Xbox Series X specs onder de loep 

Xbox Series X specs onder de loep 2020-03-17T06:30:08
Florian liet gisteren een klein scheetje van opwinding toen hij de nieuwe specs en details over Xbox Series X bekeek. In deze Feature duikt hij dan ook wat dieper in de materie en legt uit waarom hij zo enthousiast is over de next-gen Xbox!

In grote lijnen wisten we al wel wat Xbox Series X zou brengen als het gaat om power en hardware. Microsoft liet eerder al het een en ander weten, maar gisteren werden zo’n beetje alle details over de next-gen Xbox bekend gemaakt en we weten nu exact welke hardware er gebruikt gaat worden en welke nieuwe features we mogen verwachten. Om te beginnen hieronder de complete specs van Xbox Series X!

Specs


Zen 2 CPU

De CPU in Xbox Series X is een AMD Zen 2 processor met 8 cores en 16 threads, waarvan 1 core (2 threads) is gereserveerd voor het OS van de console. Devs hebben de keuze om de 7 cores en 14 threads als het ware op 2 manieren te gebruiken. De eerste manier is alleen de cores te gebruiken, die draaien dan op 3.8GHz. De tweede manier is alle cores en threads gebruiken met een clockspeed van 3.6GHz. Volgens Microsoft zullen de meeste devs de eerste optie kiezen, vooral bij launch, omdat de meeste huidige games zijn ontworpen voor 7 cores.

CPU

"From a game developer's perspective, we expect a lot of them to actually stick with the eight cores because their current games are running with the distribution often set to seven cores and seven worker threads, and so for them to go wider, for them to go to 14 hardware threads, it means that they have the system to do it, but then, you have to have workloads that split even more effectively across them. And so we're actually finding that the vast majority of developers - talking with them about the their choices for launch - the vast majority are going to go with the SMT disabled and the higher clock."

Om dit hele verhaal in perspectief te zetten heeft Microsoft laten weten dat de CPU in Xbox Series X maar liefst 4x sneller is dan de CPU in de Xbox One X en met gemak 4 Xbox One S game sessies tegelijk kan afspelen. Microsoft gaat binnenkort dan ook beginnen met Xbox One S consoles te vervangen voor Xbox Series X consoles, als xCloud servers.


RDNA 2 GPU

De CPU is dus een grote verbetering ten opzichte van de CPU in de Xbox One consoles en ook de GPU maakt een flinke sprong. De GPU heeft 3328 shaders verspreid over 52 compute units en draait op 1825MHz. Dit zorgt samen voor 12 teraflops aan grafische power, 12.1TF om precies te zijn. Het is niet helemaal eerlijk om die 12TF tegenover de 6TF van Xbox One X te zetten, aangezien de hardware veel efficiënter is geworden. Om het heel simpel te zeggen zijn de oude teraflops de nieuwe teraflops niet.

Veel belangrijker is dat deze GPU ruimschoots in staat moet zijn om triple A games in native 4K met 60 frames per seconde mogelijk te maken. Dat is volgens Microsoft dan ook de focus geweest.

GPU

"12 teraflops was our goal from the very beginning. We wanted a minimum doubling of performance over Xbox One X to support our 4K60 and 120 targets. And we wanted that doubling to apply uniformly to all games. To achieve this, we set a target of 2x the raw teraflops of performance knowing that architectural improvements would make the typical effective performance much higher than 2x. We set our goal as a doubling of raw teraflops of performance before architectural improvements were even considered.”

Ontwikkelaar The Coalition heeft het bijvoorbeeld binnen 2 weken voor elkaar gekregen om Gears 5 met alle grafische toeters en bellen op de ultra setting in native 4K draaiend te krijgen op Xbox Series X, op zo’n 100fps. Zelfs de cutscenes draaien in 60fps! En dit dus allemaal zonder enige optimalisatie.


Ray tracing support

In het soort van verlengde van de GPU moeten we het over ray tracing hebben, want die 12TF is eigenlijk maar de helft van het verhaal. Xbox Series X ondersteunt namelijk hardware accelerated ray tracing, waardoor je zou kunnen zeggen dat het aantal teraflops nog veel hoger ligt bij het gebruik van ray tracing. Microsoft legt uit:

Ray

"Without hardware acceleration, this work could have been done in the shaders, but would have consumed over 13 teraflops alone. For the Series X, this work is offloaded onto dedicated hardware and the shader can continue to run in parallel with full performance. In other words, Series X can effectively tap the equivalent of well over 25 teraflops of performance while ray tracing."

Niet alleen Gears 5 draait erg lekker, maar er werd ook een demo geshowd van Minecraft met ray tracing.


RAM geheugen

Xbox Series X heeft in totaal 16GB GDDR6 RAM geheugen, verspreid over 6x een 2GB module en 4x een 1GB module. Microsoft noemt 10GB daarvan optimal memory en heeft met 560GB/s de hoogste bandbreedte. De andere 6GB wordt de standard memory genoemd met 336GB/s. Maar het wordt nog ingewikkelder!

Van de 16GB is namelijk ‘maar’ 13.5GB bruikbaar voor games. De andere 2.5GB is gereserveerd voor het OS, en draait altijd in de standard memory. Vanwaar deze ingewikkelde constructie? Omdat GDDR6 geheugen duur is en eigenlijk is dit juist wel een slimme oplossing!

Ram

Niet alles in een game heeft namelijk dat super snelle geheugen nodig, bijvoorbeeld cutscenes, tekst en muziek. Dat wordt dus geladen naar het standard memory, maar de rest van de game die er baat bij heeft draait in het optimal memory.

Daar komt bij dat de custom SSD die Xbox Series X gebruikt zo snel is, dat het gebruikt kan worden als extra virtual memory!


1TB NVMe SSD

Om deze bovenstaande vette hardware helemaal compleet te maken zit er een 1TB SSD in Xbox Series X. Het gaat om een speciale custom NVMe SSD met 2.4GB/s throughput, maar door het gebruik van speciale software en hardware in de SSD is 6GB/s zelfs mogelijk. Digital Foundry gaat heel diep in de uitleg over hoe het precies werkt en hoe de SSD zelfs de CPU ontlast, waardoor daar ook weer winst te behalen is. Laat het duidelijk zijn dat Microsoft heel ver gaat in het optimaliseren van de hardware in Xbox Series X.

SSD

De snelle SSD, in samenwerking met het RAM geheugen, kan ook zorgen voor de spectaculaire Quick Resume functionaliteit, waarbij de console voor meerdere games onthoudt waar je bent gebleven en je binnen een paar seconde tussen de games kunt wisselen.

De SSD speelt een grote rol in Xbox Series X en als 1TB niet genoeg is, is het uit te breiden via dezelfde NVMe SSD als intern wordt gebruikt, verpakt in een soort memory card jasje. Deze SSD’s kunnen achterin de console worden geduwd en hebben exact dezelfde performance als de interne SSD. Super cool, al zou ik nu al rekening houden met hoge prijzen!

Maar waarom niet gewoon een veel goedkopere externe harddisk of SSD gebruiken dan? Dat kan wel, zolang het geen Xbox Series X games zijn. Alleen Xbox, Xbox 360 en Xbox One games zullen speelbaar zijn via normale externe harddisks en SSD’s. Voor Xbox Series X games heb je de speciale NVMe SSD nodig.


Verwachting

Dit zijn eigenlijk pas alleen de kale specs en features, want ik heb het nog niet eens gehad over alle verschillende hardware en software trucjes die Microsoft gaat uithalen met de hardware, de manier waarop Microsoft latency in games en controllers tegengaat, de manier waarop backwards compatible games er nog veel vetter uit gaan zien door een nog hogere resolutie en framerate, de HDMI 2.1 features, en de nieuwe techniek waarbij in principe alle games op een soort magische wijze HDR support krijgen. Pppfff, het is insane!

Verwacht

Microsoft gaat all-out met Xbox Series X en gaat een echte next-gen console op de markt brengen. Dit is niet zomaar een upgrade, zoals Xbox One X, maar een echte next-gen console met vette state of the art hardware en software. Het succes van Xbox Series X zal uiteindelijk afhangen van de hoeveelheid vette (exclusive) games, maar als basis wordt Xbox Series X een moddervette console.

Ik denk dat Microsoft het onderste uit de kan haalt als het gaat om specs en features in een console die betaalbaar moet zijn en Sony gaat hier niet aan tippen met de PlayStation 5, al laat ik me natuurlijk graag verrassen. Het staat voorlopig in ieder geval even 1-0 voor Phil Spencer!

REACTIES (47) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord