Steam versus The Epic Games Store 

Steam versus The Epic Games Store 2019-06-21T10:35:09
Exclusiviteit is een lastig woord. Enerzijds zorgt het voor het bestaansrecht van verschillende afzonderlijke apparaten, zoals de draagbare Switch, de krachtige Xbox One en de veelzijdige PlayStation 4. Anderzijds kan het gamers alleen maar in de weg zitten, zoals we de laatste tijd zien in de wereld van pc-gaming.

Dit is een licht aangepaste versie van een artikel dat ook te vinden is in Power Unlimited nummer 306, die nu in de winkels ligt!

Concurrentie is altijd goed, toch? Als meerdere bedrijven om de centen van de consument vechten, moeten ze immers hun best doen om die koper van hun kwaliteit te overtuigen. Dat resulteert doorgaans in allerlei voordelen, zoals scherpe prijzen, klantvriendelijkheid, gratis ondersteuning, et cetera. Een van de mooiste voorbeelden hiervan is de komst van de allereerste Xbox. Microsoft wilde zo graag dat zijn nieuwe console kon concurreren met Sony’s PlayStation 2 en Nintendo’s GameCube, dat het bedrijf ervoor koos om verlies te draaien op elke verkochte Xbox. Elke keer dat een consument voor 300 euro een Xbox ‘kocht’, verloor Microsoft zo’n 150 euro; de productie van één console kostte Microsoft namelijk ongeveer 450 euro.

Eén ding was zeker: wij gamers plukten daar de vruchten van. Microsoft had zoiets namelijk nooit gedaan (lees: hoeven doen) als zij de enige waren die ons destijds konden voorzien van een degelijke console. Concurrentie is dus niet alleen goed (voor ons), het is ook nodig (voor een gezonde, vrije markt). Mits er daadwerkelijk van concurrentie gesproken kan worden, tenminste …

 
         

Makkelijk

Iedereen is bekend met Steam, wat al ongeveer anderhalf decennium hét digitale distributieplatform is voor pc-gaming. We hebben veel aan Steam te danken, mede omdat pc-gaming vóór de komst van het platform nogal een wildwestvertoning was. Steam heeft er onder meer voor gezorgd dat titels makkelijk geïnstalleerd worden en automatisch van updates worden voorzien, dat multiplayer-games degelijke matchmaking-servers hebben, dat digitale rechten gecentraliseerd worden bijgehouden en dat pc-gaming de sociale functies heeft die bijvoorbeeld al op Xbox Live waren geïmplementeerd, zoals achievements en online vriendschappen.

De afgelopen jaren kreeg Valve (het bedrijf achter Steam) echter ook forse kritiek op de schijnbaar luie en hebzuchtige houding waarmee Steam z’n toppositie wist vast te houden. Het bedrijf pakt zo’n 30 procent van het geld dat binnenkomt na de aankoop van elke game, en hun kwaliteitscontrole is om van te janken, waardoor Steam al jaren wordt overspoeld door afschuwelijke, slecht gemaakte games waarvan de assets regelrecht uit andere titels of luie assets-pakketten zijn gerukt. Toch heeft Steam z’n toppositie meer dan verdiend, mede omdat het pc-gaming aantrekkelijk, overzichtelijk en vooral makkelijk heeft gemaakt voor de massa.


      

Exclusiviteit

The Epic Store (van Epic Games, de ontwikkelaar achter de Unreal Engines, Gears of War en natuurlijk Fortnite), die sinds december vorig jaar direct met Steam zegt te concurreren, leek een welkome toevoeging aan het gamelandschap. Als het Steam dwingt om z’n diensten te verbeteren, dan wint iedereen, toch? Helaas is niets minder waar, en dat is te danken aan het fenomeen exclusiviteit. Steam en The Epic Store zijn namelijk niet de producten waarmee geconcurreerd wordt; nee, dat zijn de games zelf. En de enige manier waarop deze distributieplatforms werkelijk met elkaar zouden concurreren – en wat de consument dus daadwerkelijk een keuze zou geven – is als beide platforms dezelfde games zouden aanbieden.

Alleen dan kunnen gamers de twee tegen elkaar afwegen en beoordelen op basis van bijvoorbeeld prijs, klantenservice, koopervaring, extra’s en meer. Van werkelijke concurrentie is nu echter geen sprake; The Epic Store is op agressieve wijze exclusiviteitsdeals aan het maken met ontwikkelaars en uitgevers (en heeft zelfs games bij Steam weggetrokken, zoals Metro: Exodus, wat gamers die de game al via Steam hadden gepre-orderd extreem boos heeft gemaakt), in de hoop Steam een hak te zetten.


     

Winkelmandjes

Het probleem met exclusiviteit, en dus de ‘neppe’ concurrentie tussen de platforms, is dat het de onlinewinkels geen reden geeft om hun diensten kwalitatief sterk te maken en continu te verbeteren. The Epic Store heeft geen reden om z’n diensten naar het hoogste niveau te tillen, aangezien gamers verplicht zijn er gebruik van te maken als ze Fortnite willen spelen.

Hoe anders was dat geweest als gamers Fortnite ook op Steam verkrijgbaar was geweest! Dan had The Epic Store het zich nooit kunnen verloven om een kloteplatform te zijn. Wat het nu dus is: The Epic Store heeft bijvoorbeeld – in tegenstelling tot websites uit de fucking jaren 90 – géén winkelmandje. Je moet elke game dus handmatig kopen, wat onnodig veel tijd en moeite kost.

Om te janken is tevens het feit dat het in korte tijd aanschaffen van meerdere games ervoor kan zorgen dat je Epic Store-account (en gelinkte creditcard!) tijdelijk bevroren wordt, omdat het systeem dit gedrag ziet als mogelijk frauduleus. Wow … The Epic Store is werkelijk een verschríkkelijk platform dat op bijna elk front inferieur is aan Steam, en tevens nul haast voelt om te verbeteren. Want ze hebben (tijdelijke) exclusives, zoals het gewilde Borderlands 3. Dat is géén concurrentie; dat is in het bezit zijn van kleine monopolies, zoals The Epic Store die dus al heeft met bijvoorbeeld Fortnite.


    

Nee-flix

De komst van The Epic Store heeft distributieplatforms als Steam dus niet beter gemaakt, het heeft de algehele ervaring van het verkrijgen en spelen van pc-games alleen maar onnodig gefragmenteerd en complex gemaakt. En dat lijkt alleen maar erger te worden. Hetzelfde is namelijk ook al een tijdje gaande in de wereld van videostreaming: Netflix was ooit de redder van de tv- en filmindustrie en wist in z’n eentje de hardnekkige piraterij te bestrijden door de consumptie van media makkelijk en centraal te maken (zoals Steam dus deed voor pc-gaming).

Maar piraterij van films en series begint tegenwoordig weer toe te nemen. Waarom? Omdat Netflix steeds meer ‘concurrentie’ krijgt van diensten als HBO Go, Disney+, Amazon Prime, Hulu en nog veel meer – elk met hun eigen exclusieve series en films (oftewel, kleine monopolies). Waar je een paar jaar geleden dus bijna alles kon zien op Netflix, heb je nu Netflix nodig voor Stranger Things, HBO Go voor Game of Thrones en Disney+ voor bijvoorbeeld Avengers: Infinity War.

Wie dus álles wil kunnen zien, moet zich abonneren op meerdere diensten, wat niet meer simpel of goedkoop is en dus automatisch aanzet tot piraterij. De cijfers spreken voor zich: illegale downloads waren laag in 2016, toen je nog Disney-films kon kijken op Netflix, maar in 2018 waren ze weer fors gestegen. Inderdaad, dat was nadat Disney hun producten van Netflix begon te verwijderen.


    

Inclusiviteit

De strijd tussen Steam en The Epic Store is wellicht minder klote voor de consument omdat er geen abonnementskosten betaald hoeven te worden, maar de nadelen blijven aanwezig en talrijk. Dat The Epic Store features als een simpel fucking winkelmandje mist, is één ding, maar dat pc-gamers bijvoorbeeld ook gedwóngen worden hun softwareverzameling te verdelen over platforms die ze niet fijn vinden, is al een stuk erger.

De oplossing? Géén exclusives meer! Dat verwijdert monopolies op specifieke platforms en zorgt ervoor dat platforms écht met elkaar gaan concurreren, wat alleen maar goed zal zijn voor de consument omdat er dan weer keuze is. Keuze is er op dit moment niet; je móet Steam gebruiken voor de ene game en The Epic Store voor de andere. Dat is niet centraal, niet makkelijk, en niet gebruiksvriendelijk, en het is dan ook de reden dat piraterij weer flink aan het toenemen is.

De kans dat exclusiviteit verdwijnt is echter nihil, helaas, want bedrijven zien exclusieve deals als azen voor kortetermijnsucces. Dat het vreet aan de langetermijnmogelijkheden van de gehele markt, nemen ze te vaak voor lief.

REACTIES (42) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord