Valorant: Is de hype terecht? 

Valorant: Is de hype terecht? 2020-04-20T16:53:51
Het is je vast niet ontgaan: Valorant is een grote hit op Twitch. Iedereen wil de gloednieuwe tactische 5v5 shooter van Riot Games spelen, maar slechts enkelen krijgen al de kans. Roedie is één van de gelukkigen en vertelt je graag of de hype terecht is.

Als fervent League of Legends-speler was mijn interesse meteen gewekt toen ik hoorde dat Riot Games voor het eerst een game volledig buiten het League-universum maakt. De ontwikkelaar is dan ook het enige wat Valorant met League of Legends in het gemeen heeft, want Valorant is een competitieve, tactische shooter die je het beste kan omschrijven als Counter-Strike met een vleugje Overwatch.

   

Slimme marketingstrategie

Dankzij een slimme marketingstrategie van Riot is Valorant in korte tijd volledig ontploft op het internet. Om toegang te krijgen tot de gesloten bèta moet je je Riot-account linken aan je Twitch-account om vervolgens Valorant-streams te kijken, waarna je overgeleverd bent aan geluk om een key te ontvangen. Je kan zeggen wat je wil van deze merkwaardige manier van toegang verlenen, maar het werkt wel. In de eerste week van de bèta trok de game op het hoogtepunt namelijk 1,7 miljoen kijkers op Twitch. Kijkers waarvan een groot percentage slechts een tabblad open had staan om in aanmerking te komen voor de key, ongetwijfeld. Maar toch, dat zijn 1,7 miljoen mensen die moeite doen omdat ze de game nu al willen spelen.

Valorant gameplay
    

Counter-Strike…

Valorant valt dus te omschrijven als Counter-Strike met een vleugje Overwatch. Laten we daar wat dieper op ingaan, mocht je niet bekend zijn met deze twee games. Twee teams van vijf mensen spelen korte rondes tegen elkaar tot één team er dertien heeft gewonnen. Het ene team valt aan, het andere team verdedigt. Na twaalf rondes wordt er van kant gewisseld en is het aan het andere team om aan te vallen.

Het doel van de Attackers is het plaatsen van de Spike (de bom) in zone A, B of op sommige maps C. Zodra de Spike geplant is, hebben de Defenders 45 seconden om de Spike onschadelijk te maken. Lukt dit ze niet, dan blaast de Spike op en winnen de Attackers. Beide teams kunnen ook winnen door alle tegenstanders te vermoorden, hoewel de Defenders dan nog de Spike moeten defusen om te voorkomen dat hij opblaast en de Attackers alsnog winnen. Een bekend concept voor Counter-Strike-spelers dus.

De Spike
    

…met een vleugje Overwatch

Wat is dan de overeenkomst met Overwatch? Niet alleen de kindvriendelijke artstyle – Riot heeft zelfs al aangegeven dat bloed niet weergegeven mag worden op toernooien – maar ook de verschillende personages waar je mee speelt. Aan het begin van ieder potje kan je uit personages kiezen, die allemaal unieke abilities hebben. Deze abilities – zoals kort kunnen teleporteren, een veld om vijanden te vertragen en tegenstanders verblinden - doen je denken aan Overwatch, hoewel het de bedoeling is dat ze iets minder impact hebben op het spel.

Valorant is en blijft een shooter, waarin het nauwkeurig schieten op hoofdjes centraal staat. Veel abilities doen dan ook weinig tot geen damage, maar kunnen tactisch gebruikt worden om kills te maken of om voor de objective te spelen. De bèta is nog maar net live, dus het kan Riot vergeven worden dat dit concept nog niet helemaal verfijnd is. Zo is er op het moment van schrijven een Agent genaamd Raze, die volgens velen belachelijk veel damage doet met haar abilities. De kans dat Raze binnenkort generfd wordt is dan ook groot. Op dat minpuntje na, geef ik de game zelden de schuld wanneer ik doodga. Je krijgt geen killcam te zien maar alleen waar en hoe vaak je geraakt bent, waardoor ik vaak tot de conclusie kom dat ik gewoon beter moet richten.

Aan het begin van iedere ronde krijg je de kans om wapens, shields en charges voor je abilities te kopen (behalve voor je ultimate ability). Alle wapens, van simpele pistooltjes tot submachine guns, assault rifles en snipers, hebben verschillende kosten. Als je doodgaat in een ronde ben je je wapen kwijt, waardoor je niet altijd genoeg geld hebt om een duur wapen en goede shields te kopen. Het is daarom handig om in de gaten te houden hoe de game uitspeelt, zodat je af en toe geld kan besparen door een wat goedkoper wapen te kopen. Ik heb alle wapens inmiddels al meerdere keren vastgehad en kan zeggen dat ze goed gebalanceerd zijn en zeer fijn schieten.

Shop
     

Geen run & gun

Zoals ik aan het begin al zei, wekte Valorant bij aankondiging al mijn interesse omdat ontwikkelaar Riot Games aan het roer staat. Als dit niet het geval was, stond ik wellicht niet zo te popelen om erin te springen. Zelf ben ik namelijk meer van de run & gun-gameplay in shooters als Call of Duty, waarin je na iedere dood meteen respawnt om zo snel mogelijk weer de actie in te duiken. Als je doodgaat in Valorant – wat je door de enorm brute time to kill in de game snel doet – ben je klaar voor de rest van de ronde. Af en toe zal je versteld staan hoe snel sommige spelers reageren, wanneer je door je kop wordt geschoten voordat je je muis überhaupt hebt kunnen bewegen.

Het woord ‘tactiek’ heb ik al een aantal keer gebruikt, omdat het in een slomere shooter zoals Valorant het belangrijkste wapen is. Als je de gameplay naar een hoger niveau wil tillen, is communicatie met je teamgenoten cruciaal. Leer bijvoorbeeld de verschillende locaties op de maps uit je hoofd om over te brengen waar de tegenstanders zijn.

Je wordt overigens gedwongen om traag te spelen, vanwege het geluid dat je voetstappen maken. Ren als een debiel rond, en je weet zeker dat je neergeknald wordt voordat je de kans krijgt om te richten. Daarnaast is je wapen een stuk accurater wanneer je zachtjes loopt of helemaal stilstaat. Deze mechanics die het tempo van de game laaghouden dwingen je om het iets rustiger aan te doen, waardoor het controleren van de cruciale zones de focus is.

Personages
    

De fun factor

Omdat ik weinig ervaring heb met tactische shooters als Valorant, verwachtte ik ieder potje afgeslacht te worden door een team dat als pro’s communiceert. Al snel kwam ik er erachter dat dit totaal niet het geval is; lang niet iedereen gebruikt een microfoon en ik ben niet de enige die regelmatig als een kip zonder kop in het rondrent. Je hoeft dus geen verleden met Counter-Strike te hebben om hier een beetje mee te kunnen doen.

Dat had ik zelf niet meteen door, want de eerste paar potjes verliepen allesbehalve soepel. Ik was snel geneigd om naar mijn tweede scherm te kijken als ik weer eens dood was en moest wachten, waardoor het moeilijk was om echt tijd in de game te investeren. Naarmate ik beter werd keek ik echter steeds minder weg van mijn scherm en begon ik me met de objective te bemoeien, en langzaam maar zeker merkte ik dat deze serieuzere manier van een shooter spelen me ook wel bevalt.

Valorant gameplay

Door de langzamere aanpak en de tactische opzet van Valorant voel je veel voldoening als je een kill maakt, en de hectische momenten voordat de Spike ontploft brengen spanning met zich mee vergelijkbaar met de laatste momenten in de kleine cirkel van een battle royale-game. Als je de vijanden overal om je heen kan horen lopen en je er soms met enkele levens nog een overwinning uit kan slepen terwijl je de Spike in je oren hoort piepen, voelt dat absoluut geweldig.

Met Valorant heeft Riot wat mij betreft de perfecte balans gevonden tussen het arcadegevoel van Overwatch en de competitiviteit en van Counter-Strike. De over het algemeen goed gebalanceerde abilities voeren niet de boventoon en de luchtige personages en artstyle bewijzen dat de game zichzelf ook niet al te serieus neemt. Dat is waarom ik Valorant blijf spelen, maar niet geneigd ben CS:GO een kans te geven.

Mijn vrienden hebben allemaal nog geen toegang tot Valorant, dus vooralsnog moet ik de game alleen spelen. Geen probleem, want zover ik weet doet de rest dat ook. Er wordt dus redelijk weinig gepraat in zo’n potje, wat ongetwijfeld ten koste gaat van de gameplay. Ik kan niet wachten om erachter te komen hoe de game afspeelt in een party van vijf man die allemaal communiceren en tactieken met elkaar afspreken. Maar zolang mijn tegenstanders dit ook niet iedere game doen, vermaak ik me prima in mijn eentje.

Valorant gameplay
   

Een nieuw esport-hitje?

Door de vlotte start van Valorant, de competitieve opzet van de game en de manier waarop Riot e-sports in League of Legends enorm succesvol heeft gemaakt, is de kans zeker aanwezig dat we er met Valorant een nieuw esport-hitje bij hebben. Laten we echter niet te hard van stapel lopen, want het zal niet de eerste keer zijn dat een game Twitch voor een tijdje volledig overneemt, om na een aantal weken alweer flink af te zakken. Wat gebeurt er bijvoorbeeld wanneer de beta keys op zijn en de populaire Valorant-streamers weer terug naar hun oude games gaan?

Valorant is goed begonnen, maar nu is het aan Riot om de komende tijd goed naar de community te luisteren en de game te blijven verbeteren. Met League of Legends – dat tien jaar na release nog steeds een van de meest gespeelde games ter wereld is – heeft Riot Games echter bewezen dat ze hier misschien wel de meest betrouwbare ontwikkelaar voor zijn.

De gesloten bèta van Valorant is nu live op PC. De volledige game verschijnt in de zomer van 2020.

REACTIES (8) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord