Activisten bouwen Minecraft-bibliotheek om censuur te omzeilen 

Activisten bouwen Minecraft-bibliotheek om censuur te omzeilen 2020-03-15T01:56:55
Terwijl activisten laten zien dat een Minecraft-creatie een prima manier is om censuur te omzeilen, lijkt het coronavirus iets te doen met de gebruikersaantallen van Steam. Verder, in deze Nachtwacht: Celeste-dev deelt geheime mechanics waar je niet zonder kunt, Dreams-creaties commercialiseren via korte beta, en meer. Goedemorgen!

Mijlpaaltje voor Steam – ruim 19.7 miljoen mensen tegelijkertijd online

Het lijkt er bijna op alsof een groot deel van de wereld noodgedwongen binnen moet zitten als we kijken naar de gebruikersaantallen van Steam. Rond 16:00 uur gistermiddag (zaterdag 14/03) waren er namelijk 19.728.027 gebruikers online, een nieuw record. Het vorige record lag ongeveer een miljoen mensen lager (18.801.944) en werd in februari van dit jaar gevestigd. Met de huidige pandemie lijkt het aannemelijk dat ook dit nieuwe record weer verbroken gaat worden – maar beter ook, 20 miljoen klinkt leuker.

Steam               

Mijlpaaltje voor CS:GO – 1.000.000 spelers tegelijkertijd online

Hoeveel bots erbij betrokken zijn weten we niet, maar Counter-Strike: Global Offensive heeft een aardige mijlpaal behaald. De shooter is de derde game die op Steam de magische grens van 1.000.000 online spelers doorbreekt, en volgt daarmee PUBG (3,7 mil) en Dota 2 (1,2 mil) op. De exactie piek bedroeg 1.007.062 spelers en vond gisteren plaats om ongeveer 16:20 uur Nederlandse tijd. Dit is niet een onverwachte of abrupte stijging, het vorige record lag namelijk zo’n 75.000 spelers lager - maar toch leuk, die zes nullen.

Mocht je na al die jaren dus nog twijfelen over hoe lang CS:GO mee kan gaan, dat is láng. De Steamtrein dendert vrolijk voort; Dota 2 is al een tijdje van de troon gestoten (en had z’n populairste periode enkele jaren geleden) terwijl CS:GO acht jaar na z’n release dus nog records blijft najagen. De rest van de concurrentie blijft op veilige afstand, ook al deden games als PUBG (525.462), Rainbow Six Siege (183.817) en GTA V (170.024) het gisteren ook niet slecht.

Steam player count
              

Activisten bouwen Minecraft-bibliotheek met 12.5 miljoen blokken om censuur te omzeilen

Ter ere van de Werelddag tegen Cybercensuur is een prachtige bibliotheek geopend in Minecraft. De naam is toepasselijk The Uncensored Library en het is meer dan zomaar een groot en mooi gebouw. Het is namelijk een heuse bibliotheek, vol journalistieke werken die in het land van herkomst (waar persvrijheid geen ding is) niet verspreid mogen worden. Het leuke daaraan? Minecraft is in veel van die landen niet geblokkeerd. Een goed gevonden maas in de wet, dus, die ervoor zorgt dat gecensureerde artikelen in ieder geval op een manier leesbaar zijn. De bieb is opgedeeld in vijf delen, een deel voor elk betrokken land, met daarin naast rijen aan boeken ook een interessante vormgeving. Interessant, niet vrolijk…

Minecraft bibliotheek

Deze stunt komt van de hand van Reporters Without Borders, een groep die zich inzet om overal ter wereld persvrijheid te krijgen. Ze werkten samen met Blockworks, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het ontwerpen en opbouwen van uitbundige creaties. In totaal zijn er in drie maanden tijd meer dan 12,5 miljoen blokken neergezet en 24 bouwers uit 16 verschillende landen geraadpleegd. Wil je meer weten over het project of hem zelf downloaden, check dan de officiële website eens. De enige vraag die overblijft, is of The Uncensored Library een langdurig project is en dat er dus meer artikelen bijkomen, of dat het een eenmalige stunt is en de makers het hierbij houden. 

Minecraft bibliotheek
                    

Norman Reedus over samenwerken met Hideo Kojima voor Death Stranding

Volgens Norman Reedus is zelfs een simpele handeling als ergens zitten en wachten tot het filmen begint  cruciaal op de set van Hideo Kojima. In een interview met Conan O’brien gaat de acteur in op hoe het was om samen te werken met Kojima en waarom zijn personage meer Norman is dan je misschien zou denken. Fun fact: Conan O’brien zit zelf ook in de game, daarin is hij een NPC die de speler onder andere een otterhoed geeft. 


                      

Celeste-ontwikkelaar deelt handige, ‘geheime’ mechanics die spelers stiekem helpen

Wie Celeste heeft gespeeld weet hoe goed het voelt om rond te rennen als je eenmaal alle platform-elementen en -mechanics onder de knie hebt. Je denkt tijdens het spelen waarschijnlijk dat je helemaal het mannetje bent, maar uit recente tweets van Celeste-ontwikkelaar Maddy Thorson blijkt naast jouw skills, ook enkele moeilijk te spotten gamemechanics daaraan bijdragen. In een dozijn tweets laat Thorson enkele mechanics zien die de vloeiendheid van de platformgameplay bevorderen. Van het omgaan met drempeltjes tot rotswand-koppen, en van de invloed van zwaartekracht tot walljump-feitjes (check de hele lijst hierrrrrr):

                     

Dreams-gamemakers kunnen creaties nu commercieel gebruiken door beta evaluatieprogramma

Dreams is al even uit, wordt bijzonder goed ontvangen voor een gamecreatietool en is verantwoordelijk voor een gigantische hoeveelheid creaties (Dreams). Een puntje van aandacht voor veel potentiële Dreams-contentmakers is het feit dat je nogal moeilijk geld kunt verdienen aan iets wat je maakt in andermans game. Daar lijkt nu gelukkig al verandering in te komen, want Media Molecule heeft aangekondigd dat ze een korte beta starten om het geld verdienen toch mogelijk te maken. Wie in Dreams iets heeft gemaakt – een game, een film, een virtuele kunsttentoonstelling, etc. – kan nu een aanvraag doen om zijn creatie te commercialiseren. De aanvraag moet wel specifiek zijn; je moet precies aangeven waar je de content voor wilt gebruiken, en natuurlijk wát je precies uit Dreams gaat gebruiken om geld te vangen. 

Dreams
                

Eilandje bouwen in nieuwe Animal Crossing: New Horizons-trailer


                 

League of Legends’ Fiddlesticks door rework nu nóg enger

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord