Wat we wel en niet willen zien in Red Dead Redemption 2 

Wat we wel en niet willen zien in Red Dead Redemption 2 2017-07-14T11:02:33
De beste western-game ooit krijgt een vervolg. Wat moet Red Dead Redemption 2 doen om de hoge standaard van deel 1 zeven jaar later te evenaren? En wat willen we vooral niet zien? Sven haalde zijn sporen uit het vet, trok zijn beste cowboylaarzen aan en zocht het uit.

“Listen to me. When the time comes, you gotta run and don’t look back. This is over.” Deze weinig onthullende, maar ontgetwijfeld veel betekenende woorden zijn tot nu toe onze enige glimp van het verhaal van Red Dead 3... eh, ik bedoel natuurlijk Red Dead Redemption 2. Hoe een fatsoenlijke Western setting eruit hoort te zien en dat we daarin te maken krijgen met/onderdeel zijn van een gang van zeven schurken, is verder alles wat we te weten komen dankzij de onthullingstrailer van afgelopen oktober. Oh, en natuurlijk dat de game komend najaar al moet verschijnen, maar das vast niet letterlijk zo bedoeld.

Geheel volgens eigen traditie houdt Rockstar zich stil. Tot er, wie weet binnenkort, uit het niets een nieuwe trailer verschijnt, waarin we ongetwijfeld kennismaken de belangrijkste personages. Voor het zover is, kunnen we er nog lekker op los speculeren en bedenken wat we eigenlijk willen zien in deze game. Of eigenlijk vooral wat ík wil in deze game. Ik heb het namelijk aan niemand anders gevraagd, maar het komt her en der vast wel overeen met wat iedereen wil. Here we go!
    

Wat we willen

Dual wielding pistols

Vooruit, iedere vuurwapen-expert zal je vertellen dat het alles behalve praktisch is en waarschijnlijk hebben we vooral Hollywood te danken voor de populariteit van het hele idee, maar fuck it. In beide handen een dikke gun, een machtiger gevoel bestaat niet. Helaas werd dit gevoel ons in Red Dead Redemption tot nu toe onthouden. Goed nieuws: de meest linker ruiter in de trailer (en op de poster de tweede figuur van rechts?) heeft het begrepen en kan zelfs te paard met twee schietijzers tegelijk overweg! Wil Rockstar hiermee hinten dat de speler dit straks zelf ook kan? Graag!

    

Meer treinroof

De missiestructuur van de welbekende heists in GTA V zat tof in elkaar en de kans is vrij groot dat dit wordt doorgetrokken naar de nieuwe Red Dead. Banken, saloons, postkoetsen, genoeg dingen te bedenken die tof zijn om op deze manier te beroven. Iets typisch uit het Wilde Westen is echter iets wat we in deel 1 gek genoeg maar één keer hebben kunnen doen: het overvallen van een trein. 

Hoe tof zou het zijn om een trein te kunnen laten ontsporen, door de rails krom te trekken met je paard, of met een goedgeplaatst staafje TNT? Of gewoon ouderwets op spectaculaire wijze vanaf je paard een rijdende trein belagen en dan het liefst ook gewoon in freeroam, zonder de beperkingen van een missie. Choo choo!

   

De stemacteur van John Marston terug

Het lijkt erop dat Red Dead Redemption 2 een prequel wordt. De vermeende gelekte map overlapt met die van deel 1 en de bekende gezichten op de poster doen vermoeden dat we hier te maken hebben met de oorspronkelijke gang van Dutch van der Linde. Zoals je weet was ook John Marston lid van deze bende, dus de kans is groot dat we onze grote vriend terug gaan zien.

Eén probleem: de stem achter Marston (Rob Wiethoff) ging na Red Dead Redemption terug naar zijn geboortedorp in Indiana om een rustig leven met zijn gezin op te bouwen (goh, waar hebben we dat eerder gezien?), en heeft verklaard niet zo’n behoefte meer te hebben aan acteerwerk. Een snelle blik op IMDb laat inderdaad zien dat hij de afgelopen jaren niet zo actief meer is geweest, met slechts twee kleine rollen sinds 2010. Zou hij voor Red Dead Redemption 2 bereid zijn geweest een uitzondering te maken? Laten we hopen dat Rockstars zak met geld groot genoeg was om Riethoff over te halen, want een andere stem voor Marston is natuurlijk ondenkbaar.

    

Die ene dikke gun van de Man in Black uit Westworld

Tijdens het kijken van Westworld was ik vast niet de enige die bij het zien van Ed Harris’ personage dacht: holy crap, die gun wil ik ook in een game! Maar toen ik aan dit artikel begon besefte ik dat we er al lang mee geschoten hebben in Red Dead Redemption. Het LeMat revolver is één van de zeldzame wapens in de game en eentje die zeker moet terugkeren in deel 2. Wat in deel 1 echter ontbrak is juist wat dit wapen zo speciaal maakt: een werkende shotgun barrel onder de loop! Best hardcore.

   

Een PC release en singleplayer DLC?

*Zucht*, moet dit überhaupt nog gezegd worden? Bij geen enkele andere game is de afwezigheid van een PC-versie zo pijnlijk gebleken als bij Red Dead Redemption. Gaat Rockstar het masterrace met deel 2 eindelijk verlossen, of nogmaals zout op de wonden gooien? Tot nu toe zijn alleen PlayStation 4 en Xbox One bevestigd…

Daarnaast zou het fijn zijn als we weer net zo’n lekkere uitbreiding mogen ontvangen als Undead Nightmare. Maar dan zonder zombies graag. Bij GTA V lijkt het een beetje alsof singleplayer DLC plaats heeft moeten maken voor de ambitieuze online heists en continue stroom aan multiplayer content. Rockstar heeft nu al aangegeven dat ook ‘Red Dead Online’ veel aandacht krijgt. Prima, altijd leuk, de basis voor GTA Online is immers bij Red Dead Redemption gelegd, maar AUB, vergeet dit keer ook de offline spelende mens niet!
   

'Kleine' dingetjes:

  • Photomode
  • Een speelbaar vrouwelijk personage (Abigail?)
  • Billy Elm en Woody Jackson opnieuw in charge van de soudtrack
  • Meer outfit customization
  • Rodeo
  • Faro (kaartspel, doe maar googelen)
  • Line dancing (grapje)
          

Wat we niet willen

Een halfgaar morality system

In Red Dead Redemption krijg je ‘Fame’ bij alles wat je doet en stijgt of daalt je ‘Honor’ als dit goede of slechte dingen zijn. Het is een leuke manier om specifieke perks te unlocken, maar het suffe hieraan is, is dat lage honor amper loont en dat dit volledig los staat van het verhaal en de missies. Je kunt in free roam nog zo’n grote eikel zijn, Marston blijft in het verhaal altijd de ‘goedzak’ die zijn leven probeert te verbeteren. De missies zijn bovendien maar op één manier te spelen en de uitkomst hiervan heeft geen impact op je honor. Super lame. Beter heeft Rockstar voor deel 2 iets boeienders bedacht op dit gebied. Als we echt een (of meer?) van de zeven bendeleden uit te trailer spelen, dan biedt dit wel interessante mogelijkheden.
   

De ragdoll physics van GTA V

Het is een kwestie van (morbide) smaak, maar toch voelt het schietwerk in GTA V stukken minder lekker dan in Red Dead Redemption. In Red Dead Redemption hebben kogels visueel veel meer impact, vooral in de manier waarop een lichaam reageert als je het lekschiet. Het is lastig te omschrijven, maar het is sneller, harder en gewelddadiger dan in GTA V. Het is een filmisch dingetje en enorm bepalend voor de algehele feel van de game. Een tikje over de top en niet echt realistisch, maar wel lekker. Veel beter dan die stijve pudding waar beschoten inwoners van San Andreas in veranderen. Het heeft vermoedelijk alles te maken met de afstelling van de zogenaamde Euphoria physics engine, die in Red Dead Redemption 2 wel weer een tandje bijgeschroeft mag worden.

   

Een map propvol vraaktekens

Het is de reden dat we allemaal wel eens beetje open wereld-moe zijn: zo’n landkaart waarbij je in de complete wirwar van aandachtspunten, vraagtekens en collectibles niet meer weet waar je moet beginnen. Er is te veel te doen en alles valt snel in herhaling. Nu maak ik me hier bij Rockstar San Diego niet direct zorgen om, maar een veel gehoorde kritiek op Red Dead Redemption is dat de wereld te leeg was. Ik hoop echt HEEL ERG dat ze zich niet te veel van deze kritiek aantrekken, want ik heb een schurfhekel aan open wereld games die te vol aanvoelen. Ook walgelijk: alle hotspots op een map zo evenredig mogelijk verspreiden, zodat alle schijn van een natuurlijke of realistische omgeving verloren gaat.

Uit een soort angst om saai te worden, proppen ontwikkelaars hun maps soms zo vol mogelijk, iets wat het gevoel van grootsheid en schaal compleet kan verneuken. Juist een Western-game moet een weidse en eenzame indruk geven! Niet zeuren, dan loopt je paard maar een stukje verder. Als je het echt niet trekt, dan is er altijd nog zoiets als fast travel, maar als de wereld boeiend genoeg is, dan heb je die behoefte niet. The Witcher 3 heeft hier wel een lekkere balans in, een game die zelf trouwens weer veel geleend heeft van Red Dead Redemption.

    

Een buggy release

Het is in de maanden na release aardig goed weggewerkt, maar toen Red Dead Redemption in mei 2010 verscheen was het buggy as hell! Bizarre, game-brekende glitches teisterden de ervaring, vooral als je langer dan drie uur achter elkaar speelde. Zou Rockstar San Diego het inmiddels geleerd hebben en nu wel genoeg tijd nemen/krijgen voor de nodige polish? Games als Assassin’s Creed Unity en Mass Effect: Andromeda laten zien dat ook de grootste ontwikkelaars daar nog moeite mee hebben. Dat het ook anders kan hebben we onlangs gezien in Horizon Zero Dawn en ook GTA V was, afgezien van de lancering van GTA Online, redelijk vlekkeloos. Voor Red Dead Redemption 2 ook dat niveau graag! Maar dan hopelijk wel ergens een easter egg met verwijzing naar de beste glitch allertijden. 

Goed, zo kan ik nog tig dingen bedenken die ik wel of juist niet wil en als jullie net zo veel uitkijken naar Red Dead 3.. eh, ik bedoel Red Dead Redemption 2, dan heb je vast ook je eigen verlanglijst van wat je van deze game verwacht. Gooi het allemaal in de comments!

REACTIES (44) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord