Wat je niet opviel in Half-Life 2 - Oog voor Detail Classic 

Wat je niet opviel in Half-Life 2 - Oog voor Detail Classic 2018-10-22T21:33:38
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij wordt zodra je ze ontdekt. Vandaag zoomen we héél diep in op Half-life 2, een klassieker van formaat, ook als het op de details aankomt.

Nu we zijn aanbeland bij alweer het achtste deel van de Oog voor Detail serial, kan ik zeggen dat dit mijn favoriete artikelen zijn om aan te werken. Aan de ene kant omdat het niet veel afwijkt van hoe ik normaal toch al speel en aan de andere kant omdat ik Detroit, God of War, BioShock en GTA Vice City dankzij hun details nog meer ben gaan waarderen. Vandaag voegen we Half-Life 2 aan dat lijstje toe.

Tot mijn schaamte moet ik bekennen dat ik dit meesterwerk van Valve nog nooit fatsoenlijk gespeeld had. In 2004 had ik er geen PC voor en later ben ik er niet meer aan toegekomen, omdat nieuwere games mijn aandacht vergden. Slap excuus, ik weet het, maar gelukkig is het nooit te laat om een retro-gamer te worden. En holy crap, wat ben ik blij dat ik Half-life 2 nog een kans gegeven heb! Ik zie veel dingen die mijn favoriete first-person games hier vandaan hebben en wow, die physics alleen al… Ik kan er heel veel over zeggen en ik heb ‘m dit moment nog niet eens uitgespeeld, maar laten we ons voor nu maar even beperken tot de details. Rise and shine!

    

Niet zo stipt

Het eerste detail dat me opvalt als ik met Freeman het perron van City 17 op loop, is dat klokkijken knap lastig gaat. Maar ach, als je treinen toch nooit op tijd rijden, waarom zou je dan nog klokken op je station hangen? Zoiets moet hier de gedachte geweest zijn. En wat is er makkelijker dan al je klokken verwijderen? Gewoon alleen de wijzers eraf slopen, klaar.

   

Al het glas moet kapot!

Een van de eerste dingen die ik altijd moet checken als ik glas tegenkom in een game, is of het kapot kan. Flesjes, glazen, maar het liefst natuurlijk ramen en glazen wanden! En als het kapot kan, ziet het er dan ook een beetje lekker uit, geeft het voldoening? Nou, zoals je ziet breekt het glas in Half-Life 2 in ieder geval helemaal prima.

 
Iets anders wat me trouwens net pas opviel in dit clipje: check Gordons bloed aan het plafond, precies in lijn met de richting waarvanuit ik beschoten werd. Top!
  

Gezellige groepsfoto

In het lab van Dr. Kleiner is een interessante groepsfoto te vinden, met enkele bekende gezichten uit Black Mesa. Gordon, random wetenschapper uit deel 1, Eli, Kleiner… maar er is er ook een uitgekrast! Vermoedelijk Breen. Grappig dat Kleiner hem niet meer wilde zien, maar de foto ook met gekras nog steeds leuk genoeg vond om aan de muur te laten hangen.

    

Brute street art

Ik kan graffiti in games altijd wel waarderen. Het kan de omgeving geloofwaardiger maken, mits het goed gedaan is. Kijk, willekeurige kreten (al dan niet in bloed) op de muur, dat kennen we nu wel. Pas onder de indruk ben ik als het echt op street art gaat lijken, zoals bijvoorbeeld dit stukje kunst, waar zelfs Banksy nog een puntje aan kan zuigen!

    

Werkende snelheidsmeter

Ik weet niet precies of ik het welbekende level Water Hazard briljant of gewoon knap irritant moet vinden, maar ik was meteen vanaf het begin wel erg gecharmeerd van één detail: de snelheidsmeter van de moerasboot werkt! En eigenlijk nog veel toffer dan de snelheidsmeter (of is het een toerenteller?) is het feit dat de propellor achter je daadwerkelijk harder gaat draaien als je meer gas geeft (dat heb ik helaas niet kunnen opnemen, moet je zelf maar eens checken). Een vrij onnodig detail, aangezien waarschijnlijk 90% van de spelers in dit level nooit achter zich kijkt. Toch cool!



  
Boter-kaas-eieren

Eerst dacht ik dat dit missende blokje er gewoon afgeschoten was, als pijnlijke herinnering dat hier ooit onschuldige kinderen speelden, maar nu dus niet meer. Tot ik later in een van de appartementen het blokje terugvond. Alsof iemand het er bewust vanaf gehaald en mee naar huis genomen heeft. Misschien als een soort van protest? Fuck you combine, geen kruisje-nulletje voor jullie!

  

Rammelende regenpijp

Goed, dit detail kun je onmogelijk gemist hebben, maar misschien herinner je je niet meer hoe belangrijk de schuddende regenpijpen zijn voor de suspense in dit deel van Ravenholm. Natuurlijk in combinatie met het geluid van de omhoogklimmende zombies. Bovendien kon ik dit bijna perfect loopende gifje natuurlijk niet laten liggen...


 

  
Echo-echo-cho-cho-ho…

Een beetje serieuze game heeft natuurlijk sound design van een bepaald niveau en het verbaast me daarom ook niet dat alle wapens in Half-Life 2 hun eigen echo effect hebben in bepaalde open ruimtes. Wat me wel verbaasde is dat slaan met de koevoet een echo veroorzaakt op de ‘zwiep’. En blijkbaar slaat Gordon zo snel, dat zijn zwiep luider echoot dan de impact op een object. Sterker nog, de impact zelf heeft helemaal geen echo, je hoort alleen de zwiep galmen! Bijzonder.

   

Milk.

De pakken melk die je her en der op de grond vindt laten zien dat Valve niet al te veel inspiratie had voor het verzinnen van fictieve merken

   

Onderwaterkogels

In Half-Life 2 breng je sommige momenten onder water door, maar dat je zelfs onder water beschoten wordt komt niet zo heel veel voor. Toch hebben ze bij Valve de tijd genomen om voor deze momenten een effect te maken voor kogels die onder water langs je heen schieten. Een heel overtuigend en best angstaanjagend effect bovendien!

 

   
Easter Egg: Back to the Future

Half-Life 2 zit natuurlijk vol met geheimen en easter eggs, zoals bijvoorbeeld de G-Man die overal in de achtergrond opduikt en een verborgen Vortigaunt, die je allemaal lekker zelf mag gaan googelen. Maar een van de leukste, kleinste easter eggjes wilde ik jullie toch niet onthouden: deze doos die wel heel erg lijkt op een prop uit Back to the Future.

Dat was het voor nu! Zoals gezegd heb ik de game op het moment van schrijven nog niet uitgespeeld, dus wie weet dat ik deze lijst nog verder aanvul als ik meer toffe dingen zie. Ik zie jullie de volgende keer, dan in het gezelschap van Joel en Ellie...
  

Alle delen in de Oog voor detail serial:
   

REACTIES (10) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord