Teruggooi Dinsdag: 1999 - #5: Silent Hill 

Teruggooi Dinsdag: 1999 - #5: Silent Hill 2015-09-06T01:31:10
Iedere dinsdag trakteren Mijndert en Hobie jullie op een kijkje in een oud nummer van ons favoriete maandblad. Ze doen wel een beetje huiliehuilie vandaag, want speciaal omdat Silent Hills is gecancelled gaan ze terug naar mei 1999, de PU met de allereerste Silent Hill.

Cover

Konami liep zijn fanbase in 1999 keihard te sarren en op dit moment is dat niet anders. Toch leverde de uitgever wel een uitstekende titel in de Castlevania-reeks af. De serie begon als 2D sidescroller en werd nu, of je het nou wilde of niet, omgetoverd tot een game in 3D. Het was heiligschennis, vloeken in de kerk. Nogmaals: het resultaat was niet onverdienstelijk en wat werd de typische Castlevania-sfeer toch weer mooi neergezet. Een immense, goudgele maan en een grimmig kasteel dat alleen kan worden bereikt via een gevaarlijk kronkelpad dat uitmondde in een donker bos. Het artwork was tekenend voor de klassieke horroresque setting die de game de moeite waard maakte. Het verhaal was meeslepend en het aanbod aan bizarre monsters was gevarieerd. ‘Er is zelfs een mogelijkheid zelf de camera te sturen’, dus zoals jullie wel begrijpen werden we totaal overrompeld.

       

Silent Hill

‘Konami is weer een major player geworden.’ Het lijkt nu net zo ongeloofwaardig als de DJ-kunsten van Paris Hilton, maar toch durfde Boris deze uitspraak te doen in 1999. We hadden de eerste Silent Hill uit ‘Murica geimporteerd en die stelde ondanks de lovende woorden best wel teleur. Desalniettemin was dit het begin van iets moois, van een begrip voor horrorfans. Een begrip dat de laatste jaren ook wat van zijn glans heeft moeten inleveren, maar het had er bijna een jaar de schijn van dat Konami de serie in ere zou herstellen met Silent Hills. Hideo Kojima en Guillermo Del Toro moesten het varkentje wassen, maar dat varkentje bleef vuil. Konami zei namelijk dikke doei en blies het project gisteren officieel af en daarom kozen we voor deze editie van de PU voor de Teruggooi Dinsdag. Ook al doet het pijn om te lezen dat de ontwikkelaar ook toen al ‘half werk’ leverde, blijven we vergevingsgezind, want de vervolgdelen van Silent Hill waren al beter te pruimen. Bij ieder luchtalarm, ‘s maandags om twaalf uur, schrikken we toch even op en zijn we toch nog steeds bang dat de luchten donker worden, de gebouwen verroesten en verminkte zusters ons de hersenpan komen in slaan. Het lijkt erop dat Konami binnenkort hetzelfde lot ondergaat...

      

Raymond van Barneveld Elite Darts

Even leek het er dus op dat Konami de bullseye zou weten te raken, maar helaasch. Iemand die dat veel beter kon was en is nog altijd Raymond van Barneveld. Hij bracht in samenwerking met Pride Interactive een voltreffer uit volgens Games+: ‘de kwaliteit is dusdanig goed dat Barney wel op de cover van het spel wil staan.’ De Telegraaf vulde aan: ‘dat wordt lachen voor nog geen 50 piek.’ De game verscheen op zowel PC als Mac en liet je een potje darts spelen via het internet! Jottem, Raymond van Barneveld Elite Darts moest wel de definitie van lol zijn. En ja hoor, J.J. gaf ‘m een 8.6 met als enige minpunt: darten in het café is leuker. Waarschijnlijk is dat de waarheid, omdat je daar wel een pot bier kunt bestellen…

    

Space Station

We zijn er zo nu en dan allemaal goed in: een ontzettend dikke teringzooi maken van je gameroom, want tijdens het gamen heb je helemaal geen tijd om op te ruimen. Gameaccessoire-bouwer Logic3 had er in 1999 een erg elegante oplossing voor: in de Game Station kon je je console, controllers en snoeren netjes opbergen in een stevig kastje voor onder je tv. Je kreeg er ook nog eens een mooi CD-rek bij, waar je al je PlayStation games mooi inpassen, zelfs Super Mario Sisters, Resident Devil en Metal Chair. Check ook die vette, zeldzame Dual Analog Controller, de voorloper van de DualShock, maar dan zonder trilfunctie en met holle sticks.

    

Next Generation PlayStation

Een nieuwe console mogen aanschouwen is altijd een magisch moment, helemaal als deze nog niet eens helemaal af is. In 1999 presenteerde Sony voor het eerst haar plannen voor de PlayStation 2, toen nog bekend onder de projectnaam Next Generation PlayStation. Bjorn mocht naar Tokio om de persconferentie bij te wonen en daar kreeg hij zelfs de kans om (naar eigen zeggen) als eerste niet-Japanner het futuristische apparaat uit te proberen. Naast de gebruikelijke tech-demo’s, werd iedereen helemaal omver geblazen door de nieuwe Final Fantasy en de next-gen Gran Turismo. Lees alles over zijn ervaringen in deze uitgebreide special report. Rechter muisknop -> openen in nieuw tabblad!

         

Resident Evil 2

Over toppers gesproken. In deze editie gingen we ook al aan de haal met Resident Evil 2. Uiteraard bestaat er geen deeltje twee zonder een eerste en daarom werden er - gewoon omdat ze zo goed waren - de nodige herrinneringen van Resident Evil 1 naar boven gehaald. De game was grafisch niet eens zo verschrikkelijk hoogstaand maar de sfeer die erin werd neergezet, was de spannendste en angstaanjagendste ooit. Dat beklemmende gevoel overheerst ook in het vervolg, want waar Chris Redfield en Jill Valentine het in eerste instantie opnamen tegen een klein deel van de plaatselijke bevolking dat was besmet door het Umbrella-virus, daar was nu ongeveer heel Raccoon City besmet. Een uitdaging op zich en de tenenkrommende camerastandpunten maakten de strijd nou ook niet bepaald makkelijker...   

     

Gamestock ‘99

De Xbox bestond nog niet, maar toch was Microsoft in 1999 al een prominente speler in de gamewereld, met name wat betreft PC-games natuurlijk. Om hun nieuwste games te laten zien hield Microsoft ieder jaar een eigen beurs, genaamd Gamestock. Jan (wie anders) mocht namens PU als enige in Nederland naar Bill Gates’ hoofdkwartier in Seattle en was daar met name onder de indruk van real-time strategy sensatie Age of Empires II: Age of Kings en Midtown Madness, de innovatieve open-world racer waarin eigenlijk alles mogelijk was.

     

Iron Maiden

‘Iron Maiden? Dat is toch van die harde gitaarmuziek voor langharigen, waar je oudere broers en neven altijd naar luisterden.’ Zo opende Jan zijn stuk over de Iron Maiden-game, een shoot ‘em up met mascotte Eddy (die op iedere albumhoes in andere gedaante is te vinden) in de hoofdrol en de jengelende gitaren van de hardrockband op de achtergrond. Ed Hunter, zoals het spelletje ging heten, had veel weg van House of the Dead. ‘Zeer arcade en coin-upachtig. Maar wel met goede, sfeervolle lichteffekten' en zoals we allemaal waarschijnlijk wel verwachtten had Ed Hunter een flinterdun verhaal. Gelukkig deed dat er niet zo heel veel toe, want dit spelletje kwam op niets anders neer dan het hersenloos neermaaien van je tegenstander. Zelfs zanger Bruce Dickinson, wie net bij de band was teruggekeerd en zijn lange haar had afgeknipt, vond het zwaar oké. ‘Mijn zoon van acht speelt altijd op de PlayStation. Ik ben zelf eigenlijk alleen maar met muziek bezig'. Oftewel: Dickinson bakte er gewoon niks van.  

     

Creative 3D

The Order: 1886, Bloodborne en The Witcher 3 zijn er niets bij.

               

Qwifz

De onhandige Qwifz wist in deze editie van de PU twee andere figuurtjes met vierkante neuzen op te blazen en er mee weg te komen. Met zijn omhoog staande dreadlocks, rood-witte strandpakje en ronde John Lennon-brilletje was hij al aandoenlijk genoeg om onze harten te stelen en ondanks dat hij het in z’n hoofd haalde om een bom te begraven op een open plek in de felgroene jungle, vergeven we het ‘m. Zolang het maar geen lijk is...

         

Radio 538 Music Machine

Gisteren ook zo geïnspireerd geraakt door ‘handjes-in-de-lucht-jongens’ als Afrojack, Hardwell en dat soort figuren? Dan kon je de game van Iron Maiden geheit overslaan, maar kijk dan nog wel even of je Radio 538 Music Machine op de kop kan tikken. Je hoefde met dit programmaatje namelijk helemaal geen muziekexpert te zijn om strakke muziek te maken. Het voelt een beetje aan als een tel sell-reclame: ‘je zult zien dat iedereen versteld zal staan bij het horen van jouw ‘mega-hits.’ Dus als we het goed begrijpen kon je voor vijftig piek mega-hits afleveren om vervolgens je eigen zakken weer te vullen zoals de Nederlandse EDM-elite? Sounds like a deal.

       

Tot volgende week!

Dat was hem dan weer, de bijzondere Power Unlimited van mei 1999. Hopelijk heeft de terugblik op de eerste Silent Hill jullie een beetje troost kunnen bieden voor het afblazen van Silent Hills. Ons niet echt eigenlijk... *snif*. Gelukkig is het over precies een week bevrijdingsdag en daarvoor hebben we een wel heel speciale Teruggooi Dinsdag op de planning staan… tot dan!      

   

Heb je een editie van onze rubriek vol nostalgie gemist? Zie hier linkjes naar alle Teruggooi Dinsdagen ooit:

 

REACTIES (17) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord