Wat je niet opviel in Monkey Island 1, 2 & 3 - Oog voor Detail classic 

Wat je niet opviel in Monkey Island 1, 2 & 3 - Oog voor Detail classic 2019-03-03T00:25:43
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij wordt zodra je ze ontdekt. Vandaag in Oog voor Detail nemen we niet één, maar drie games onder de loep! Welkom op Monkey Island!

Terwijl iedereen nog steeds helemaal overrompeld is door de hoeveelheid detail in Red Dead Redemption 2, gaat de Oog voor Detail serial verder in wat meer behapbare gamewerelden. Dit keer ga ik verder terug in de tijd dan ooit, om precies te zijn 1990, 1991 én 1997. Dit zijn namelijk de jaren van de bekendste point-and-click adventure reeks van allemaal: Monkey Island. De eerste drie delen, uiteraard. De rest negeren we voor het gemak even.

The Secret of Monkey Island en Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge hebben beide jaren geleden al een soort halve remaster/remake onder de noemer ‘Special Edition’. Hierin kun je gemakkelijk tijdens het spelen wisselen tussen de originele graphics en het nieuwe jasje en beide versies hebben zo hun eigen interessante details. Deel 3, beter bekend als The Curse of Monkey Island, is van zichzelf nog veel te mooi voor een remake, maar is sinds begin dit jaar wel makkelijk te downloaden op Steam en GOG. Geen gehannes meer dus met een emulator! Ideaal om van alle drie de games een aantal opvallende details uit te lichten.
 

1. The Secret of Monkey Island

 
Transformatie

Gewoon een hele lekkere, ranzige animatie, wanneer LeChuck zich ontdoet van zijn “Fester Shinetop- jasje” en zijn ware gedaante onthuld. Eigenlijk veel mooier in de pixels van 1990!

 
Spookvlag

Klein continuïteitsfoutje, zoals je ze normaal alleen in films ziet: de mysterieuze piratenvlag van de Sea Monkey. Kort nadat je deze naar beneden gehaald hebt en voor een puzzel verwerkt hebt in een smakelijk soepje, wappert deze namelijk nog vrolijk aan de mast, wanneer je je schip even later van een afstand ziet. Wat voor duistere voodoo magie is dit nou weer?


  

Waar zijn Sam & Max?

Zoals een beetje Monkey Island-kenner vast wel weet bevat elk deel in de serie wel een referentie naar het illustere detective duo Sam & Max. In The Secret of Monkey Island waren zij zelfs al te zien toen ze alleen nog maar in comics bestonden, lang voor ze hun eigen game kregen. Maar helaas heeft LucasArts inmiddels de rechten niet meer, dus zijn ze in de remake van zowel deel 1 als deel 2 vervangen door een andere bekende uit hun point-n-click stal. In plaats van een beeldje van Sam & Max is nu die ene klootviool uit Day of the Tentacle te vinden bij de op één na grootste aap die Guybrush ooit gezien heeft.

  

Een bekend gezicht

Niet aanwezig in het origineel, maar wel verwerkt in de remake: het iconische hoofd van Manny Calavera uit Grim Fandango, gewoon in de grotten onder Monkey Island! En later in Monkey Island 2 komen we hem nog eens tegen in de hal van meneer Phatt. Is dit samen met de verwijzing naar Day of the Tentacle misschien alvast een hint naar de remasters die we later nog zouden krijgen?

 

2. Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge

 
Beestjes!

Oplettende lezers weten het inmiddels: ik ben dol op kleine diertjes spotten in mijn games! Deze kikkers en visjes aan het begin van de Monkey Island 2 remake waren nog nergens te bekennen in het origineel, maar passen gewoon perfect in het altijd gezellige Woodtick.

  

Sinterklaas

Even een stukje ‘oor voor detail’ tussendoor: zodra je op Phatt Island de steeg met het prijzenrad binnenloopt, hoor je als het goed is een wel heel bekend deuntje, zeker in deze tijd van het jaar! “Daaaar wordt aan de deur geklopt…”, neuriet mijn brein direct automatisch mee. WTF? Heeft LucasArts nou gewoon een Sinterklaasliedje gejat?! Nou, niet helemaal. Blijkbaar is het bekende Sinterklaasliedje ook niet echt origineel en komt de melodie van een oud Weens liedje getiteld “Oh du lieber Augustin”. Weer wat geleerd.

     

Threepwood XL

Deze jat ik even schaamteloos uit het audio commentaar dat bij de Special Edition zit inbegrepen, want het is best wel een heel erg cool detail. De ontwikkelaars leggen uit dat ze in deze scène op de pier de visser perongeluk veel te groot hebben gemaakt, in verhouding tot de maximale grootte van de standaard sprite van Guybrush. Opnieuw beginnen was geen optie, dus hebben ze speciaal voor dit beeld een extra grote versie van Guybrush getekend, zodat het allemaal weer in verhouding was. Dat is de reden waarom we alleen op deze plek in de game een grotere, meer gedetailleerde Guybrush zien.

   

Terug uit de dood

Nog beter dan LeChuck’s transformatie uit deel 1, is die ene keer dat je met Guybrush een dooie kok tot leven wekt. Wederom een machtig staaltje pixel-animatie!

3. The Curse of Monkey Island  

 
Karakteristiek hout

Het is mens eigen om gezichten te zien in willekeurige voorwerpen, maar de afbeeldingen in de noestige balken van LeChucks schip zijn zeker geen toeval! Nooit eerder zo’n lijpe aap in een stuk hout gezien als hier.

  

Bij de tijd

In Monkey Island 1 is het op Mêlée Island altijd 10:00 uur, als we de klok in de stadspoort mogen geloven. Hier in Puerto Pollo is het anders: hier geeft de klokkentoren altijd de systeemtijd van je computer weer. Je kunt de tijd zelfs door Guybrush laten oplezen, door hem naar te klok te laten kijken. Ook hoor je de klok op het juiste moment door het hele dorp luiden, ook als je ergens binnen bent. Altijd al een grappig detail gevonden.

  

Kip A'hoy!

Waarschijnlijk de beste eetgelegenheid van heel Plunder Island moet toch wel Captain Blondebeard’s Chicken Shoppe zijn. Buiten het ruime menu aan kipgerechten (mits op voorraad), biedt deze tent een erg gezellig en bovendien gedetailleerd interieur. Een enorm schilderij van El Pollo Diablo aan de muur, een Grim Fandango easter egg (heb je hem weer) en luizen in de koek, wat wil je nog meer? Oh, één detail die mij nooit eerder opgevallen was: op de deurmat staat geen welkom ofzo, maar “A’ Hoy!”. Een leuke touch!

 

De snor van deze gast
 

   

Ja, nou is 't mooi geweest

Ergens halverwege het oplossen van een puzzel in het theater kun je opnieuw deze knakker tegenkomen… inmiddels overduidelijk een Monkey Island traditie.

 

Tot zover deze gedetailleerde greep uit de eerste drie Monkey Island games! Wat is jouw favoriete Monkey Island moment? Gooi het in de comments!
 

De Oog voor Detail serial:
 

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord