch 2 Rome

Overwatch 2 New York

Overwatch 2 Mccree

Overwatch 2 Pharah

Overwatch 2 Reaper

Overwatch 2 Widowmaker
              

Video waarin PS5’s DualSense-controller uit elkaar wordt gehaald laat zien waar joystick-drift vandaan kan komen

Het kan pijnlijk zijn om te zien, maar in onderstaande video wordt een DualSense-controller gesloopt zodat we er iets van kunnen leren. De video van YouTube-kanaal iFixit laat namelijk zien wat zoal de redenen kunnen zijn achter de joystick-drift die sommige PS5-gebruikers plaagt, en dat is best interessant. Volgens iFixit gebruiken zowel de DualSense als de Dualshock 4-, Xbox One- en Xbox One Elite-controllers zogenaamde “off the shelf joystick hardware” – al bestaande hardware die dus niet specifiek voor deze controllers ontworpen is. Die hardware zorgt voor voorspelbare problemen die voorkomen zouden kunnen worden, zo vertelt de beste man van iFixit ons. Volgens hem kunnen deze componenten in iets meer dan 400 uur hun laatste adem uitblazen.

De drie redenen achter de joystick-drift die iFixit noemt zijn slijtage aan de potmeters (die door de meeste moderne controllers wel gebruikt worden), het rekken van de springveren die ervoor zorgen dat de joystick zichzelf centreert als je ‘m loslaat (waardoor een nieuw ‘neutraal punt’ ontstaat en je controller soms denkt dat je de joystick beweegt terwijl je dat helemaal niet doet) en dingen als stof die in het mechanisme terechtkomen (waaronder ook het plastic dat vrij kan komen als je de controller veel gebruikt). Er worden ook wat manieren genoemd waarop je de joystick-drift kan fixen, maar dan moet je de DualSense wel helemaal openbreken, en dat is niet niks.

De video wordt afgesloten met de oproep aan controller-makers dat dingen als joysticks, die door veel gebruikt te worden vroeg of laat kuren vertonen, vervangbare onderdelen worden. Dat zou heel wat kosten voor fanatieke gamers drukken; effe twee nieuwe joysticks aanschaffen kost natuurlijk beduidend minder dan een compleet nieuwe controller. Sony is recentelijk ook al aangeklaagd vanwege de DualSense-drift, maar het bedrijf heeft daarover nog geen officieel statement naar buiten gebracht.


              

Meld je hier aan voor de Tech Alpha van Diablo 2: Resurrected

Tja, de Wacht zoekt even naar een excuus om over Diablo 2 te schrijven. Die game heeft namelijk een speciaal plekje in z’n hart, en na ooit al eens honderden uren in het hack-&-slash-geweld gestopt te hebben, gaan er ongetwijfeld weer meer dan honderd uren in de remaster gestopt worden. Over die remaster, Diablo 2: Resurrected, gesproken, als je er net zo veel zin in hebt als de Wacht kun je je nu al aanmelden voor de Technical Alpha. Als je de officiële website van de game bezoekt, kun je aangeven dat je er aan mee wilt doen. Dat garandeert helaas niet dat je daadwerkelijk een plekje krijgt als de Alpha uitkomt, daar heb je ook nog wat geluk bij nodig.

Diablo 2 Resurrected
              

Verlies van Diablo 2-assets was toch niet zo’n groot probleem als aanvankelijk werd gedacht

Oké, nog eentje dan. In 2019 deed een nieuwtje de rondte over de verloren assets van Diablo 2. Diablo-makers Erich Schaefer, Max Schaefer en David Brevik zeiden toen dat de gehele back-up van de broncode en de assets van de game foetsie waren. “Irrevocably, fatally corrupted”, aldus Max Schaefer. De Schaefers probeerden toen de game zo goed mogelijk weer bij elkaar te plakken met bestanden die enkele devs mee naar huis hadden genomen, maar Erich zei destijds dat het erg moelijk zou zijn voor Blizzard om een remaster van Diablo 2 te maken met wat ze hadden. Ze zouden zo’n remaster van de grond op moeten bouwen, en dat is ook precies wat Blizzard heeft gedaan. En dat verlies van die bestanden? Dat blijkt nu helemaal niet zo erg te zijn geweest als de Schaefers beweerden (via PCGamer).

Dat nieuws komt van Diablo-lead Rob Fergusson en principal designer Rob Gallerani. Gallerani zegt dat hij hiervoor props geeft aan Andre Abrahamian, die veel van de Blizzard-devs persoonlijk benaderde om te vragen of ze ergens nog wat Diablo 2-broncode of assets hadden liggen. De broncode is daardoor helemaal terecht, en veel van de originele assets ook. Dus als je naar Tyraels HD-vleugels kijkt in de aankondigingstrailer, dan kijk je naar de opgepoetste versie van het origineel. Dat is een van de weinige assets die een-op-een is overgenomen, wat wil zeggen dat er dus ook veel assets volledig vanaf de grond zijn opgebouwd. Fergussen benadrukt dat die code juist crucicaal was voor het behouden van de persoonlijkheid van Diablo 2, en dat ze de assets eigenlijk niet nodig hadden. Zo beloven ze ondanks de eerdere problemen toch de authentieke Diablo 2-ervaring te bieden.

Diablo 2 Resurrected Tyrael
               

Een cross-over tussen For Honor en Shovel Knight, waarom ook niet?


              

Apple dagvaardt Valve in rechtszaak tegen Epic , Valve wil er niets van weten

Het einde van de rechtszaak tussen Apple en Epic lijkt nog lang niet in zicht, en neemt nu weer een rare wending. Apple wil namelijk allerlei informatie over Steam verkrijgen van Valve, en heeft het bedrijf daarom in november gedagvaard. Het zou gaan om verkoopdata van ruim 400 games, zo blijkt uit een nieuw document – onder andere jaarlijkse verkoopcijfers van apps en in-app-aankopen, jaarlijkse advertentie-opbrengsten via Steam, jaarlijkse inkomsten via Steam en Steams jaarlijkse omzet. Apple beargumenteert dat deze informatie noodzakelijk is om de grootte van Epics “available distribution channels” in kaart te brengen, aangezien Epic hun games ook via Steam aan zouden kunnen bieden (bovenop andere digitale verkooppunten).

 Valve wil er echter niets van weten, en vecht de dagvaarding aan. Volgens hen zijn de eisen van Apple buitensporig. Het is daarbij ook een rare zet van Apple omdat Steam ook een concurrent is van Apples eigen verkoop-platformen, en de gevraagde informatie voor veel meer gebruikt kan worden dan alleen deze rechtszaak. Valve laat weten dat ze de gevraagde informatie al ergens hebben liggen, maar dat ze die niet willen vrijgeven. Daarbij heeft Valve al wat informatie met Apple gedeeld, maar dat vond Apple onvoldoende. Valve voegt eraan toe dat Steam als PC-afzetmarkt zeker geen “key figure” is in een conflict tussen mobiele platformen.

Valve

REACTIES (36) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord