Wapperende kleding - Oog voor detail 

Wapperende kleding - Oog voor detail 2018-06-04T12:09:01
In deze serial alleen aandacht voor het allerkleinste! Van die dingen die tijdens het spelen niet direct opvallen, maar waarvan je mega blij bent dat ze er zijn zodra je ze ontdekt. In dit deel van Oog voor Detail: wapperende stukken stof rond de lichamen van je favoriete personages!

Welkom terug bij weer een nieuw deel van deze serial rondom de tofste kleine dingen in games! Waar het de vorige keer met schilderijen, posters en advertenties vooral draaide om bezienswaardigheden die zich op de achtergrond afspelen, gaan we nu veel meer in your face met, al dan niet realistisch bewegende, virtuele kleding! Het zijn zaken die zich vaak een hele game recht voor je neus afspelen, maar waar je al snel niet echt meer op let. Tijd om dat te veranderen!

Vooral bij de wat meer realistisch vormgegeven games zijn ontwikkelaars echt obsessed met het zo natuurgetrouw in beeld brengen van verschillende materialen, zodat ze zo echt mogelijk aanvoelen. Nu is dat tegenwoordig een relatief eitje bij statische objecten (pak een scherpe texture, paar fancy shadertjes eroverheen, klaar), maar bij bewegende dingen is het toch een andere tak van sport. Natuurlijk bewegende stof in kleding bijvoorbeeld, kan een gamewereld stukken levendiger maken en onderstaande games hebben dat ontzettend goed gedaan. Of op zijn minst voor hun tijd dan toch.
   

Street Fighter II - wapperende zwarte band

Wie denkt fancy cutting edge 3D physics nodig te hebben om overtuigend bewegend textiel op je beeldscherm te toveren heeft het goed mis! Al in 1991 wist Capcom te bewijzen dat je aan wat 2D sprites meer dan genoeg hebt. Met een minimaal aantal frames werd het meest legendarische, bewegende zwarte lintje in games geboren. Vooral ook de winning pose van Ryu maakt indruk: nooit eerder zagen we een bandana en een zwarte band zo hard wapperen!

     

Assassin’s Creed - Flapperende lappen stof

Toen we in 2006 voor het eerst gameplay mochten aanschouwen van de eerste Assassin’s Creed, wisten we niet wat we zagen. De graphics, de vrijheid, de realistische historische steden, al dat volk op straat; dit was de toekomst! Erg indrukwekkend allemaal, maar iedereen wist ondertussen heus wel wat deze game pas écht ‘next gen’ maakte. Zie je die grote flapperende lap tussen de benen van Altaïr? Precies! Vast volkomen onpraktisch als klauterende sluipmoordenaar, maar dat boeit niet. Het ziet er cool uit.

     

Max Payne - Klapperend leer

Naast de mooie kop van Remedy director Sam Lake, staat Max Payne vooral bekend om zijn toffe ‘bullet time’ gameplay. Maar wat deze slow motion actie pas écht cool maakt is dat ene andere element dat we al kenden uit The Matrix: een lange leren jas! En Max Payne zou Max Payne niet zijn, als zijn leren jas niet spectaculair los van zijn lichaam gesimuleerd zou zijn, al klapperend terwijl hij loopt en door de lucht duikt. Zelfs het riempje van de jas is onafhankelijk geanimeerd. Magisch! Sterk staalje leer-physics voor 2001!

   

GTA Vice City - Lekker uitwapperen op de motor

Dit moet zo ongeveer de eerste keer zijn geweest dat ik zelf écht onder de indruk was van wapperende kleding in een game. Bij deze volgens velen nog steeds de beste GTA (volgens mij niet, want dat is GTA V), bolt het blousje van Tommy op zodra je snelheid maakt op een motor. Zo goed! De rest van de game is inmiddels natuurlijk hopeloos verouderd, maar juist dit detail weet nog steeds dat echte Miami Vice gevoel over te brengen.


   

Batman: Arkham Asylum - Fladderende cape

Tuurlijk, we hebben wel eens Superman games gespeeld, maar net als, eh... eigenlijk alles aan die games, kan ook Supermans cape zich in de verste verte niet meten met die van Batman in de Arkham reeks. Zelfs in de Batman films zag zijn mantel er nooit zo tof uit als die van deze digitale vleermuismans. Die plooien, die bewegingen! Het voelt alsof je het zou kunnen aanraken. Je zou het bijna van Bruce’ schouders willen rukken en zelf gaan dragen. Zo gracieus, maar toch ook zo functioneel. Ik daag je uit om soepeler wapperende game-cape te vinden dan deze, zoals hij in Arkham Knight geperfectioneerd is.

   

Fifa 18 -  losse shirtjes

Kijk, voetbal interesseert me echt verschrikkelijk weinig en FIFA daarom evenmin, maar toch ben ik ergens wel benieuwd hoe zo’n game zich qua graphics en physics heeft ontwikkeld. Wat blijkt: best wel oké! De serie zit sinds FIFA 17 op de solide Frostbite 3 engine, die we onder andere kennen van Battlefield 1 en Star Wars Battlefront, en dat brengt fancy visuele mogelijkheden met zich mee. Zo ook wat betreft de kleding van de spelers: die beweegt nu realistischer dan ooit om het lichaam en geinige dingen als aan elkaars shirt trekken zien er goed uit. Misschien voelt het nog iets te ‘zacht’ vergeleken met de werkelijkheid, maar ze komen in de buurt!

    

The Witcher 3: Wapper Hunt

Zelfs bijna drie jaar na release is The Witcher 3 nog altijd een visueel hoogstandje. Als je even rondkijkt kom je zo veel toffe kleine effecten tegen, dan je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Eén van die dingen is in ieder geval gesimuleerde kleding physics, dat in onderstaande video zorgt voor een machtig realistisch wapperen van Geralt’s mooie jurk in de wind. En elk klein riempje en gespje beweegt vrolijk mee! Als je je trouwens ooit hebt afgevraagd waarom het toch altijd zo hard waait in deze wereld: ik krijg het vermoeden dat dat puur en alleen is om te kunnen opscheppen met dit soort coole trucjes.

   

Uncharted 4: A Thiefs End - een subtiele wapper

Naughty Dog staat erom bekend de absolute randjes van de beschikbare hardwarekracht op te zoeken, wat altijd zorgt voor zwaar indrukwekkende beelden. Wat natuurlijk helpt is dat Uncharted bijvoorbeeld een erg lineaire game is, en je game slechts hoeven te optimaliseren voor één specifiek systeem is ook geen overbodige luxe, maar het resulaat mag er zijn. Zo ook in de manier waarop de wind speelt met Drake’s shirt, zoals in onderstaande developer video te zien is. In tegenstelling tot The Witcher 3 is het zo ontzettend subtiel en zo verfijnd, dat zelfs zijn borsthaar onder het shirt wappert in de wind. Nou, dan heb je mijn aandacht hoor!

   

Bonus: Journey - Wapper: the game

Hier heb je helemaal geen oog voor detail voor nodig, want wie al het gewapper in deze game heeft gemist moet stekeblind zijn. In Journey waait het overal (behalve in de ‘onder water’ levels. Daar stroomt het. Denk ik?) en dat is te zien aan alles. Alles fladdert! En wel met een souplesse waar je U tegen zegt. Alles fladdert zo hard dat je niet snapt waarom de game eigenlijk Journey heet, en niet gewoon Wind ofzo...

   

Tot zover deze selectie van indrukwekkend bewegende virtuele kleding! Gooi vooral ook jullie favoriete gesimuleerde outfits in de comments, zo lang het maar wappert of fladdert. Ik zie jullie graag de volgende keer in Oog voor Detail, waarbij ik had aangekondigd het te gaan hebben over Micro-geluidseffecten, maar ik weet nog niet zeker of dat wel zo’n leuk idee is. Misschien pak ik veel liever één game die ik helemaal uitpluis op toffe details, maar dat zien jullie dan wel. Doei!
  

Alle delen in de Oog voor detail serial:
  

Vrijdag 16 februari:

Schilderijen, posters en advertenties

Donderdag 15 maart:

Wapperende kleding (deze dus)

Vrijdag 13 april:

Lichamen in first-personshooters

Maandag 7 mei:

Wat je niet opviel in God of War

Maandag 4 juni:

Wat je niet opviel in Detroit: Become Human

 

 

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord