Wat je niet opviel in BioShock - Oog voor Detail Classic 

Wat je niet opviel in BioShock - Oog voor Detail Classic 2018-07-21T00:50:28
In deze serial enkel aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet altijd opvallen, maar waarvan je ontzettend blij bent dat ze er zijn, zodra je ze ontdekt. Dit keer gaan we terug in de tijd en checken we de (vergeten) details van BioShock!

De vorige twee afleveringen van Oog voor Detail dook ik diep in de details van God of War en Detroit: Become Human, maar omdat het deze maand qua grote releases wat rustig is, kwam Wouter met het briljante idee om een keer een wat oudere game uit te pluizen. Een classic editie dus! En dan is er geen betere game om mee te beginnen dan een van ieders favoriete classics: BioShock.

Bij de release in 2007 waren we erg onder de indruk van de graphics, maar het is vooral de sfeer, de stijl en het level design die nu nog steeds niet vervelen. Wat natuurlijk ook helpt is dat de game twee jaar geleden een prima remaster heeft gehad, die ik ook voor dit artikel gebruikt heb. Maar hoe zit het eigenlijk met de kleine dingen in BioShock? Zie hier een aantal van de meest toffe details, die je vast allang weer vergeten was, of waar je misschien in al die playthroughs van je nog nooit bij stil had gestaan.

   

Jack werkt bij Irrational?

Voor interessante details hoeven we in BioShock niet ver te zoeken, want gelijk in de intro vinden we al een soort easter egg. In het vliegtuig zien we heel kort de binnenkant van Jacks portemonnee, waar een kaartje uitsteekt met daarop het oude logo van Irrational Games. Toen BioShock verscheen bestond Irrational Games eigenlijk niet meer, maar heette het officieel 2K Boston (om later weer terug omgedoopt te worden tot Irrational Games). Ook leuk: de gast op de foto die Jack moet voorstellen is eigenlijk Bill Gardner, designer van het eerste level van de game. Klik hier voor een afbeelding met meer detail, afkomstig van de BioShock Wiki.

  

Laplante, voor al uw leidingwerk

Heb je wel eens goed naar die mooie tang gekeken, het eerste wapen dat je in BioShock tot je beschikking hebt? Dit stuk gereedschap, om precies te zijn een pijptang, is zo te zien gemaakt door een bedrijf genaamd LAPLANTE. Deze naam kom je naar mijn weten verder in de game niet tegen, maar willekeurig gekozen is het ook niet. Een korte Google zoektocht brengt je bij Hogarth de la Plante, een environment artist voor BioShock en later hoofd environment artist voor BioShock 2.

   

Geschrapte plasmid

Er zijn altijd features die de uiteindelijke game niet halen, maar waarvan in dit geval de advertentie al klaar was en te cool bleek te zijn om er nog uit te halen. Dan heb ik het natuurlijk over de teleportation plasmid! Houdini Splicers teleporteren er ondertussen vrolijk op los, maar voor de speler is deze mogelijkheid helaas geschrapt. Gelukkig hebben we de poster nog.

  

Manke spijkers

Over posters gesproken, die hangen niet allemaal even stevig aan de muur. Zo tikte ik er per ongeluk eentje aan, die vervolgens zo dramatisch op de grond viel (compleet met dwarrelende verfschilfers) dat ik me er bijna schuldig over voelde. Gelukkig lag het niet alleen aan mij, want bij de meeste andere lijsten is er juist geen beweging in te krijgen.



  
Welcome to the circus of values!

Meer een leuk weetje dan een detail en eentje die een beetje fan vast wel wist: die irritante clown van de Circus of Values automaten, die je in de game honderden keren moet aanhoren, is ingesproken door Ken Levine zelf, het brein achter de game. De stem van de El Ammo Bandito automaten is dan weer gedaan door Mauricio Tejerina, een concept artist voor System Shock 2, BioShock en BioShock Infinite.

  

Een breed assortiment aan uitvaartmogelijkheden

Mochten ze je in het Medical Pavilion niet meer kunnen redden, dan kun je gelukkig altijd nog terecht bij Twilight Fields Funeral Homes. Zodra je binnenloopt zie je gelijk een enorme menukaart boven de balie, waar ik geloof ik nooit echt goed naar gekeken heb. Kisten, urnen, cremeren, of natuurlijk een ‘Burial at Sea’. Hmm, waar heb ik dat eerder gehoord...

    

Hallo Jumbo

In de Farmers Market is een wel heel bekend logo te vinden! Nooit geweten dat die ene Nederlandse supermarkt oorspronkelijk uit Rapture komt.

  

In the spotlight

In Fort Frolic, zeker weten mijn favoriete deel van de game, draait alles om de showbizz. En waar hier normaal gesproken de artiesten centraal staan, sta jij nu zelf in de spotlight. Letterlijk! In het centrale atrium van Sander Cohens speelpaleis staat er namelijk altijd één felle lamp strak op jouw knar gericht. Dus als je je al opviel dat die splicers je altijd zo makkelijk weten te vinden, dan snap je nu waarom.

  
Tee off for flavor

Rapture zit dus bomvol met toffe advertenties, maar deze reclame voor Nico Time sigaretten heb ik nooit echt begrepen. Wat is de connectie tussen deze peuken en het afslaan bij golf? Mis ik hier een bepaalde woordspeling? Is dit misschien een verwijzing naar het onfortuinlijke einde van de baas van de stad? Had het dan “Tee off for taste” genoemd, dan klinkt het tenminste nog ergens naar...

   

Natte ogen

Is het nog nodig om het over het water van BioShock te hebben? Iedereen weet dat het ruim vertegenwoordigde vloeibare goedje voor die tijd technisch erg indrukwekkend was, maar tegenwoordig kijken we er niet echt meer van op. Toch wil ik wat het water betreft één tof detail niet achterwege laten, eentje die heel erg bijdraagt aan de ‘natte’ sfeer van de game. Ik kan namelijk nog steeds geen genoeg krijgen van het simpele maar effectieve visuele effect als je door een waterval loopt. Blup!

  
Tot zover deze classic aflevering van Oog voor Detail, over bekende en minder bekende details in de eerste BioShock. Ik zou met gemak nog 10 toffe dingen kunnen noemen, dit was namelijk amper de helft van de game, maar dan kun je bezig blijven. Weet jij nog toffe details in BioShock? Of heb je suggesties voor een game die ik de volgende keer moet doen? Gooi het in de comments!
   

Alle delen in de Oog voor Detail serial:

Vrijdag 16 februari:
Schilderijen, posters en advertenties

Donderdag 15 maart:
Wapperende kleding

Vrijdag 13 april:
Lichamen in first-personshooters

Maandag 7 mei:
Wat je niet opviel in God of War

Maandag 4 juni:
Wat je niet opviel in Detroit: Become Human

Dinsdag 10 juli:
Wat je niet opviel in BioShock

 

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord