Wat is er met Peter Molyneux gebeurd? 

Wat is er met Peter Molyneux gebeurd? 2020-08-19T12:41:01
Jarenlang was hij een van de meest geziene gameontwikkelaars, maar tegenwoordig hoor je bijna niets meer van hem. Peter Koelewijn zoekt uit hoe het nu met Peter Molyneux is.

Peter Molyneux kennen we tegenwoordig vooral van Fable én van krankzinnige grote beloftes maken die hij nooit nakomt in zijn games. Maar voordat we in het zuur duiken waarvoor jullie allemaal hebben doorgeklikt, volgt eerst een samenvatting van Molyneux’ carrière. Want hoe kan het dat deze Britse praatjesmaker zo wereldberoemd en succesvol is geworden?

De doorbraak met Populous

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Peter Molyneux heeft altijd gehouden van bluffen. Dat begint al zodra hij business software programmeert voor Commodore onder de bedrijfsnaam Taurus. Commodore nodigt door een spelfout het verkeerde bedrijf uit: dat van Molyneux. Peter besluit het spelletje mee te spelen. Ondanks dat zijn bedrijf ongeschikt is om accountingsoftware te programmeren (en Commodore meerdere keren dreigt om de deal op te blazen) weet Taurus een goed eindproduct af te leveren, genaamd Acquisition.

Peter Molyneux

Het brengt genoeg geld in het laadje om Molyneux’ kinderdroom in vervulling te laten gaan: een gamestudio oprichten. Bullfrog Studios wordt de gametak van Taurus, maar ontwikkelt zich tot het hoofdbedrijf wanneer Molyneux Populous uitbrengt: de eerste godgame ooit! De titel weet aanvankelijk weinig succes te halen (zoals Molyneux en uitgever Electronic Arts ook verwachten). Maar de game sleept prijs na prijs in de wacht en er ontstaat een sneeuwbaleffect.

Uiteindelijk worden er vier miljoen exemplaren van de game verkocht en meerdere ports voor onder meer de SNES ontwikkeld. Op zijn hoogtepunt is Peter Molyneux zelfs even vicepresident van Electronic Arts! De relatie verzuurt echter na een avondje zuipen…

De dronken geschreven ontslagbrief

Volgens Peter Molyneux zelf is hij rond deze tijd al een tijdje uitgekeken op zijn zakelijke carrière bij EA. Als hij een avondje gaat zuipen met een vriend, komt het idee van zijn ontslag ter sprake. Gekscherend beginnen ze samen een ontslagbrief naar Electronic Arts te schrijven en (wederom volgens Peter zelf) drukt de vriend op Verzend E-mail.

De volgende ochtend staat de telefoon roodgloeiend en moet Peter Molyneux diep door het stof. De directie van Electronic Arts gelooft het verhaal niet en wil hem er gelijk uittrappen. Bullfrog is echter halverwege de ontwikkeling van Dungeon Keeper, dus Peter onderhandelt nog dat hij de game mag afmaken met zijn team. Op de burelen van EA is Molyneux alleen niet meer welkom, dus de Brit maakt de game thuis af, samen met een deel van zijn team.

Peter Molyneux

Opnieuw beginnen met Lionhead Studios

Het volgende avontuur wacht gelukkig al op Peter. Samen met zijn drinkbroeder start hij Lionhead Studios op. Met een vrijwel compleet nieuw team wil Molyneux het godgame-genre eens goed opschudden. Terwijl EA vervolgen begint te ontwikkelen van zijn populairste games, kondigt Molyneux Black & White aan.

Peter Molyneux doet het al vanaf het begin goed voor de camera. Hij is van jongs af aan bijzonder open en charmant; een zeldzaamheid in die tijd, omdat mediatraining onder ontwikkelaars nog niet een ding is. Met Lionhead wordt de wereld echter aangestoken door Molyneux Mania. Ik ga hier niet alle krankzinnige ideeën opsommen die de ontwikkelaar noemde, maar laten we zeggen dat de bomen tot aan de hemel reikten.

Niet heel verrassend zijn de reviews van Black & White gemengd, maar de verkoopcijfers overweldigend. Uitbreidingspakketten en een vervolg worden besteld en ondertussen werkt Lionhead door aan een fantasie-RPG voor de Xbox, onder de naam Project Ego. Het is minstens zo ambitieus als Black & White en het spel ontpopt zich uiteindelijk tot Fable.

Ook die game heeft belachelijke beloftes aan zich kleven (‘plant een eikel in de grond en zie gedurende de game hem uitgroeien tot een boom‘), maar tevens commercieel succes. Microsoft roept Fable uit tot een van z’n exclusieve franchises en lijft Molyneux zelfs in om de gamedivisie te leiden. Wacht even, is hij niet bij EA opgestapt omdat… o-oh.

Fable

De leugens stapelen zich op

Uit interviews met voormalige Lionhead-medewerkers blijkt dat Molyneux zelf ook niet blij is met het extreem corporate Microsoft. Liever zit hij in Engeland om te werken aan zijn nieuwe game. Maar binnen de studio borrelt de frustratie ook over Molyneux en zijn ambitieuze beloftes. Elk interview is er weer iets nieuws dat Molyneux zonder overleg bekendmaakt. Ontwikkelaars zitten bij sommige E3-presentaties zelfs schreeuwend voor de tv! Molyneux gedraagt zich als een god! En zoals de meeste goden is hij ondoorgrondelijk…

Een typisch voorbeeld is wanneer Peter zijn hond verliest tijdens de ontwikkeling van Fable 2. Volgens één ontwikkelaar loopt hij aan het begin van de volgende dag de vergaderzaal binnen en kondigt hij aan dat het hoofdpersonage een hond krijgt, en dat die dood moet gaan. Dit lukt het team uiteindelijk… maar veel andere beloftes worden niet nagekomen.

Molyneux’ reputatie als leugenaar begint hem parten te spelen. Project Milo is een grote klap: de Kinect-demo waarin je een klein jochie begeleidt, was voor velen de reden om de camera aan te schaffen. Daar komt helemaal niets van terecht. Fable: The Journey is een troostprijs, maar Molyneux belooft met het hand op zijn hart dat het geen on-rails game wordt. Iedereen ziet ondertussen aan de gameplaybeelden dat hij poep praat.

Project Milo

Maar dé reden waarom Peter Molyneux bij Microsoft vertrekt is Microsoft zelf. Eén persoon om precies te zijn…

Weer opnieuw beginnen met 22 Cans

Die snoodaard is de officiële Microsoft-stoeleninstallateur. Volgens Peter Molyneux zelf komt die op een dag zijn kantoor binnenlopen om te controleren of zijn stoel wel ergonomisch is ingesteld. Dit is voor hem de druppel: hoe kan hij creatief zijn in zo’n groot, strak gecontroleerd bedrijf? En waarom mag hij er niet voor kiezen om een bochel te kweken?

Tijdens de ontwikkeling van Fable: The Journey maakt Peter bekend te stoppen bij Microsoft en Lionhead. Mede door de snelgroeiende sector van kleine gamestudio’s en de introductie van crowdfunding via onder andere Kickstarter, durft Peter Molyneux het grote avontuur weer aan. Het grote avontuur om kleine games te maken met de nieuwe Britse studio 22 Cans, om precies te zijn!

Curiosity

Althans, dat is het plan, want Molyneux’ nare gewoonte om te veel te beloven wordt bij 22 Cans bijna zijn ondergang. De eerste game van de studio, Curiosity, is niets meer dan een grote kubus waar mensen gratis op kunnen tikken. Dit werkt niet alleen verslavend, maar ook motiverend door het geheim dat in de kubus zit. Peter belooft dat het iets wereldschokkends zal zijn voor de winnaar. De Britse Bryan Henderson geeft de laatste tik en onthult Godus: de tweede game die 22 Cans ontwikkelt. Een kleinschalige godgame waarvan Bryan de ‘God of Gods’ zal worden. Niet alleen krijgt hij een deel van de opbrengsten van Godus, hij zal zelfs deels de richting van de spelwereld in-game kunnen bepalen!

Godus flopt

Tot op de dag van vandaag heeft Bryan absoluut niets kunnen doen voor Godus. De game is met crowdfunding gefinancierd, dus gamers beginnen na het matige eindproduct en de trage ontwikkeling van updates hun verhaal te halen. Een ontwikkelaar binnen 22 Cans lekt naar buiten dat Molyneux het grootste deel van het team heeft verplaatst naar de ontwikkeling van hun volgende game, The Trail: Frontier Challenge.

Vanaf hier gaat het snel. Molyneux gooit zijn gebruikelijke charmes in de strijd, maar het is deze keer niet genoeg. Een serie venijnige interviews volgt waarin Peter nog net niet tegen de muur wordt gezet door journalisten. In een inmiddels berucht interview met Rock Paper Shotgun vraagt de interviewer zelfs aan Molyneux of hij een pathologisch leugenaar is; iemand die niet kan stoppen met liegen.

Molyneux doet nog één belofte: hij stopt voortaan met interviews geven.

Geen interviews meer van Peter Molyneux

Dus hoe gaat het nu met Peter Molyneux? Eén ding is zeker: hij geeft nog steeds interviews! Er zijn video’s en artikelen uit 2019 te vinden waarin Molyneux geïnterviewd wordt. Hij praat weinig tot niet over aankomende games, maar de passie voor het maken van spellen is nog altijd aanwezig.

22 Cans heeft daarnaast een nieuwe CEO aangesteld. Inmiddels kun je veilig stellen dat Peter Molyneux een crappy manager is en liever een game maakt dan een gamebedrijf runt. Bij 22 Cans maakt Peter Molyneux dan ook deel uit van het ontwikkelteam en schrijft hij voor het eerst weer code sinds de eerste Black & White.

Maar er zijn wel dingen veranderd. De Peter Molyneux van vroeger had vast al iets gezegd over de nieuwe, door Microsoft aangekondigde Fable. Zo mediageil was hij toen wel. Ook zegt Peter in de spaarzame interviews van de laatste jaren dat hij gelukkig is bij 22 Cans. Hij schrijft weer code en werkt in een klein, maar hecht team. Precies zoals het was toen hij Populous maakte en andere inmiddels legendarische games.

Heeft Peter Molyneux het nog in zich om de wereld te veranderen met 22 Cans en een nieuwe topgame af te leveren?

REACTIES (11) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord