Wat willen we in Doom 4

Wat willen we in Doom 4? 2013-01-04T10:08:43
Doom is de legendarische game, die het FPS genre een keiharde schop richting megasucces gaf. Ondertussen ligt Doom 4 voorzichtig op de loer. Een goed ding! Alleen wat willen we eigenlijk het liefst (terug)zien in deze titel? Jokko nam alvast een kijkje.

Wolfenstein wees de deur aan en Doom stormde erop af om hem er keihard in te trappen. Het genre first person shooter heeft vervolgens tot op de dag van vandaag gameland in zijn greep. Precies twintig jaar geleden mochten we de hel voor het eerst betreden om daar eens flink huis te houden en demonen aan de lopende band aan gort te schieten. Wat was er nu zo vet aan die titels en wat willen we zeker weten terug zien in deel vier? Ik heb wel alvast een paar puntjes voor jullie.

Modderdikke graphics

Doom heeft grafisch altijd aan de top gestaan. Terwijl de eerste twee delen slecht semi-3D zijn en je de pixels kunt tellen, waren dit wel zo'n beetje de bruutste graphics die je 20 jaar geleden kon krijgen. Vergelijk Doom bijvoorbeeld maar eens met die andere twee shooters uit dezelfde periode, Wolfenstein en Rise of the Triad, en het verschil moge duidelijk zijn. Ook Doom 2 was in 1994 op grafisch gebied nog makkelijk heer en meester. Doom 3 liet iets langer op zich wachten, maar toen ie eenmaal  in 2004 daar was werden we op grafisch vlak weer aardig van de sokken geblazen. Zeker mensen met een dikke PC konden hun geluk niet op. Sterker nog, Doom 3 was negen jaar geleden grafisch zo heftig dat de onlangs uitgekomen HD versie hiervan er nog alleraardigst uitziet. Zeker de lichteffecten.

Monsters
Doom 4 moet dus wel modderdikke graphics gaan krijgen. Dat is Doom 4 aan al haar voorgangers verplicht. Een verplichting die ID Software gegarandeerd gaat nakomen, kan niet anders. ID weet wel hoe zij de grafische hoeren onder ons moet bevredigen, zeker als John Carmack de touwtjes in handen heeft. Rage is de laatste echte ID titel die dit bewees. Doom 4 moet echter wel even dat extra beetje knallen op de dikke PC's van de toekomst en de volgende generatie consoles! Kortom, graag mindblowing graphics van een niveau dat we nog niet eerder hebben gezien.

Levelontwerp

De eerste twee delen van Doom zijn nog steeds erg leuk om te spelen (in ieder geval met een beetje nostalgie). Dat is grotendeels te danken aan het strakke levelontwerp. Sleutels en keycards die je nodig hebt voor verschillende deuren, meerdere verdiepingen, lava en gangenstelsel; de opzet van een level uit een oude Doom zit vaak zo ingenieus in elkaar dat het gewoon tof is deze uit je hoofd te leren. Een dergelijke opzet in Doom 3 is lichtelijk verloren gegaan, omdat daar meer gekozen werd voor wat meer horror en donkere gangen. Van mij mag deel vier best terug naar de oeroude opzet. 

Baron

Geheimen en power-ups

Doom 3 heeft het ook, maar vooral de eerste twee delen zitten vol met geheimen deuren en ruimtes. Vaak listig verstopt, maar als je er dan eentje ontdekt, is de beloning daar. Health, armor en ammo, maar bovenal power-ups zijn een ware traktatie. Bovennatuurlijk veel health/ armor, tijdelijke onkwetsbaarheid, onzichtbaarheid of de beserk bonus, waarmee je demonen razendsnel aan gort mept, zijn een paar erg plezante voorbeelden. Dergelijk vertier zie ik graag terug in Doom 4.

Creaturen uit de hel

Vechten tegen creaturen uit de hel, dat is vet. En vaker gedaan, maar Doom is één van de eerste games waarbij gamers daadwerkelijk het gevoel kregen in een hel rond te lopen. De vijanden uit alledrie de delen zijn erg tof bedacht en vormgegeven. Van de vervelende Imps tot de gigantische Cyberdemonen en Baronnen uit de hel; ze zijn nasty, cool en erg fijn om aan gort te schieten. Doom 3 moest wat inboeten aan kleur en hoeveelheden demonen, die tegelijk op je beeldscherm rondrenden. Ook hier hoop ik stiekem dat Doom 4 weer meer richting de eerdere delen gaat met grote hoeveelheden en meer kleurrijke helse creaturen die over je scherm rondrennen. Uiteraard met de technologie van nu, of van wanneer Doom 4 dan ook het levenslicht ziet.

Al zet ID Software vooral de lijn van Doom 3 door, ik kan nu al niet wachten om die meesterlijke gedrochten te aanschouwen.

Multiplayer

Hoeft niet.

Bam

Welbekende wapens

De shotgun stelde pas iets voor toen Doom hem introduceerde, 'Click-Clack-BOOM!'. Heerlijk. Doom 2 ging er nog eens effe overheen met de dubbelloops shotgun, die je mag herladen door twee nieuwe shells in de achterkant te stoppen. Coolness. Wat Doom 4 ook met wapens van plan is, als de shotguns maar perfect aanvoelen. Ze moeten perfect knallen, terugslag geven, herladen, alles.

Wat we nog meer willen is uiteraard de kettingzaag. Een dikke vette zaag, die met de technologie van een dikke PC, Xbox 720 en PS4 echt brute schade kan aanrichten. Daarmee bedoel ik in plaats van wat loze bloedspetters voordat je vijand ineenstort, rondvliegende ledenmaten en opengezaagde magen graag!

Verder, de BFG! 

Hoofdje onderin

Ok, dit is vooral nostalgie aan het woord, maar het lijkt me cool als ze op de één of andere manier dat hoofdje van je mannetje weer onderin beeld kunnen plakken. Zo kun je aan je eigen harses zien of alles nog wel goed gaat en bovendien wordt er geglimlacht als er dikke wapens worden opgepakt. Smile.

Hengheng

Maak je eigen Doom 4 wenslijst

Vind je dat ik poep praat of zat je gelijkgestemd 'ja' te knikken; gooi een soortgelijke of juist compleet andere Doom 4 wenslijst in de comments!  

REACTIES (36) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord