PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 3 

PU.nl bouwt een Top Down Shooter – Deel 3 2018-10-20T15:13:30
In deze serial gaat Johan iets doen wat nog nooit eerder gedaan is… Met de PUmunity een game in elkaar schroeven! We slaan de handen ineen om samen een vette top down shooter maken, dus schuif aan, zet je creatieve pet op en doe mee met dit ambitieuze project!

Daar zijn we weer! Welkom bij deel 3 van deze serial, waar we verder gaan waar we vorige keer gestopt waren. Als je vergeten was waar dat was, of misschien de vorige editie(s) hebt gemist, check dan hier deel 1 en hier deel 2 nog.

Anyway, jullie zullen misschien al een paar Nachtwachten geleden hebben gelezen dat mijn PC de geest heeft gegeven. Gelukkig had ik van de belangrijkste files (inclusief de game waar we aan werken) driedubbel gebackupt, dus ik kon gewoon verder waar ik gebleven was. Het enige is dat ik al de animaties voor het main character had gemaakt, maar ik dus nog niet weet of ik die nog terug kan toveren of dat ik opnieuw moet beginnen. Voor nu hebben we in dit deel dan nog even een statisch hoofpersoon.

Winner Winner Chicken Dinner

Over het hoofdpersoon gesproken, misschien een idee om eens te onthullen wie het uiteindelijk is geworden! Je kon het natuurlijk al makkelijk zelf bekijken bij de poll, maar hier zijn de resultaten:

winner
Powerkid - 212 stemmen, 59%
80s Guy - 100 stemmen, 28%
Zeke - 48 stemmen, 13%

Dat is duidelijk! Jullie willen duidelijk wat nostalgische gevoelens naar boven halen door PU's echte eigen Powerkid als protagonist te laten fungeren. Het is dan ook gelijk een vrij uniek character, met zijn rare verhoudingen en fris kleurenpalet. Misschien kunnen we nog wat leuks vinden voor Zeke, maar ik heb nog wel andere plannen voor 80s guy...

Waanzinnige Wapens

In het vorige deel van deze serial heb ik jullie gevraagd om ideeën voor wapens in de comments. Er zaten zeker een paar toffe suggesties tussen, waar ik uiteindelijk na veel wikken en wegen vijf van heb uitgezocht om verder mee te gaan. Er zaten er ook een paar tussen die me iets te lastig uit te werken waren en een paar mensen hadden het zelfde idee, maar misschien kom ik later nog terug om een van de andere designs onder handen te nemen. Maar laten we voor nu een kijkje nemen naar ons huidige arsenaal!

Alien Raygun

"Een mooie alien raygun zou wel mooi zijn! Zo’n klassiek wapen voor greys, de grijze zwartogige aliens!" - DoomguyIsLink

Gaan we er een sci-fi game van maken? Maybe! In ieder geval wel een leuk idee. Ik krijg gelijk een beeld in mijn hoofd van een futuristische proppenschieter en heb binnen de kortste keren een pistooltje op m'n scherm - ik heb hem alleen iets te klein gemaakt, de grote blauwe klauw van Powerkid bedekt meer dan de helft van het wapen. Een kleine chirurgische ingreep later is er weer iets van te zien als hij hem vast heeft. Als projectiel doen we voor nu nog maar een goen lasertje.

raygun
De daadwerkelijke implementatie duurt niet zo lang. Ik vervang gewoon die blauwe gun die we vanaf dag 1 al gebruiken met de raygun en maak de bullet sprites groen. Lekker makelijk.

raygun  

Waterpistool

"Waterpistool. Onschuldig en vind het wel bij powerkid passen. En vuur is eenvoudig te herkennen als gevaar, en maakt ook mini-puzzles waarbij je ze eerst moet doven voor je verder komt." - lolindir

Goed idee! Ik heb voor nu nog geen vuurobstakels gemaakt, maar dat gaan we zeker doen.

"Doe een bellenblaas gun, ala zo’n oude Supersoaker. Waar bellen uitkomen die om de vijanden zitten waardoor ze niet meer kunnen bewegen." - TinoSaurus

Ik denk dat ik die twee maar gewoon combineer! Ik zoek wat plaatjes op van oude supersoakers en ga aan de slag. Ik vergeet alleen even dat Powerkid bijna helemaal blauw is, dus verander op het laatste moment nog even de kleur naar een fel oranje. Voor het water maak ik weer een kleine blauwe rechthoek en voor de bel een mooie doorzichtige cirkel.

watergun
Omdat een waterpistooltje buiten het bestrijden van vuur natuurlijk vrij ineffectief is als moordwapen besluit ik hem geen damage te laten doen. Wel kan je er vijanden mee op een afstandje houden. Voor de rest werkt de gun hetzelfde als de vorige wapens. De bel is een ander verhaal - sowieso is het misschien iets te effectief om zomaar in het wild rond te schieten en zo alle vijanden stil te leggen, dus maak ik de range een stukje korter. De bel verliest snelheid tot hij knapt of een vijand aanraakt.

watergun  

Boomerang Banana

"Een boomerang banana gun!" - Entropy

Waarom een banaan en niet gewoon een normale boemerang? Who knows. We hebben dan weer wel een vuurwapen nodig die bananen afvuurt. Ik denk terug aan de uurtjes die ik op de N64 heb doorgebracht met de familie Kong. Kokosnoten, ananas, pinda's... Wat ze allemaal gemeen hadden was dat ze werden afgevuurd uit een of andere houten constructie. Laten we ons daar dan maar aan houden!

bananagun
Qua implementatie was deze weer net even anders dan de andere wapens die we tot nu toe toe hebben gevoegd. Ik zorg er net als bij de bellenblaas voor dat de banaan steeds langzamer gaat - maar in plaats van dat hij verdwijnt als hij stopt met bewegen keert hij om. Misschien een leuk idee om de speler ook damage te laten krijgen als hij een banaan voor zijn harses krijgt.

bananagun  

Power Unlimited Kanon

"Als super wapen een 'pu magazine power blaster' die PU tijdschriften schiet" - Cyber-Danny

Leuk idee!

"En dat de magazines er uit schieten als discs die de enemies slicen zoals Dead Space." - MaveXI

Die ook, al wil ik wel eerst weten wat voor enemies we gaan hebben voordat ik daar aan begin. Maargoed, een PU kanon dus. Hoe zal dat er uit zien? Ik zou het echt niet weten, dus voor nu maak ik er maar een simpel koffertje van met een PU logo er op. Ik steek wat meer tijd in het namaken van een PU magazine in mini-formaat. Bonuspunten als je me kunt vertellen welk PU nummer ik als voorbeeld heb gebruikt!

pu
Omdat ik het slicen nog even laat voor wat het is totdat we echte vijanden hebben is de gun nu eigenlijk functioneel hetzelfde als de raygun.

pu  

Baklapperpistool

"Als naam voor een wapen stel ik het Baklapperpistool voor. Misschien kan het baklappen afvuren in 'rare' , 'medium' en 'well done', welke verschillend effect sorteren in schade (en verschillende splash damage veroorzaken)." - ghost

Tof! Ik wacht nog even tot we vijanden hebben om te bekijken wat voor soort schade dit baklapgeweer gaat hebben, maar voor nu doe ik mijn best om een leuk design te bedenken. Ook maak ik drie verschillende soorten baklappen - ongebakken, gebakken en verbrand. Het lijkt me een leuk idee om afhankelijk van hoe lang je de muis ingedrukt hebt deze aan te passen.

baklap
Net zoals de PU Blaster mist hier nog de echte functionaliteit, dus de implementatie was weer vrij makkelijk.

baklap
  
Dat was hem dan! Maar, we gaan al deze guns sowieso gebuiken, dus ik moest nog even wat anders bedenken voor de poll!

Health

Zoals in het vorige deel besproken zou ik me deze keer bezig gaan houden met de healthbars. Ik heb er nu twee klaargezet, waaruit jullie mogen gaan kiezen.

Power Unlimited

Het PU logo! Super simpel eigenlijk, maar ik denk dat hij wel goed uit de verf is gekomen. Op zo'n lage resolutie is hij natuurlijk iets karteliger dan je gewend bent, maar het lijkt er op alsof hij er voor is gemaakt - de oranje balkjes naast de P en de letters zelf fungeren als elk 1 HP.

pubar  

Powerkid

Powerkid's eigen embleempje! Vanaf het moment dat ik hem op zijn borstkas zag zitten had ik het idee al. Het past thematisch gezien misschien nog wel beter dan het PU logo.

powerkidbar  

De stemhokjes in

Dus, wat gaat het worden? PU's logo of toch die van Powerkid zelf? Breng hieronder je stem uit. De healthbar met de meeste stemmen zal vanaf de volgende feature linksbovenaan in het scherm te vinden zijn.

Hoe moet de health bar er uit gaan zien?
PU!
PK!
  

Vette vijanden

Goed, we hebben nu een hoofdpersoon en een zooi wapens, maar die rode blokjes blijven wel erg saai om te beschieten. Tijd voor wat vers bloed! Die taak is aan jullie. Bedenk een vette unieke enemy en plaats hem hier in de comments. Beschrijf wat hij kan en hoe hij er uit moet komen te zien, hoeveel damage hij doet, wat voor aanvalspatroon, etc. We hebben het hier natuurlijk wel over normale vijanden, de eindbaas (eindbazen?) komen later aan bod!

Let wel: Enemy AI is een van de moeilijkste dingen om werkend te krijgen, dus het zou kunnen zijn dat ik jullie ideeën wat moet gaan versimpelen om er iets van te maken.

Als je zin hebt om zelf even te rommelen met de game, hij is hier te downloaden – wees er wel snel bij, want de link werkt maar zeven dagen.

Voor het volgende deel implementeer ik de gekozen HP bar en hoop ik dat ik ook de animaties klaar heb staan. Dan gaan we ook verder met de vijanden die jullie hebben bedacht en misschien nog wat nieuwe wapens. Tot dan!

Alle delen in de pu.nl bouwt een top down shooter serial:

Zaterdag 25 AugustusDeel 1
Zondag 23 SeptemberDeel 2
Zaterdag 20 Oktober – Deel 3

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord