Wie is wie bij Nintendo

Wie is wie bij Nintendo? 2017-04-10T15:07:23
Shigeru Miyamoto en Eiji Aonuma kan ze nog net onthouden, maar verder heeft Alie weinig kaas gegeten van al die lastige Japanse namen... Zelfs niet als ze bij Nintendo werken. Hoogste tijd dus voor een handig naslagwerk waarin je meer leest over 15 van de belangrijkste werknemers bij Nintendo.

Nintendo werd op 23 september 1889 opgericht. Het Japanse bedrijf bestaat dus al bijna 128 jaar en maakt daarvan alweer zo'n 40 jaar games. Een unieke prestatie, die mogelijk werd gemaakt door ijzersterke franchises, innovatieve hardware en hardwerkende mensen.

Deze feature draait om deze laatste categorie. Van Eiji Aonuma tot Shigeru Miyamoto en Hitoshi Yamagami. Je maakt kennis met 15 van de meest belangrijke en invloedrijke werknemers van het Japanse bedrijf. Want wie is nou eigenlijk wie bij Nintendo?

Nintendo

   

Eiji Aonuma

Als director en producer is Eiji Aonuma betrokken bij The Legend of Zelda-serie. Zijn eerste game was de door Zelda geïnspireerde SNES-game Marvelous: Mōhitotsu no Takarajima. Shigeru Miyamoto nam contact met Eiji Aonuma op, zodat zijn naam sinds 1996 op de aftiteling van de Zelda-games prijkt. Ook voor Breath of the Wild trad hij op als producer.

   

Katsuya Eguchi

Katsuya Eguchi was manager van zijn Nintendo EAD 2-groep. Je kunt zijn naam in het verleden onder meer tegen zijn gekomen bij games als Super Mario Bros. 3, Star Fox en Wii Sports. Eerst als designer, maar al snel als director. Katsuya Eguchi is de bedenker van de Animal Crossing-serie, die hij, net als Shigeru Miyamoto dat vaak doet, baseerde op zijn jeugd.

   

Reggie Fils-Aimé

Reginald "Reggie" Fils-Aimé is de huidige bedrijfsdirecteur bij Nintendo of America. Na verschillende banen in de marketing bij onder meer Pizza Hut, Guinness en VH1 ging hij in 2003 aan de slag bij Nintendo als Executive Vice President of Sales and Marketing. In 2006 maakte Reggie Fils-Aimé de promotie naar President of Nintendo of America.

Reggie Fils-Aimé

   

Tatsumi Kimishima

In het verleden hield Tatsumi Kimishima zich bij de Pokémon Company als Chief Financial Officer bezig met de marketing van Pokémon in Amerika. Aansluitend werd hij benoemd tot het hoofd van Nintendo of America. In 2013 keerde hij terug naar Japan om twee jaar te functioneren als Managing Director. Na het overlijden van Satoru Iwata in 2015 werd Tatsumi Kimishima benoemd tot bedrijfsdirecteur van Nintendo. Hij is de vijfde President of America in de geschiedenis van het bedrijf.

   

Yoshiaki Koizumi

De eerste game waar Yoshiaki Koizumi mee aan de slag ging, was The Legend of Zelda: A Link to the Past. Hij werkte aan de handleiding en wat artwork. Bij Link's Awakening nam hij samen met Kensuke Tanabe het script voor zijn rekening. Vanuit daar groeide hij door tot assistant director voor Super Mario 64 en director voor Super Mario Sunshine en Super Mario Galaxy. Inmiddels mag Yoshiaki Koizumi de titel Deputy General Manager of Nintendo EPD (Nintendo Entertainment Planning & Development) voeren.

   

Koji Kondo

Koji Kondo is de bekendste componist bij Nintendo. Aangezien hij ook een van de langstzittende is, kun je zijn muziek onder meer voorbij horen komen in vrijwel alle (oude) games binnen de Mario- en Zelda-franchises. En alhoewel Koji Kondo na de delen op de N64 een meer organiserende rol als supervisor op zich nam, staat hij ook af en toe nog graag aan het roer, zoals blijkt uit zijn werk voor Super Mario Maker.

Yoshiaki Koizumi en Koichi Hayashida

   

Hideki Konno

Hideki Konno wad als lid en uiteindelijk als group manager van Nintendo EAD 1 (Nintendo Entertainment Analysis & Development) betrokken bij de ontwikkeling van diverse games, zoals Nintendogs, Luigi's Mansion en Mario Kart 7. Ook kun je hem kennen als de hardware director voor de Nintendo 3DS, of wellicht zelfs in zijn huidige functie als leider van de nieuwe smartphone-projecten bij Nintendo.

      

Yoshio Sakamoto

Als je aan Yoshio Sakamoto denkt, dan denk je aan Metroid-games als Super Metroid. Yoshio Sakamoto begon echter als ontwerper aan Donkey Kong op de Game & Watch, waar hij verantwoordelijk was voor de tonnen. Dat de Executive Officer bij EPD echter veelzijdig is, blijkt wel uit het feit dat hij ook verantwoordelijk is voor games als WarioWare en Tomodachi Life.

       

Shigeru Miyamoto

Shigeru Miyamoto is de bedenker van veel van de grote Nintendo-franchises, zoals Mario, The Legend of Zelda, Donkey Kong, Star Fox en Pikmin. Hij is als supervisor, director, producer, artist, designer betrokken bij tientallen, zo niet honderden, games. Hij begon als Concept Artist bij Nintendo. Toen de arcadegame Radar Scope keihard flopte, kwam hij met de vervangende game: Donkey Kong. Als opperhoofd van EAD leidde hij verschillende ontwikkelteams. Inmiddels mag Shigeru Miyamoto zich voorstellen met de mooie titel Creative Fellow.

Shigeru Miyamoto

   

Masahiro Sakurai

Toen hij negentien jaar oud was, begon Masahiro Sakurai bij HAL Laboratory waar hij Kirby creëerde. Bij datzelfde bedrijf was hij ook de creatieve kracht achter de Super Smash Bros.-serie. Toen hij HAL in 2003 verliet, waren velen bang dat bovenstaande franchises zouden verdwijnen. Maar gelukkig gaat het werk bij zijn eigen bedrijf Sora gewoon door.

   

Satoshi Tajiri

Van arcade-fanboy met een eigen magazine tot maker van een van Nintendo's populairste franchises; Satoshi Tajiri is de bedenker van Pokémon. Satoshi Tajiri deed voor de eerste twee delen in de serie vrijwel alles zelf, zo was hij bijvoorbeeld zowel designer als director. Met zijn bedrijf Game Freak is hij daarnaast verantwoordelijk voor Drill Dozer en diverse Mario-spin-offs.

   

Tetsuya Takahashi

Tetsuya Takahashi was voorheen werkzaam bij Square Soft. Aldaar was hij bijvoorbeeld designer voor Final Fantasy VI en als graphics director voor Chrono Trigger. Toen Square echter weinig brood zag in de Xeno-series richtte hij samen met Hirohide Sugiura Monolith Soft op. En als mede-oprichter van deze studio is Tetsuya Takahashi natuurlijk ook een grote speler bij Nintendo.

Nintendo-personages

   

Genyo Takeda

Genyo Takedo werkt al sinds 1970 bij Nintendo. Hij is de man achter veel van de hardware van het bedrijf, zoals bijvoorbeeld de battery back-up memory in NES-games waardoor saven mogelijk werd. Ook heeft hij echter bijgedragen aan diverse games. Hij werd door zowel Satoru Iwata als Shigeru Miyamoto dan ook de eerste echte gamedesigner bij Nintendo genoemd. Inmiddels mag Genyo Takeda zich Technology Fellow bij Nintendo noemen.

   

Takashi Tezuka

Net als Shigeru Miyamoto treedt Takashi Tezuka in de rol van Executive Officer bij EPD inmiddels meestal op als supervisor. Een functie die hij sinds zijn bijdrages aan originele Mario-games op de NES meer dan verdiend heeft. Zo wordt bijvoorbeeld het bestaan van Yoshi aan Takashi Tezuka toegekend en heeft hij aan alle Zelda-games meegewerkt. Als general manager was hij tezamen met Shigeru Miyamoto een poos verantwoordelijk voor alle EAD-studio's.

   

Hitoshi Yamagami

Dr. Mario was de eerste game waarbij Hitoshi Yamagami de leiding kreeg. Als zogenaamde “Puzzle Master” mocht hij vervolgens aan de slag met veel van de klassieke puzzelgames van Nintendo. Tijdens de volgende stap in zijn carrière trad hij vervolgens op als manager voor games die buiten de eigen studio's ontwikkeld worden, zoals de Fire Emblem-serie. En inmiddels is hij zelfs verantwoordelijk voor alle games van bijvoorbeeld Intelligent Systems, Game Freak en Monolith Soft.

Takashi Tezuka, Shigeru Miyamoto en Koji Kondo

   

Natuurlijk werken er nog talloze belangrijke mensen bij Nintendo. Om over vroegere werknemers nog maar niet te spreken... Dat zij niet opgenomen zijn in deze feature wil echter niet zeggen dat jullie ze niet mogen benoemen in de comments. Drop dus snel je berichtje!

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord