DICE haalt woede Battlefield V-fans op de hals na zoveelste onnodige ‘wapenbalancering’ 

DICE haalt woede Battlefield V-fans op de hals na zoveelste onnodige ‘wapenbalancering’ 2019-12-08T14:45:38
Het is zondagmiddag en dat betekent dat je wel een pauze in je 24 uur durende gamemarathon kunt gebruiken, gevuld met gamenieuws! Met vandaag: Titanfall 2 op PS4 krijgt spelersboost, DICE herhaalt een pijnlijke fout met Battlefield V, Black Mesa is nu van begin tot eind te spelen en meer. Weekendwacht, hoi!

PS+-actie Titanfall 2 geeft spelersbasis enorme boost

De Wacht is blijkbaar een van vele gamers die Titanfall 2 om een of andere reden nooit echt een kans gaf, maar er door PlayStation Plus toch anders naar is gaan kijken. Het blijkt echt een uitstekende shooter waarbij niet alleen het multiplayer-component maar vooral ook de singleplayer een grote bak aan plezier oplevert. Zelfs als je niet de beste scherpschutter bent valt er nog genoeg lol te beleven in de vorm van razendsnel rondrennen, tegen muren oplopen, in Titans kruipen en natuurlijk kogels rond te strooien alsof Sinterklaas een kindermilitie organiseert. Nu de game gratis is via PS+ krijgen steeds meer mensen door hoe leuk die game eigenlijk is, met als gevolg een enorme boost voor het spelersaantal. Op Reddit worden al screenshots gedeeld van het totale aantal spelers dat online is – vooralsnog geen wereldschokkende getallen, maar van gemiddeld 1.500 spelers naar pakweg 70.000 spelers is natuurlijk een flinke groei. Nu valt nog te bezien hoe lang deze boost standhoudt en of al deze ‘nieuwe’ spelers de game binnen een maand niet al weer zat zijn.

Titanfall 2
               

Verpest DICE wéér de Battlefield-ervaring met ‘wapenbalancering’?

Het leek een tijdje goed te gaan voor DICE en Battlefield V. Hoewel de community nogal boos was op de dev leek het na de Pacific Theater-update van de game helemaal goed te komen. De fans begonnen weer te vertrouwen in de aanpassingen die DICE maakte in de game, en zelfs uit de subreddit van de game klonken positieve geluiden. Maar in inmiddels typische DICE-stijl is alles in één klap veranderd: weg is de goodwill, weg het enthousiasme onder de trouwe spelersbasis – hallo memes. Wat de ontwikkelaar van Battlefield V nu heeft gedaan is namelijk het herhalen van een van de meest gehate veranderingen in Battlefield V tot nu toe: de TTK increase. TTK staat voor ‘time to kill’, en door dat te verhogen duurt het bij elke wapen in de game langer voor de tegenstander dood is. Destijds werd dit gedaan om nieuwe spelers te ‘verwelkomen’, op deze manier zouden ze volgens DICE immers minder snel worden overrompeld door mensen die het al langer spelen.

De ‘TTK changes’ van vorig jaar werden érg snel teruggedraaid, binnen een week kwam DICE met dit statement. Toen DICE dit jaar weer een update aankondigde begon het zweet al uit te breken bij fans; rond de kerst komen er altijd meer nieuwe spelers bij, de reden dat een verandering als deze nu wordt doorgevoerd. DICE verpakte het dit jaar echter net even anders en had het over een ‘BTK’-verandering (‘bullets to kill’). De community managers bleven benadrukken dat dat niet hetzelfde is als een TTK-verhoging, maar verrek – het is toch zo. Het resultaat is dat de wapens verre van gebalanceerd zijn en er nu talloze memes de subreddit van BFV vullen. Memes over dat BFV nu een Airsoft-game is geworden, posts over pistolen die nu krachtiger zijn dan rifles, oproepen om de game te boycotten, terechte haat op absurde mechanieken, BFV-veteranen die afscheid nemen, en ga zo nog maar even door. Het is duidelijk dat de BFV-community net als vorig jaar rond de kerst weer in de fik staat – nu is het aan DICE om er iets aan te doen voordat dit een erg nare kersttraditie wordt.

Battlefield V
             

Fangame Sonic Robo Blast 2 krijgt v2.2-update

Een opnieuw uitgevonden singleplayer-campagne bomvol nieuwe levels, secrets, eindbazen en extra content, en dat gemaakt door fans in de DooM-engine: Sonic Robo Blast V2. Het project is gestart in fucking 1998, wat de fangame waarschijnlijk ouder maakt dan sommige lezers van deze Weekendwacht, en de passie spat er van af. Kans is groot dat als je een Sonic-fanaticus bent je Sonic Robo Blast in de afgelopen twee decennia minstens wel één keer hebt gespeeld, en nu heb je nog een reden om dat weer te gaan doen. Er staat namelijk een nieuwe versie van de game klaar, versie 2.2, en de complete waslijst aan veranderingen kun je hierrrr checken. Graphics/texture fixes, nieuwe sprites voor personages, een compleet nieuwe soundtrack, nieuwe bewegingsmechanieken, een betere AI voor Tails, nieuwe art in de introcutscene, nieuwe levels, verbeterde bosses, een tutorial level, een betere interface en veel meer mogelijkheden om de game te editen – al met al een prima update die het wachten van pakweg vijf jaar wel waard lijkt te zijn.


                  

Verhaalgedereven VR-game Lonn toont physics engine en puzzels

Het is zeker nog geen Half-Life: Alyx, maar de Virtual Reality-game Lonn lijkt een alleraardigste verhaalgedreven shooter/adventuregame te worden. In een nieuwe video van de game wordt één van de levels getoond, met daarbij uitgebreid de aandacht voor de physics engine en de combat. De speler in de video pakt van alles en nog wat op – opvallend is wel dat hij dat alleen met zijn rechterhand doet – en laat kort zien hoe enkele puzzels in de game er uit zullen komen te zien. Geen baanbrekende mechanics of dingen die er beter uit zien dat wat we bijvoorbeeld van Half-Life: Alyx of Boneworks hebben gezien, maar Lonn zit zeker vol potentie. Nu hopen dat de devs de komende maanden de tijd nemen om alles goed te polijsten en vooral de combat sterk te verbeteren, want als het aankomt op level design en VR-mechanics als klimmen en klauteren, lijkt Lonn nog een erg ruwe diamant.


                

Pokémon-achtige MMO Temtem toont features en gameplay in nieuwe trailer

‘Gotta catch ‘em all’ is natuurlijk een leus die we van een zekere iconische franchise kennen, maar anno 2019 is Pokémon echt niet de enige gamefranchise die het verzamelen en temmen van monsters als uitgangspunt heeft. Temtem, bijvoorbeeld, een nieuwe game waarin je als Temtem-temmer –het klinkt in het Nederlands een keer beter dan in het Engels! – jouw eigen team vorm geeft, de wereld ontdekt en natuurlijk het tegen andere spelers opneemt. Daarbij komen enkele standaard RPG-mechanieken kijken, waaronder een hoop die we kennen uit Pokémon, maar wat Temtem uniek maakt is het feit dat het een MMO is. TemTem wordt ontwikkeld door een kleine dev uit Madrid genaamd Crema en wordt uitgegeven door Humble Bundle.

De Early Access-versie van de game is uitsluitend voor PC, maar de ontwikkelaar heeft plannen om hem later ook naar Nintendo Switch, Xbox One en PS4 te porten. In de Early Access, die vanaf 21 januari beschikbaar is via Steam, zitten drie eilanden om te ontdekken, 76 Temtems om te temmen en een 20 uur durende campaign. Er zal natuurlijk verder aan de game worden gewerkt voor de game uit Early Access komt, maar hoe groot het eindresultaat moet worden is een beetje onduidelijk.


            

De Complete Beta van Black Mesa nu beschikbaar via Steam

Wie had verwacht dat we hier zouden zijn? Het is eind 2019, we weten van het bestaan van een nieuwe Half-Life-game (ook al is het geen HL3) die we binnen enkele maanden kunnen spelen, en voor Black Mesa is ook nog eens een einde in zicht! We hebben het niet over de locatie die centraal staat in de Half-Life 1, maar over de fan-remake van de eerste Half-Life die inmiddels ook al bijna 16 jaar in ontwikkeling is. Bepaalde levels kon je al spelen wanneer je wilde, maar nu kun je de gehele game van begin tot einde spelen in de beta. Check hier de volledige Beta Release Notes.

Hoewel het project in 2004 is gestart en talloze fans honderden uren van hun leven verloren zijn om van dit passieproject werkelijkheid te maken, is de beta-stempel nog altijd niet verloren – maar ook daar lijkt binnenkort verandering in te komen. Nu de game voor het eerst van begin tot einde te spelen is en de laatste loodjes gelegd worden kan het haast niet anders dan dat de game in 2020 volledig wordt uitgegeven. Kans is groot dat je net als de Wacht hem al een keer hebt aangeschaft toen hij in de aanbieding was (bijvoorbeeld een Humble Bundle uit 2017), wat de release alleen maar leuker maakt. Al met al lijkt dit een verplicht nummertje te worden voor iedereen die zichzelf Half-Life-fan noemt.

Black Mesa Complete Beta
                

Dat was 'm weer. Fijne zondag nog, lateers!

REACTIES (6) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord