TIen puzzels die we niet meer willen zien in Layton 

Tien puzzels die we niet meer willen zien in Layton 2017-10-23T12:04:12
Hij is te herkennen aan zijn hoge hoed, zijn gentleman-achtige manieren van handelen en zijn passie om zaken tot op de bodem uit te zoeken. Laura is dol op Professor Layton, die onze hersens al ruim tien jaar bestookt met grappige, moeilijke en flauwe puzzels. Dit zijn de tien puzzels die we niet meer willen zien in Layton.

puzzel
  

De aliens uit The Curious Village

Een stel aliens is de mensheid aan het observeren met een vreemd object, waarop de een tegen de ander zegt: “Dat is gek, de aardbewoner opent een gat in een stuk papier en markeert deze met een lijn om de andere aardbewoners te laten zien waar het gat is. Ik heb zoiets nog nooit gezien!” Het lijkt het begin van een mop, maar het is eigenlijk de start van een van de meest irritante puzzels uit het eerste Professor Layton-avontuur. Zodra je weet wat het is, en dat kun je op zich met hints vrij snel ontdekken, dan denk je: ja, natuurlijk! Maar het idee dat ruimtewezens hierover een gesprek zouden hebben is bizar.

aliens
  

De camera uit The Diabolical Box

Het zijn niet altijd de kleine puzzels tussendoor waar deze gamefranchise om draait: regelmatig kom je overkoepelende puzzels tegen, zoals de camerapuzzel uit The Diabolical Box. Je vindt door de hele game heen allemaal onderdelen van de camera, maar pas later weet je wat je daar nou precies mee moet. Je hebt maar liefst tien onderdelen nodig en deze moet je vervolgens in elkaar passen door niet alleen de goede plek te vinden, maar ze ook nog te roteren. Het is wel de moeite waard het harde werk voor deze puzzel te volbrengen, want je krijgt erdoor een soort zoek-de-verschillen-minigame waarmee je weer geheimen kunt ontcijferen.

camera
  

De schaakpuzzels uit The Curious Village

Voor veel fans geldt nog steeds dat The Curious Village de favoriete Layton was. Logisch: het concept was nog nieuw, iedereen viel stijl achterover van de charmante animatiestijl en de puzzels waren allemaal nog fris. Er was echter een type puzzels dat zelfs in deze game al niet meer vers voelde: schaken. Nu hoef je in deze game nooit echt te schaken, maar je moet wel schaakstukken zo plaatsen dat je verder komt. De puzzels, onder de naam ‘Too Many Queens’ zien er niet alleen saai uit omdat je schaakborden kent, er is ook nagenoeg geen origineel verhaaltje of thema aan toegevoegd. En aan de hints heb je ook niets: er wordt in een van de breinbrekers alleen vermeld dat er 92 oplossingen zijn, koop je vervolgens hint 2 en 3 dan staat er slechts dat er (echt) geen hints zijn. De ergernis! Plus: elke puzzel die meer dan een keer in een Layton-game voorkomt, is teveel.

schaak
  

Peg Solitaire uit The Diabolical Box

In het verlengde van het schaken is er ook een spel genaamd Peg Solitaire waarbij je het bekende spel Solitaire met de balletjes moet spelen. Wederom niet een puzzel die de originaliteitsprijs verdient. Het enige voordeel ten opzichte van het originele spel, is dat je niet per se het laatste balletje in het midden hoeft te hebben. Het irritante aan dit spelletje is dat het niet uitmaakt hoe slim je strategie is: je kunt alsnog later compleet vast komen te zitten in een uitdaging als deze. Je moet al die regels onthouden en heel veel geduld hebben en vooral dat laatste is niet makkelijk.

pe
  

Schuifpuzzel uit The Last Specter

De meeste puzzels in dit artikel komen uit The Diabolical Box of The Curious Village, maar er is er eentje uit The Last Specter die ook een vermelding verdient. Overigens is dit type puzzels niet onbekend: ze komen eigenlijk in elke Layton wel voor. Het is een spel dat je vroeger ook wel in een plastic mini-variant had: een schuifspel. Nu is het niet per se het geval dat het om een afbeelding gaat die in schuifbare blokjes in de war is gegooid: Hershel maakt er ook weleens unieke dingen van zoals de twee loodgieters in The Last Specter die er niet helemaal uitkomen met hun buizen. Na al die hersengymnastiek zijn dit vaak wat “domme” puzzels, omdat je alleen maar hoeft te schuiven tot je bij het antwoord bent. Strategie is totaal niet nodig.

schuif
  

De vissenpuzzel uit The Last Specter

Je krijgt in The Last Specter nog een puzzel te verduren die irritatie opwekt, namelijk die met de vissen. Je ziet een scherm vol vissen en je moet door lijntjes te trekken zorgen dat de waterdieren als het ware gesorteerd worden. De oranje vissen willen niet met de paarse, enzovoort. Er zijn zoveel vissen in het scherm dat je steeds weer gefrustreerd raakt van wat je ook alweer voor strategie had bedacht. Het is bovendien een beetje een gekke constructie om vissen op kleur te gaan verdelen door streepjes te zetten, zeker aangezien die vissen eruit zien als plastic exemplaren die helemaal geen mening hebben over de kleur van de ander. Plus, zijn die beesten niet na drie seconden weer vergeten welke kleur ze het laatst hebben gezien?

fish
  

De knoflookdoolfhof uit The Diabolical Box

In een puzzel die grappig genoeg “PU!” heet, krijg je de opdracht om een doolhof te doen waarbij twee paden naar knoflook gaan en eentje naar bloemen. Een man heeft veel last van de lucht, en wil dus lekker bloemetjes ruiken. Op zich een simpel opdrachtje, zou je denken. Maar, als je gefrustreerd hebt geprobeerd alle drie de paden te selecteren, zelfs die waarvan je zeker weet dat ze niet goed zijn, dan kun je je handheld in tweeën breken. WAT DOE IK TOCH VERKEERD?! Nou, dat ga ik nu vertellen, want deze is te flauw om niet te mogen spoilen: er liggen ook twee kurken naast het doolhof, en die moet je gebruiken om in de neus van de klagende man te doen. Echt? Ja, echt.

knoflook
  

De chocoladereep uit The Curious Village

Deze puzzel is waarschijnlijk de grootste ergernis van de Amerikaanse gamende mensheid: de chocoladereep met letters. Dit schatje zat gelukkig alleen in de Amerikaanse variant, want in Europa werden we getrakteerd op een iets vriendelijkere puzzel over snoepjes. Die over het bruine goud is dan ook zo gemeen dat je de franchise meteen zou willen verlaten. Je zou het niet verwachten, maar je moet naar de hapjes uit de reep kijken, en dan nog moet je bedenken wat de context is. Het ging uiteindelijk om welke letter er naast die specifieke letter op je toetsenbord zit. Hoezo moeten we ineens externe attributen gebruiken in een Layton? Belachelijk. Ik heb nu wel zin in chocolade.

chocolade
  

De waterkannen uit zo’n beetje elke Layton-game

Een puzzel die in elke Layton weer terugkomt is die met waterkannen. Er staan drie kannen, je hebt x aantal delen water en je moet zorgen dat ze allemaal evenredig verdeeld zijn of dat alles in een specifieke kan komt te zitten. Het gehannes met die kannen is een keertje interessant, maar deze puzzel komt veel te vaak terug in de serie. De hints zijn vaak waardeloos, je zit maar wat te tikken als je geen strategie hebt en het is een weinig inspirerend plaatje. En als je wel door hebt hoe het moet, dan ben je elke Layton-game weer een puzzel minder uitgedaagd.

water
  

De wijzers van de klok uit Layton’s Mystery Journey

In de nieuwste Layton-game is ook een puzzel te vinden die het stoom uit je oren doet komen. Aan het begin van het spel moet je onderzoeken wat er toch met de wijzers van de Big Ben is gebeurd, en daarin kom je een puzzel tegen die draait om de wijzers van de klok. “De klok laat nu de tijd 3:30 p.m. zien, hoe vaak moet je de wijzers van de klok aanraken om de klok middernacht te laten lezen?” Dit is weer een typisch Professor Layton-instinkertje. Ik zal hem niet verklappen omdat de game nog heel nieuw is, maar laat je niet gek maken door deze puzzel waarbij je niet “ooh ja, natuurlijk!” zal uitroepen, maar eerder: “dit is zo flauw, waarom?!”

clock

Zijn er puzzels uit Professor Layton die jij niet kunt uitstaan? Welk exemplaar heeft het scherm van jouw (3)DS gebroken? Vind steun bij anderen in de reacties!

layton

REACTIES (5) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord