NPC Leven - GTA V 

NPC Leven - GTA V 2018-04-03T13:41:11
De willekeurige figuren die je gamewereld bevolken, wat bezielt ze en wat spoken ze de hele dag uit? Dat en meer zoekt Sven uit in deze serial over het leven van NPC’s. Vandaag gaan we terug naar GTA V en ontmoeten we de locals van het altijd zonnige San Andreas!

Hé, welkom terug bij een nieuw deel van de reeks waarin ik uitzoek wat de willekeurige virtuele voorbijgangers in games eigenlijk aan het doen zijn met hun leven. Waar we de vorige keer in The Witcher 3 ontdekten dat sommige NPC’s echt een dagelijks ritme hebben, ga ik nu kijken of de inwoners van Los Santos en omstreken ook echt ergens naartoe gaan. Nou, om teleurstelling te voorkomen kan ik je nu alvast verklappen: nee. Nee, niet bepaald. Maar dat betekent gelukkig niet dat ik geen interessante dingen met ze heb beleefd!

Het is misschien precies het tegenovergestelde van wat je in het doorgaans gewelddadige GTA geneigd bent om te doen, maar voor dit artikel probeer ik de NPC’s echt met rust te laten. Op deze manier gaat de simulatie als het goed is zo veel mogelijk zijn ‘natuurlijke’ gangetje, ook al hou je het probleem dat de mensen op straat hier altijd wel bewust lijken te zijn van jouw aanwezigheid. Voor de duidelijkheid vooraf: ik doe niks met de Rockstar Editor om dingen in scène te zetten (ik zou niet eens weten hoe dat moest) en alle screenshots en gifjes die volgen zijn op mijn PS4 Pro geschoten. Enjoy!

   

Trevor out

Waar ik in The Witcher 3 helemaal aan het begin van de game begon, besluit ik met GTA V een willekeurige savegame te pakken, zodat ik in ieder geval de beschikking heb over alle de drie personages. Het blijkt echter al snel dat ik aan Trevor niet veel zou hebben. Het aanzicht en waarschijnlijk ook de geur van de man is simpelweg te aanstootgevend om mensen op straat onopvallend te kunnen achtervolgen! Alleen al iemand aankijken zorgt voor een golf van weerzin en agressie bij omstanders, iets wat meteen de eerste minuut duidelijk werd.

Zelfs nog voordat Trevor een van zijn bekende beledigende opmerkingen de wereld in kon slingeren, wordt het groepje rokende gasten waar ik bij ging staan bloedlink! Een korte achtervolging te voet is het resultaat. Snel vlucht ik het dak op van een dichtbij geparkeerd busje, alwaar de boze mensen de hele nacht lang, in de regen naar Trevor blijven schreeuwen.

  

Kudos voor hun volhardendheid, maar dit schiet natuurlijk niet op. Dan maar wisselen naar Michael, die hopelijk iets beter mengt met het volk op straat. Dat blijkt gelukkig zo te zijn en op wat gekke blikken na, vinden alle voetgangers het prima als ik ze een beetje stalk. Zoals bijvoorbeeld deze vriendelijke meneer met bril en een vent die verdacht veel lijkt op Ken Levine.

  

IJsberen als een pro

Het groepje heren wacht netjes tot hun stoplicht op groen gaat en ik wandel een stukje met ze mee zodra ze oversteken. Ze doen weinig boeiends en lijken maar wat willekeurig in het rond te lopen, want er is kilometers verder nog geen logica in hun route te ontdekken. Mijn oog valt op een andere dude die aan de telefoon hangt en die dankzij zijn felgroen gestreepte trui makkelijk te volgen is. Ik besluit het bij hem langer vol te houden.

De avond valt en meneer lijkt ontzettend de weg kwijt te zijn. Hij slaat her en der lukraak een straat in en heeft zijn eigen pad al minstens drie keer gekruisd. Als het weer licht wordt gebeurt er iets geks: vlak voor een parkeerplaats met eetzaakjes draait hij zich opeens, uit het niets om en loopt terug naar waar hij net vandaan kwam. En de gast achter hem doet precies hetzelfde! Ik check of er iets raars aan de hand is met het stukje stoep waar het gebeurde, maar er is niets te zien. Een paar blokken verder doen ze het nog een paar keer, alsof ze een fucking modeshow lopen! Er is duidelijk iets veranderd in hun loopgedrag, maar logischer wordt het er niet op.

   

Zonde van de donut

Oke, klaar mee. Deze NPC lijkt te zijn vastgelopen, snel door naar de volgende. Misschien iemand die daadwerkelijk iets te doen lijkt te hebben, zoals een chick die rondloopt met een smakelijke donut in haar hand. Ik verwacht ieder moment dat ze er een hap uit neemt, maar dat moment blijft gek genoeg uit.

Ze blijft stug doorlopen met de donut in haar inmiddels ongetwijfeld plakkerige tengels, zonder er ook maar enig moment naar te kijken. En als ze even later moet rennen voor een stoplicht, flikkert ze de zoete snack opgewoon op de grond! WTF?! Is dit per ongeluk, was ze de donut vergeten? Of is dit gedrag soms Rockstars zieke interpretatie van een eetstoornis, zoals alleen zij dat zouden bedenken? Als jij het weet...


   

Poedeltime!

Als ik wissel naar Franklin, wordt hij toevallig net wakker in zijn dikke villa, hoog in de Vinewood Hills. Buiten om de hoek is het meteen raak: een chique mevrouw die haar poedel uitlaat! Eh... die haar poedel wel heel erg lang uitlaat, zo blijkt. Ik snap dat honden veel beweging nodig hebben, maar tot diep in de nacht lijkt me wat te veel van het goede voor zo’n beestje?

Even later begint het nog te onweren ook, maar zo te zien deert dat haar en haar viervoeter niet. Wat ze wel doet is vervallen in hetzelfde rare patroon als de gast die ik eerder zag: ze maakt opeens rechtsomkeert en blijft hier van nu af aan eeuwig heen en weer lopen op dezelfde 50 meter. Moet dit dan op de een of andere manier haar bestemming voorstellen? Raar verhaal.

Onderweg naar haar ‘bestemming’ heeft ze trouwens volkomen schijt aan alle verkeersregels en loopt ze voortdurend midden op de weg. Niet dat ze echt bang hoeft te zijn voor auto’s, want in tegenstelling tot de gemiddelde speler, gedragen de automobilisten in Los Santos zich keurig! Ze blijven rustig stapvoets achter haar rijden, halen niet in en wachten tot ze op zij gaat. Ik zat ergens constant te wachten tot de poedel genadeloos overreden zou worden, maar dat gebeurde dus niet. Eens kijken of dit er overal op de weg zo rustig aan toe gaat. 
   

Shapeshifter in sportwagen

Tijd om de benenwagen in te wisselen voor een niet al te opvallend busje en mee te gaan in het verkeer. Wat je misschien niet opvalt als je er normaal gesproken met een rotgang dwars doorheen jakkert, is hoe achterlijk sloom iedereen rijdt. Mijn oog valt op een jonge gast die van de radio aan het genieten is in een matzwarte Coquette met open dak. Een sportief type als dit zal ‘m af en toe vast wel flink op de staart trappen, toch? Let's go!


Nou, niet dus. Hij gaat overal even traag als de rest van het verkeer en zelfs op de snelweg komt er niet heel veel vaart in. Het verbaasde me trouwens al niet meer, maar wat de route betreft is deze chauffeur al even stuurloos als de voetgangers die ik eerder gevolgd heb. Na een paar random rondjes bij het vliegveld, ging hij uiteindelijk via ‘Route 1’ langs de zee richting het noorden, maar de lol van het achtervolgen was er inmiddels wel van af. Tot ik de volgende ochtend nog eens goed naar de bestuurder keek…


Wat is dit?! Is die gast nou serieus ‘s nachts van gedaante veranderd terwijl ik al die tijd achter hem reed? Van een jonge vent met een volle bos haar, naar een kalende knakker met bril en een enorme baard! In welke David Lynch film ben ik nu weer beland? Op welk moment vond de game het nuttig om een personage die ik continu in beeld heb opnieuw te renderen? Ik heb zo veel vragen.

Verwarrende zaken allemaal. Om het nog even af maken met iets wat ik wel heel goed snap: hier een gezellige selfie met een lieve oude mevrouw op een bankje. Het klikte duidelijk meteen toen deze twee elkaar zagen. Zo simpel kan het leven in Los Santos gelukkig ook zijn.

Goed, concluderend valt helaas niet te zeggen dat ik de NPC’s in deze game op veel boeiend, nuttig, of überhaupt echt doelmatig gedrag heb kunnen betrappen. Desondanks blijft GTA V fantastisch om in rond te dwalen en zijn er zo veel jaar na release nog steeds nieuwe dingen om te ontdekken, als je tussen de actie door maar even om je heen kijkt. Rockstar is nog altijd koning van het open wereld genre!

Volgende keer in NPC Leven gaan we zien of Egyptenaren echt zo lopen als omschreven op de hiërogliefen en in bijbehorende pop-hit. Tot dan!

 

DE NPC LEVEN SERIAL: 

Dinsdag 17 februari:

The Witcher 3: Wild Hunt
 

Dinsdag 27 maart:

Grand Theft Auto V (Deze dus…)
  

Dinsdag 24 april:

Assassin’s Creed Origins
 

 

REACTIES (12) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord