The Elder Scrolls Online en 9 andere dikke MMO’s in 2014 

The Elder Scrolls Online en 9 andere dikke MMO’s in 2014 2014-03-23T03:40:13
Denk Alie, denk MMO's. Zo doet ze regelmatig verslag van WildStar, maar volgens haar zijn er nog wel 30 MMO's die een plekje op onze site verdienen. Een Top 10 leek ons meer dan genoeg, zodat we jullie niet massaal verliezen aan die verslavende spellekes.

The Elder Scrolls Online en WildStar zien jullie regelmatig voorbij komen op PU.nl. Beide naar mijn idee erg leuke MMO’s, maar stel je wilt iets anders, iets dat minder in de spotlight staat, of je bent gewoon nieuwsgierig naar wat er allemaal aan zit te komen op MMO-gebied, dan heb ik de ideale feature voor je geschreven! Ik bespreek een aantal upcoming MMO’s, die mij hebben weten te intrigeren. Zij het door graphics, gameplay of de fun-factor.

Maar laten we eerst eens kijken wat een MMO daadwerkelijk is. Dan hoeven jullie je ook niet af te vragen waarom ik bijvoorbeeld Destiny, The Crew en Tom Clancy’s The Division niet mee heb genomen.

YES, let's!

 

Wat is een MMO?

De term MMO is een afkorting voor een massively multiplayer online game. Dit is een multiplayer game, waarbij het mogelijk is om je met hele grote aantallen mensen tegelijkertijd in dezelfde wereld te bevinden. Noodzakelijkerwijs zijn deze games alleen via het internet te spelen. MMO’s laten spelers op grote schaal wedijveren, maar ook samenwerken en op betekenisvolle wijze interacteren met mensen over de hele wereld. Om alle spelers te kunnen bergen, heeft een MMO een flinke spelwereld nodig en servers om de spelers in contact te brengen met deze wereld.

Maar wat is nou onderscheidend aan een MMO? Nou, ten eerste creëren MMO’s een universum, dat blijft bestaan zelfs al is er niemand om ermee te interacteren. Daarnaast benadrukken MMO’s multiplayer gaming en kan een speler alleen eigenlijk nooit alle content beleven. Verder kun je een MMO niet uitspelen, zoals je dat in een typische singleplayer game wel kan. MMO’s zijn ook anders dan andere online multiplayers, doordat MMO’s een heleboel mensen in een enkele wereld plaatsen en al deze spelers op de een of andere manier met elkaar kunnen interacteren op servers die in handen zijn van de ontwikkelaar/uitgever. Het maakt dan voor de definitie ook niet zozeer uit hoeveel mensen de game in kwestie spelen, maar hoeveel er mogelijkerwijs tegelijkertijd op dezelfde server kunnen zijn.

MMO’s laten je vaak maandelijks betalen om toegang te krijgen tot de servers. Daarnaast wordt de ‘game state’ in een MMO eigenlijk nooit gereset, Het level dat je vandaag hebt behaald, heb je morgen als je weer inlogt nog. Ten slotte hebben MMO’s meestal een hele eigen economie, bestaat de mogelijkheid je aan te sluiten bij een guild of clan, en zijn er veelal een aantal standaard elementen aanwezig, zoals NPC’s (questgivers) en mobs (de vijanden).

Echt waar.

Duidelijk? Dan nu over tot 10 van deze MMO's die ik scherp in de gaten ga houden. 

 

1 WildStar

Ah, WildStar. Met alle aandacht die ik deze game de afgelopen periode heb gegeven (hier, hier en hier), kon een nummer 1 positie niet uitblijven. Maar dat doe ik uiteraard niet zomaar, luister maar:

WildStar is een gloednieuwe IP met een unieke persoonlijkheid. Er is gekozen voor een cartoony uiterlijk dat flink over de top is en allerlei gekke sci-fi elementen bevat. In WildStar vind je geen Orcs, Jedi of ander welbekende rassen en klassen. De karakters, het kleurenpalet; WildStar heeft een eigen smoel en stem. Dit werkt ook door in de overige elementen van WildStar. Zo is er gekozen voor een combatsysteem dat met telegraphs werkt, een modernere aanpak dan het targeten en als brave MMO-speler je rotatie afwerken dus. Daarnaast biedt de game uiteraard de standaard PvE en PvP elementen (dungeons, raids, arena’s en battlegrounds), maar doet dit wel op een eigen manier. Bovenop dit alles heb je ook nog het Path-systeem (een derde optie naast je ras en klasse), dat de hele game lang impact heeft op de manier waarop je de game beleeft.

WildStar belooft erg fun te worden. Voor mij voelt het in ieder geval als een frisse wind, omdat het een heleboel dingen anders wil doen en hierin ook slaagt. De vergelijking met World of Warcraft mag dan een veelgemaakte zijn, maar gaat voor mij toch niet op. Ik kan me er iets bij voorstellen wanneer je niet verder gaat dan het cartoony uiterlijk, maar daaronder bevindt zich een hele andere MMO.

WildStar is reeds te pre-orderen en ligt 3 juni in de winkels.

 

2 The Elder Scrolls Online

The Elder Scrolls Online, de MMO die onderdeel is van de immens populaire open world fantasy RPG-serie. De IP, de grote fanbase, het feit dat de game multi-platform is, TESO is een grote kanshebber om MMO van het jaar te worden.

Tot dusver lijkt het er vooral op dat fans van de TES franchise TESO ofwel het beste idee ooit of verreweg het slechtste vinden. In ieder geval lijkt de open-world mentaliteit een perfect uitgangspunt voor een MMO. TESO laat je echter minder freewheelen dan de singleplayer-titels uit de serie, maar alsnog is er plenty te exploreren. Fans zullen sowieso direct een aantal vertrouwde zaken tegenkomen, zoals de mogelijkheid de game zowel in first- als in thirdperson te checken. Ook kent TESO net als WildStar een actiever combatsysteem dan je van een MMO gewend bent, net als in de eerdere titels in de serie dus. TESO voelt in vergelijking met WildStar echter wel logger. Maar goed, zoals Corneelalzei: daar voel je de Elder Scrolls echt. Ten slotte zijn de quests meer verhaal gedreven dan in een hoop MMO’s, maar minder dan in vorige Elder Scrolls titels.

TESO moet enerzijds voldoen aan de eisen van Elder Scrolls fans, en moet anderzijds het MMO publiek tevreden houden. Zoek je een spel dat je ervaringen in Skyrim kan overtreffen, of dat je dezelfde verwondering geeft als Oblivion? Dan is TESO niet het spel dat je zoekt. Zoek je een MMO die het lef heeft om eens wat anders te doen? Een spel dat interessante skill- en levelingmechanismen gebruikt, verhaal op de voorgrond durft te zetten en toch echt TES ademt? Dan zal TESO je niet teleurstellen.

TESO is vanaf 4 april te koop voor PC, de console-versie volgt in juni.

 

3 EverQuest Next (Landmark)

De EverQuest-serie is een van grondleggers van het MMO-genre. Veel in deze nieuwe game(s) doet dan ook sterk terugdenken aan die goede oude tijd. In EverQuest Next ontmoet je personages uit de eerdere delen, maar ze zijn sterk veranderd… Het is dan ook geen prequel of sequel, maar juist een parallelle wereld waar gebeurtenissen anders zijn verlopen.

De makers van EverQuest hebben een revolutie beloofd! Zo probeert men wat betreft gameplay terug te keren naar de originele EverQuest, terwijl daarnaast de vooruitgang in het genre mee wordt genomen. Maar eigenlijk betreft de grootste revolutie het feit dat ik het hier over twee games heb… Aan de ene kant heb je EverQuest Next (de maingame MMO) en daarnaast heb je Landmark, de companion game die zich focust op player-generated content (crafting en building). Inception, een MMO in een MMO, aangezien Landmark ook gekenmerkt wordt door progressie en combat etc. Maar zie Landmark vooral als een social building game met een blanco canvas, waarop je door middel van (handige) tools eigenlijk alles kunt bouwen dat je wilt. Deze creaties kun je ook verkopen en er daadwerkelijk wat mee verdienen.

Interessante gegevens: EverQuest Next kent geen klassen. In plaats daarvan kun je mixen en matchen met 40 professions en op die manier je ideale personage samenstellen. Omgevingen zijn te slopen en de game ondersteunt Oculus Rift.

Een exacte releasedatum is nog niet bekend, maar we mogen zeker dit jaar nog aan de slag met Landmark.

 

4 ArcheAge

ArcheAge is begin vorig jaar al uitgebracht in Zuid-Korea en bevindt zich in China in de gesloten bèta fase. Aldaar krijgt het lyrische reviews, vooral vanwege de ‘ga waar je wilt en doe wat je wilt’ aanpak.

ArcheAge wordt beschreven als een ‘sandpark’ MMO, een hybride vorm tussen een open sandbox game en een meer gestructureerde simulator. Je kunt schapen houden, plantjes planten en je bouwwerken verdedigen, aangezien deze gesloopt kunnen worden door andere spelers. De wereld in ArcheAge wordt niet afgebakend door zones, zelfs het housingsysteem is in de wereld verwerkt. Leven (in de breedste zin van het woord) en reizen zijn de hoofdonderdelen van de game.

Vrij uniek aan ArcheAge zijn de vele manieren waarop je je kunt voortbewegen. Zo zijn er verschillende boten, waarmee je heuse zeeslagen kunt voeren. Verder doen je pets nog het meeste denken aan Tamagotchi’s die je op moet voeden en trainen, zodat je ze bijvoorbeeld ook echt in kan zetten in battles. Maar waar ik stiekem nog het meest door geïntrigeerd ben, is het rechtbanksysteem, waardoor je daadwerkelijk in de cel kunt belanden. Hier sta je vervolgens voor de keuze je straf netjes uit te zitten of te ontsnappen.

ArcheAge is dit jaar nog door ons te spelen.

 

5 Black Desert / Bless

Een gedeelde vijfde plaats voor Black Desert en Bless. Twee MMO’s, waarvan het nog niet bekend is of ze ooit naar het Westen komen… Beide zijn van Koreaanse makelaardij en daar nog niet eens uit. Hoeveel MMO’s heeft een land nodig? Maar man, o man, wat zien deze twee er schitterend uit! Ook ik doe wel eens aan graphics hoereren, maar goed, leuke filmpjes zijn ook wat waard zullen we maar zeggen.

Black Desert lijkt op het eerste gezicht misschien nog wel het meeste op een mix tussen Skyrim, Final Fantasy en Assassin’s Creed (parkour, mensen). Je kunt wall climben en hoeft in combat niet te targeten. Daarnaast is er een uitgebreide housing, waarbij je ook je eigen winkel of inn kunt starten. Verder komen we ook reusachtige steden omvattende siege battles tegen en heeft het weer wederom invloed op de game. En dit alles in een grote open wereld.

Ook Bless is schitterend. Klein voorbeeldje: de make-up van je character is ongekend uitgebreid en je mag echt met kwastjes en shit in de weer. Daarnaast hangt het combatsysteem samen met je klasse: ranged zal moeten targeten, terwijl melee hun aanvallen moeten richten. Je krijgt in totaal 12 attacks, waarvan je er een als auto-attack mag instellen. Helaas lijkt de gameplay an sich minder vernieuwend dan Black Desert Online, maar goed… Feast your eyes on this!

 

6 Monster Hunter Online

Monster Hunter Online wordt de tweede MMO in het Monster Hunter-universum. De game komt voort uit een samenwerking tussen Tencent en Capcom en zij beloven ons gedetailleerde omgevingen, en dynamische licht- en weereffecten. Voorlopig is er alleen een bèta in China aan de gang, maar het leek een poos zeker dat de game ook naar ons toe ging komen… totdat Crytek de blogpost in kwestie weer verwijderde en stelde dat het nog helemaal niet zo zeker is dat de game het daglicht buiten China ziet.

Aangezien mijn Chinees niet zo vloeiend is, kan ik niet zo veel over het verhaal vertellen. Maar goed, het zal niet heel erg anders zijn dan we van de franchise gewend zijn. Je speelt een hunter die erop uitgaat monsters te doden en quests te voltooien in een fantasysetting. In totaal zijn er wereldwijd al meer dan 27 miljoen games uit de franchise verkocht. En dat is niet alleen in Azië, neem bijvoorbeeld de Wii (U) game die het ook in Amerika en Europa best goed deed.

Laten we hopen dat het een kwestie van tijd is voor wij ook aan de slag mogen met Monster Hunter Online. Fingers crossed!

 

7 Gloria Victis

Een indie MMO op nummer 7. In Gloria Victis neem je de rol aan van een echte ridder die vecht voor roem, reputatie en de overwinning. Het combatsysteem bestaat uit feints, blocks en talloze ander technieken, waardoor spelers echt hun eigen stijl kunnen creëren.

Inspiratie is gehaald uit klassieke RPG’s als Gothic, Baldur’s Gate en Neverwinter Nights. De wapens en gear in de game zijn uiterst realistisch nagebootst en de makers hebben aangekondigd dat de game een volwassen, non-lineair verhaal bevat dat niet bang is om serieuze issues te tackelen. Ook is er een ‘onbegrensde karakter ontwikkeling’ mogelijk, doordat er bijvoorbeeld geen klassen bestaan. Verder worden NPC’s en spelers ook hier weer daadwerkelijk beïnvloed door het weer- en klimaatsysteem, zo verlaagt koud weer bijvoorbeeld je mobiliteit. Professions, naties en religies zijn allemaal onderdeel van een dynamische wereld die constant in beweging is.

Gloria Invictis zou in Q4 dit jaar speelbaar moeten zijn.

 

8 Otherland

Otherland is gebaseerd op het gelijknamige boek van Tad Williams en het thema virtual reality speelt dan ook een hele grote rol in de game. Vanuit de hub kun je naar verschillende werelden teleporteren, waardoor omgevingen zeer divers zijn, van middeleeuwse uitgestrekte velden tot gestileerde werelden met zwevende schaakstukken. Wellicht laat het geheel zich nog het best omschrijven als futuristische cyberpunk, if that makes sense...

Otherland kent een vrij unieke narratieve structuur, waarbij elke speler een eigen uniek verhaal beleeft. De wereld is in deze zin dan ook ‘levend’ en dynamisch. Verder is het combatsysteem non-lineair en wordt de damage bepaald door de combinatie van je skill en een algoritme. Ook is er een kloonsysteem, waarmee je eDNA van wezens kunt stelen en deze vervolgens in kunt zetten in PvP-situaties. Daarnaast kun je in de hub minigames spelen (equals minder anal jokes in trade). En tot slot, Tad Williams is nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van deze MMO, pluspunt!

Otherland zou al enige tijd speelbaar moeten zijn... maar toen bleek het plots niet goed te gaan met de ontwikkelaar. Daarom een smeekbede: ontwikkelaars der wereld, pak deze game op en zorg ervoor dat we er gewoon in 2014 nog mee aan de slag mogen. Hartelijk dank.

 

9 World of Darkness

Vampire: The Masquerade anyone? Deze MMO speelt zich in ieder geval af in hetzelfde universum als die game. Denk: een duistere, maar stijlvolle fantasylook. Vooral voor role players is dit een erg interessante titel, aangezien deze game zich vooral belooft te focussen op interactie, politiek en intriges. Hierdoor spelen facties en territoria een zeer grote rol. Verder kun je uiteraard ook gewoon PvE’en en PvP’en, we hebben het per slot van rekening over een MMO.

Een vampiersimulator dus. Waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van motion-capturing en de focus dan ook vooral op ‘realistische’ movement en motion ligt. De game bevindt zich momenteel in pre-productie en een releasedatum in 2014 lijkt nog niet voor de volle 100 procent zeker te zijn...

 

10 World of Warcraft: Warlords of Draenor

Ach, vooruit. Het is geen nieuwe game, maar hij mocht uiteraard niet ontbreken: Warlords of Draenor. De nieuwe expansie die een nieuw tijdperk inluidt voor World of Warcraft. Zo krijgen de charactermodels een grondige update om de bijna 10 jaar oude game de hoognodige stap te laten maken naar huidige grafische standaarden.

Wat betreft de lore: Warlords of Draenor speelt zich af na de gebeurtenissen van Mists of Pandaria. Garrosh Hellscream is vervangen als Warchief door een gecombineerde tour de force van de Alliance en de Horde, hij wordt gevangen gezet in afwachting van zijn berechting voor hetgeen hij heeft aangericht in Pandaria. Hij ontsnapt en met de hulp van een mysterieuze bondgenoot reist hij naar de thuiswereld van de Orcs voordat de Horde ontstond. Hij schept een alternatieve tijdlijn door de Orcs te behoeden te drinken van het bloed van Mannoroth, waardoor zij niet gecorrumpeerd worden door de Burning Legion. De clans verenigen zich en vormen de Iron Horde en ze gebruiken de technologie die Garrosh heeft meegenomen om door de tijd te reizen en het huidige Azeroth in puin te leggen.

Daarnaast zijn er nog een aantal veranderingen en vernieuwingen te bespeuren. Zo wordt de cap verhoogd naar 100 en mogen we eindelijk aan de slag met garrisons (het bouwen van je eigen base). Verder krijgen we uiteraard nieuwe dungeons, raids en bg’s, maar zien we bijvoorbeeld ook een hele nieuwe PvP-zone en een Tournament Mode, en keren de skirmishes gelukkig terug.

World of Warcraft: Warlords of Draenor ligt voor het einde van het jaar in de winkels.

REACTIES (46) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord