PlayStation bestaat 25 jaar, wat die consoles voor ons hebben betekend 

PlayStation bestaat 25 jaar, wat die consoles voor ons hebben betekend 2019-12-03T14:14:53
Taart! Sony kwam vandaag precies 25 jaar geleden met de allereerste PlayStation. Op 3 december 1994 werd de console geboren om het op te nemen tegen bijvoorbeeld Nintendo, dat op dat moment al veel successen had met zijn game-apparaten voor thuis. Maar het was zeker geen kopie van Nintendo. LauraJenny duikt in alles wat PlayStation ons heeft gebracht.

crash
  

Leuk detail: het project PlayStation was eigenlijk ooit een samenwerking tussen Nintendo en Sony, maar er was onenigheid over contracten, waardoor Sony het uiteindelijk zelf heeft uitgebracht als zijnde PlayStation. Samen met zijn team wist Ken Katuragi het apparaat te ontwikkelen tot een machine die al in één dag 100.000 stuks verkocht na zijn launch in Japan. Uiteindelijk zou het uitgroeien tot de eerste thuisconsole die meer dan 100 miljoen stuks verkocht. Een van de grote redenen voor dat succes ligt hem in CD’s. PlayStation maakte niet meer gebruik van cartridges, maar van schijfjes. Op die schijfjes had je meer ruimte, waardoor je als ontwikkelaar grotere gamebestanden kon aanleveren.
  

Rijkere gamewerelden

Dat resulteerde niet alleen in gamewerelden die rijker konden worden, maar ook in het nog mooier maken van 3D-graphics. Eerder hadden we voornamelijk te stellen met ‘platgeslagen’ 2D-personages en nu was er steeds betere 3D-technologie mogelijk. Dat klinkt als slechts een kleine verandering, maar het had enorme invloed op de ontwikkeling van spellen. Je had als ontwikkelaar ineens veel meer te maken nog met camerastandpunten, maar je kon ook veel creatiever aan de slag met diepte. Dat hebben we geweten, denk bijvoorbeeld aan Crash Bandicoot dat ons een heel andere actieplatform-ervaring bood dan we eerder hadden meegemaakt.

Sony was nog helemaal niet zo bekend in de gamewereld, maar het wist toch al vrij snel een bepaalde status te verwerven. Dat kwam niet alleen door de goede hardware, ook het feit dat Sony al enorme successen had met andere tech zoals de Walkman hielp daarbij. Gooi ook nog een spraakmakende reclamecampagne in de mix en je hebt de aandacht.

Toen in 2000 PlayStation 2 uitkwam, was de Japanse overheid in eerste instantie niet zo happig op de export van het apparaat, omdat de graphics gebruikt konden worden om bijvoorbeeld militaire zaken zoals de effecten van raketten te simuleren. Uiteindelijk heeft het gelukkig die zorgen achter zich gelaten en is PlayStation 2 nog altijd de bestverkochte console allertijden met meer dan 155 miljoen stuks. Ontwikkelaars waren er blij mee, want door die kracht konden er uitgebreide cutscenes aan games worden toegevoegd en werd er een nieuwe wereld geopend voor iets dat alleen maar belangrijker werd in games: verhalen vertellen.


     

PlayStation 3

Toen PlayStation 3 verscheen, was het direct een wannahave. Je kon er Blu-rays op kijken, maar dat was niet de voornaamste reden dat hij in veel huishoudens te vinden is: het apparaat was ongeveer zo krachtig als een PC, maar dan speciaal voor gamen. En de graphics, die zijn zelfs nu PlayStation 4 er is nog steeds indrukwekkend. Er zijn veel populaire exclusives die bijdragen aan het succes, zoals Metal Gear Solid, Final Fantasy, Uncharted en The Last of Us.

Waar Nintendo vaak uitstapjes heeft gemaakt naar andere manieren van gamen, is Sony vaak doorgegaan met het krachtiger maken van consoles en het verder verbeteren van de graphics. Natuurlijk was er PlayStation Move om gamers van de bank te krijgen, en heeft Sony succes met de virtual reality-bril PlayStation VR, maar over het algemeen was de focus voor PlayStation al vanaf dag 1 het verbeteren van graphics, het zo realistisch mogelijk kunnen maken van games en complete werelden kunnen scheppen om mensen compleet in mee te slepen.

De PlayStation 5 komt er volgend jaar aan en belooft weer een nieuw hoofdstuk te zijn voor Sony. Het is een apparaat met 8K graphics, haptische feedback en weer een heel nieuwe interface. Maar wat uiteindelijk de console zal maken of breken, nog meer dan de kracht of de graphics, dat zijn de games die erop verschijnen. Sony heeft inmiddels een groot aantal studio’s om zich heen verzameld die exclusieve spellen maken uit reeksen die inmiddels enorm geliefd zijn, en het is dan ook vooral afwachten hoe die verhalen op de nieuwe console nog meer diepgang of vette gameplay gaan krijgen.

Heb jij goede herinneringen aan een specifieke PlayStation?

ps
   

REACTIES (14) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord