Problemen bij start Call of Duty League – Esport Hitjes 

Problemen bij start Call of Duty League – Esport Hitjes 2020-01-29T22:49:02
Afgelopen weekend is het eerste seizoen van de Call of Duty League officieel van start gegaan. Fans konden exclusief op YouTube kijken naar de beste CoD-teams ter wereld. Om dit heugelijke moment te eren, heeft Brutus alles wat je moet weten over de Call of Duty League op een rijtje gezet.

Dit jaar wordt het eerste seizoen van de Call of Duty League gespeeld, een competitie waaraan de beste twaalf Call of Duty-teams deelnemen. Ondanks het twijfelachtige succes van de Overwatch League, heeft Activision een soortgelijke opzet gekozen voor de populaire shooter. In de Call of Duty League bestaat er geen degradatie. De competitie kent namelijk een franchisesysteem waarbij teams hun plek ingekocht hebben voor tientallen miljoenen. Bij het selecteren van de teams door Activision is gekeken naar reputatie en standplaats. De teams komen uit de Verenigde Staten (9), Europa (2) en Canada (1).

Wanneer is het?
De Call of Duty League is afgelopen weekend begonnen in Minnesota. Tijdens het openingsweekend waren alle teams aanwezig om te spelen. Er wordt elke speelronde bij de thuisbasis van een ander team gespeeld: over twee weken is bijvoorbeeld Londen aan de beurt. Elke speelronde reizen acht van de twaalf teams af en tussen de speelrondes zit iedere keer een week rust. Wedstrijden worden gespeeld op vrijdag, zaterdag en zondag. Wanneer alle dertien speelrondes zijn geweest, volgen play-offs en een kampioenschapstoernooi. Mocht je willen kijken, dan kun je dat hier op YouTube doen.

CodLeague2

                  

Om hoeveel geld gaat het?
In totaal wordt er $6.000.000 aan prijzengeld verdeeld dit jaar. Dat is goed nieuws voor de spelers, maar nog beter nieuws is het basisloon. Iedere speler verdient namelijk minimaal $50.000 per jaar, zo luidt één van de regels. Daarnaast zijn teams ook verplicht een zorgverzekering en een pensioenplan te verzorgen, wat in de VS vaak niet de standaard is. Verder mogen spelers hun inkomsten verhogen door sponsorschappen aan te gaan en wordt streamen aangemoedigd.

Twijfelachtige start
Activision Blizzard kan een esport-succes goed gebruiken. Anderhalf jaar geleden besloot het de Heroes of the Storm-esport-scene te annuleren zonder teams of spelers in te lichten. Afgelopen oktober was het incident met Hearthstone-speler BlitzChung en na Blizzcon werd bekend dat World of Warcraft-teams financieel flink genaaid werden door de uitgever. Je verwacht dus dat Activision alles zou doen om de start van de Call of Duty League goed te laten verlopen.

Helaas bleek niets minder waar. In Minnesota ging van alles mis: De pc’s waren niet startklaar, dus de pro’s konden niet trainen. Ondertussen was het thuisteam, Minnesota RØKKR, in hun privé gamehuis wel flink aan het oefenen. Twee dagen voor het evenement startte kwam er daarnaast een nieuwe patch uit voor Call of Duty: Modern Warfare, waardoor de puntentelling voor de gespeelde gamemode bugged was. Tot slot moesten de teams in de tweede divisie hun wedstrijden in een ondergrondse parkeergarage spelen.

Achter de schermen ging het niet helemaal lekker, maar ook voor het publiek was het een flinke tegenvaller. De best bekeken wedstrijd trok op het hoogtepunt 102.891 kijkers. Andere wedstrijden (85.701, 62.801, 60.215 en 56.512 kijkers) die in de top vijf best bekeken stonden, trokken beduidend minder publiek. De geringe marketing en de stap van Twitch naar YouTube twee dagen voor de wedstrijden begonnen hebben vast niet meegeholpen met het scoren van kijkcijfers. De volgende speelronde is in Londen in het weekend van 8 – 9 februari. Het is te hopen dat de zaakjes dan wel op orde zijn.

CoDleague1

                      

Valve gooit kwalificaties voor CS:GO op de schop

Valve doet evenveel met esport als met het maken van games: vrijwel niets behalve zo nu en dan ondersteuning geven aan bepaalde titels. Waar ze bij Valve tevens een handje hebben in het negeren van hun fanbase (denk aan Artifact), hebben ze - tot grote verbazing van iedereen - dat nu wel gedaan. De kwalificatie voor CS:GO ‘majors’ gaat namelijk op de schop en dat werd hoog tijd. Deze majors zijn de meest prestigieuze toernooien binnen de game welke twee keer per jaar plaatsvinden. Behalve de hoogste kijkcijfers, stelt Valve per toernooi ook $1.000.000 prijzengeld ter beschikking. Voor teams is dit dus een mooie kans voor publiciteit en een financieel succes.

In totaal zijn er 24 deelnemers die aan deze toernooien meedoen, waarvan twaalf op basis van recente resultaten. Voor dit jaar waren deze resultaten gebaseerd op enkel de vorige major. Als je toen een slecht toernooi of vervelende loting had, kon je de volgende major thuis op de bank kijken. Valve lijkt nu godzijdank toch het licht te hebben gezien. In plaats van te kijken naar prestaties van één toernooi, worden vanaf de volgende major alle recente resultaten meegenomen. Daarbij wordt dus niet alleen naar majors gekeken, maar ook naar andere toernooien die niet door Valve ondersteund worden. De overige twaalf deelnemers komen uit de zogenaamde Challenger-serie. Hierbij kunnen kleinere teams uit alle hoeken van de wereld zich kwalificeren voor het toernooi. De eerstvolgende Major vindt plaats in Rio de Janeiro en duurt van 11 tot 24 mei.

ESL One

            

Drie miljoen dollar voor Rainbow Six: Siege Invitational

Bij een groot aantal PU-lezers is Rainbow Six: Siege een geliefd tijdverdrijf. Ook de competitieve zijde van deze fantastische game vindt gretig aftrek, en daarover is nu goed nieuws. Tijdens de Invitational staat liefst drie miljoen dollar op het spel. De caster Parker ‘INTERRO’ Mackay maakte dit nieuws bekend op Twitter. Dat is lekker nieuws voor de spelers, want vorig jaar was de prijzenpot slechts twee miljoen dollar.

Rainbow Six: Siege is als een goede wijn; het wordt naarmate de tijd verstrijkt alleen maar beter. Dat geldt niet alleen voor het spel, maar ook de esport-zijde. De Pro League werd in de eerste jaren amper bekeken, maar is tegenwoordig één van de grotere esport-competities ter wereld. Het jaar begint altijd met het grootste toernooi, namelijk de Invitational. Dat toernooi begint volgende week vrijdag en de finale is op 16 februari. Na dit toernooi gaat de Pro League door met de reguliere competitie. Dit alles kun je hier checken.

Six Siege

             

Geen prijzengeld voor Smash Bros. Ultimate op EVO Japan

Super Smash Bros.-esport heeft een waardeloze reputatie. Spelers worden expliciet gevraagd deodorant mee te nemen, men wil nog wel eens met elkaar op de vuist gaan en ook Nintendo lijkt helemaal niets om esport te geven. Dat laatste punt heeft het Japanse bedrijf nogmaals bewezen door geen ene cent beschikbaar te stellen voor de prijzenpot van EVO Japan. De winnaar ging echter niet met lege handen naar huis: die kreeg namelijk een speciale controller. Joepie!

De meeste uitgevers doneren bij grote esport-evenementen als EVO een bedrag voor de prijzenpot. Dit soort toernooien zijn namelijk ook goede promotie voor je product. Bij de vorige editie van EVO werd de prijzenpot bijvoorbeeld flink gespekt: Capcom doneerde $50.000 voor Street Fighter V en SNK doneerde $30.000 voor Samurai Showdown.

Nintendo daarentegen gelooft niet in prijzenpotten, maar daar is bewust voor gekozen, zo vertelde Nintendo-directeur Furakawa eerder deze maand aan het tijdschrift Nikkei. Het niet sponsoren van toernooien is een zet om Super Smash Bros. Ultimate voor iedereen toegankelijk te houden, want geld zorgt volgens Nintendo voor een gesloten deelnemersveld. Hoe dan ook werd het Super Smash Bros. Ultimate-toernooi op EVO Japan afgelopen weekend gewonnen door Shuto ‘Shuton’ Moriya, die de prijs overigens wel uit handen kreeg van Masahiro Sakurai. dat is bijna net zo cool als duizenden euro’s winnen, zoals de andere winnaars van EVO Japan.

EVO Japan

REACTIES (9) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord