Pu.nl’s beste films van het decennium 20 t/m 11 – met oa Birdman en Sicario 

Pu.nl’s beste films van het decennium 20 t/m 11 2019-12-29T13:21:33
Zoals jullie vast wel eens is opgevallen hebben we het op PU.nl ook regelmatig over non-interactieve entertainment. Dus, naast onze fantastische Top 45 gámes van het decennium, hebben we ook een ranking van beste films van de afgelopen tien jaar gemaakt! Dat zijn er 20, met vandaag nummers 20 t/m 11.

20. Thor: Ragnarok

DwayneThor: Ragnarok zette de boel voor dondergod Thor helemaal op z’n kop: hij raakte zijn geliefde hamer Mjörlnir kwijt, kwam erachter dat hij een wel heel kwaadaardige zus had en hij werd gedropt in een arena met de fucking Hulk. Geniaal! Taika Waititi leek te snappen wat de andere Thor-regisseur niet snapte: we hoeven geen god op aarde te hebben om hem menselijk aan te laten voelen! Waar Thor in zijn eerste film vooral in aanraking kwam met mensen om het contrast tussen Asgard en onze wereld te laten zien, gooide Waititi het personage in een doldwaas avontuur vol gekke personages, kleurrijke planeten en Jeff Goldblum.
Volgens Waititi is tachtig procent van Thor: Ragnarok geïmproviseerd. Ik geloofde daar zelf aanvankelijk geen reet van, want de wereld van Sakaar, waar we het grootste deel van de film beleven, lijkt juist heel zorgvuldig gecreëerd en de timing van de humor is nagenoeg perfect. Na de film meerdere keren gezien te hebben en wat behind the scenes-beelden te hebben bekeken snap ik het iets beter: de scenaristen schreven een buitengewoon origineel en grappig verhaal, waar regisseur Waititi op de set helemaal los mee kon gaan: de sfeer op de filmset was zo vrolijk en open, dat acteurs bijna natuurlijk aangezet werden tot improvisatie. Het resultaat was een van de meest uitgesproken, originele en feestelijke MCU-films tot op dat moment en dat is nogal een prestatie voor een zeventiende film in een serie.

Thor Ragnarok   

19. The LEGO Movie

PeterKoelewijnJe kunt een goede film maken uit praktisch alles! Het is een boodschap die prima past bij LEGO. In een tijdperk waarin elke semi-relevante IP een cynische Hollywood-film krijgt omdat nostalgie geld oplevert, is The LEGO Movie die zeldzame eenhoorn die de sprong perfect maakt. De film heeft niet alleen de perfecte LEGO-boodschap (laat je fantasie de vrije loop), de 3D animaties zijn expres minder vloeiend gemaakt zodat velen nog steeds denken dat het met echt LEGO gemaakt is! Dat het script van Phil Lord en Christopher Miller is, zorgt bovendien voor een absurd hoge grapsnelheid, zodat je de film wel meerdere keren MOET kijken om alles mee te krijgen. Ze hebben later Spider-Man: Into the Spider-Verse gemaakt, dus kijk sowieso alles dat zij maken!

     

18. Birdman

MichelDe naam Alejandro González Iñárritu zegt de gemiddelde filmkijker misschien niet zo gek veel, maar zeg je The Revenant, dan wek je meteen de interesse bij veel meer mensen. Voordat die film uitkwam maakte Iñárritu al diverse andere toppers, waaronder het ingetogen Biutiful en de nummer 18 op deze lijst, Birdman. Hierin speelt Michael Keaton een acteur die vooral bekend is om zijn rol als superheld – de titulaire Birdman – maar sindsdien in de vergetelheid raakt bij het grote publiek. Dat is extra interessant omdat Keaton zelf iets soortgelijks mee maakte na zijn rol als Batman. Ook acteurs en actrices als Edward Norton en Emma Stone tonen zich van hun beste kant. Het meest unieke aan de film is echter dat het de illusie wekt dat hij helemaal in één take is opgenomen, hetgeen voor een meeslepende flow zorgt. Dat trucje herhaalde Iñárritu overigens in verschillende scènes van The Revenant, maar in Birdman is het echt een essentieel onderdeel van de ervaring. Dit is puur genieten voor fans van sterk acteerwerk en intrigerende shots.

Birdman       

17. Django Unchained

LauraRegisseur Quentin Tarantino houdt van westerns en die liefde kom je in al zijn films op een bepaalde manier tegen. In Django Unchained legt hij het er wel heel dik bovenop: dat is gewoon een western. Maar wel eentje met een twist. Onze hoofdcowboy is namelijk niet blank zoals je gewend bent uit de meeste spaghettiwesterns, maar donker. Jamie Foxx speelt samen met Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio en -hoe kan het ook anders- Samuel L. Jackson de sterren van de hemel in deze originele vertelling. De film snijdt op satirische en niet altijd even accurate wijze het onderwerp slavernij aan en weet juist omdat Django zich van huisslaaf naar eindbaas weet te vechten tegelijkertijd een heel gelukzalig gevoel te geven. Een gelukzalig gevoel, terwijl op je netvlies nog een paar aardig gewelddadige momenten nadreunen. Dat is ook wat de regisseur met de film wil bereiken: hij wil iets blootleggen waarvoor Amerika vaak de ogen heeft gesloten, maar dan wel subtiel door een verhaal net even anders te vertellen. De film, die door Tarantino zelf trouwens een ‘Southern’ wordt genoemd in plaats van een western. heeft in totaal meer dan vier keer zoveel opgebracht dan hij kostte om te maken. Een flink kassucces voor Tarantino, die sowieso een grote fanbase heeft.

      

16. The Avengers

WouterHet officiële startpunt van het Marvel Cinematic Universe is een ensemble film zonder weerga, een superheldenepos zoals we dat in 2012 nog nooit eerder gezien hadden. Voor mij persoonlijk was het een vleesgeworden jongensdroom: een team van Marvel-superhelden, gespeeld door fantastische acteurs en uitgewerkt tot uitgevleeste filmpersonages, die samenkomen op een semi-geloofwaardige manier, terwijl niet alleen de actie, maar ook de interpersoonlijke drama van het beeld afspat. En dat met die speelse, slimme dialogen die ik als groot Buffy-fan van Joss Whedon gewend ben! Samen met Aliens, Terminator 2, Jurassic Park en Scott Pilgrim is The Avengers zo’n film die ik tientallen keren kan kijken, een aangenaam warm badje waar ik nog regelmatig met een zucht van verlichting in wegzak. Hier begon de dominantie van het MCU pas écht en voor mij is het wél gewoon cinema.

The Avengers     

15. Avengers: Endgame

LauraHet kan makkelijk dé film van het jaar worden genoemd. De grootste Marvel-film ooit wist veel records te breken, maar waarom eigenlijk? Enerzijds omdat Marvel als comic-bedrijf enorm populair is. Het heeft een historie waar je ‘u’ tegen zegt, het bevat voor iedereen wel een personage waar hij of zij zich mee kan vereenzelvigen (tot op zekere hoogte natuurlijk) en het heeft in veel superheldenfilms opgebouwd naar de gebeurtenissen in de drie grote Avengers-films. De trilogie kwam tot zijn einde met Endgame, waarin bijna alle helden weer de revue passeren nadat het leven op aarde half was weggevaagd omdat Thanos zijn hand in de Infinity Gauntlet schoof en met zijn vingers knipte. Regisseursduo Anthony en Joe Russo hadden de zware taak om de filmreeks, die al vanaf het begin geliefd was, te voorzien van een einde dat zowel afsluitend was als bevredigend. Het is niet alleen een flinke prestatie omdat de eerdere films zo geliefd zijn en de verwachtingen qua verhaal hooggespannen waren. Het is essentieel om in zo’n productieproces rekening te houden met alle details die voorbij kwamen in de 22 (!) eerdere films uit het cinematische universum van Marvel. Dat hebben ze gelukkig geweldig gedaan: Endgame was zowel verrassend, hartverwarmend als vol actie en humor, precies zoals we onze superhelden het allerliefst hebben.

     

14. The Shape of Water

PeterKoelewijnThe Shape of Water gaat over de liefde tussen een schoonmaakster en een vismens. Dus waarom won dit de Oscar voor Beste Film en niet Twilight? Nou, het zal je niet verbazen maar regisseur Guillermo del Toro houdt van monsterfilms en hij weet exact hoe hij ze moet maken. En belangrijker: hij weet ook waar monsterfilms vandaan komen. Het is een horrorgenre dat in de Amerikaanse cinema ooit ontstond om in te cashen op vreemdelingenhaat. Niet toevallig dat de meeste monsters uit het buitenland komen of een fysieke handicap hebben, maar gelukkig zijn we vandaag de dag een stuk aardiger voor onze monsters. The Shape of Water gaat over meer dan de liefde tussen een vrouw en een vismens, bijna alle personages worstelen op een of andere wijze met vreemdelingenhaat en worden gedwongen in een jaren ’60 keurslijf gedrukt. Daarom won The Shape of Water een Oscar en Twilight niet.

The Shape of Water      

13: Nightcrawler

DwayneWat blijft het toch fascinerend: de psyche van een narcistische mafkees. Dan Gilroy liet ons in 2014 met zijn debuutfilm Nightcrawler in het hoofd kijken van Louis Bloom, een wel heel opmerkelijke freelancejournalist, ook wel een nightcrawler genoemd, die nogal opmerkelijke methoden gebruikt om het meest spectaculaire nieuws te filmen en verkopen. Jake Gyllenhaal speelde deze gestoorde antiheld zo overtuigend dat je als kijker op bepaalde momenten bijna snapte waarom hij toch zo ongelofelijk ver ging om werk te creëren voor zichzelf. En dat is te danken aan het geweldige schrijfwerk van Dan Gilroy
Gilroy schreef Louis namelijk met werkeloosheid, kapitalisme en ethiek als achterliggende gedachten en dat verklaart waarom het personage compleet schijt heeft aan ethische codes, die doorgaans zowat heilig zijn voor journalisten. De consumentenvraag naar steeds sneller, rauwer en spectaculair nieuws zorgt er namelijk voor dat nightcrawlers heel erg ver willen gaan voor een bepaalde scoop. Een prachtig en gruwelijk stukje commentaar op de westerse maatschappij dus, Nightcrawler!

      

12. Spider-Man: Into the Spider-Verse

AlieIk beken: ik heb Spider-Man: Into the Spider-Verse niet in de bioscoop gezien. En daar heb ik zoveel spijt van! Wat zal deze schitterend geanimeerde film goed tot zijn recht komen op het witte doek. De esthetiek van een stripboek wordt naadloos gecombineerd met state-of-the-art-animatie. Het eindresultaat daarvan is zo anders dan je ooit hebt gezien. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, en zelfs op mijn tv is Spider-Man: Into the Spider-Verse een schitterende film. Het mag na deze animatielofzang duidelijk zijn: Spider-Man: Into the Spider-Verse is de mooiste Spider-Man-film ooit gemaakt! Maar is het ook de beste? Op Spider-Man 2 na wel. Natuurlijk zijn de nieuwe Marvel-films met Tom Holland ook hartstikke leuk, maar ze zijn bij lange na niet zo verfrissend als deze film. Het is de makers gelukt om een superheld die iedereen en zijn moeder kent nieuw leven in te blazen. Daarom kan ik je Spider-Man: Into the Spider-Verse van harte aanbevelen, zelfs als je inmiddels een beetje superhelden-moe bent!

Into the Spider-Verse    

11. Sicario

MarvinDenis Villeneuve is misschien wel de meest invloedrijke filmregisseur van de afgelopen vijf jaar (dit is dan ook niet de laatste keer dat een film van hem in deze lijst voorkomt), en Sicario is de film die hem voor velen op de kaart zette. Het verhaal over de war on drugs en Mexicaanse cartels is op zich niet verrassend, maar dat zo’n film je twee uur lang in z’n greep weet te houden en een asgrauw sfeertje neerzet waar menig thriller en zelfs horrorfilm jaloers op zou worden, is dat zeker wel. Er worden in de tijd van Marvel en Michael Bay niet veel realistische actiefilms meer gemaakt, en al helemaal niet van dit kaliber.
Door de fantastische rollen van Benicio Del Toro en Emily Blunt (en anderen), geweldig gebruik van muziek en cinematografie om je rokende schietbuis bij af te likken, is Sicario een geval apart. Die ene shootout midden op een drukke weg (die je hoe dan ook bijblijft na het zien van de film) illustreert dat perfect; waar menig regisseur zou focussen op rondvliegende kogels en explosies, richt Villeneuve zich vijftien minuten lang op een ijzersterke opbouw die eindigt in ‘slechts’ een paar schoten. Een paar schoten die zo verdomd echt aanvoelen dat je de komende jaren heel wat nachtelijke flashbacks zult krijgen.

REACTIES (42) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord