Next-gen console geruchten: backwards compatible, devkits en specs 

Next-gen console geruchten: backwards compatible, devkits en specs 2019-04-02T14:18:18
In deze next-gen consoles Feature nieuwe geruchten over de backwards compatible PlayStation 5, specs van de next-gen Xbox en PlayStation, interne physics engine, E3 2019 geruchten en de eerste PS5 devkit en DualShock controller in het wild.

Nieuw PS5 backwards compatible patent

Jawel, het is weer zover, nieuwe geruchten over de backwards compatible PlayStation 5! Er zijn al maanden geruchten over de PS5 en een van de hardnekkigste is dat de nieuwe console volledig backwards compatible moet zijn met PS1, PS2, PS3 en PS4 games. Fantastische geruchten, waar nu opnieuw aanwijzingen voor zijn.

Sony heeft namelijk een nieuw patent vastgelegd, waarmee toekomstige PlayStation consoles, games uit het verleden kunnen afspelen. Dit wil Sony voor elkaar krijgen met een speciale techniek, die de oude hardware van de vorige PlayStation consoles als het ware nabootst.

All PS

Het patent is nogal vaag (en Japans), maar het lijkt er op dat deze techniek een beetje vergelijkbaar is met wat Microsoft doet met de Xbox One, waarbij de Xbox en Xbox 360 games in een interne emulator draaien.

Het schijnt extreem lastig te zijn om PS1, PS2 en PS3 games te emuleren door de verschillende architectuur van de oude consoles en daarom wordt de ‘emulator’ in de PS5 volgens de geruchten zelfs ingebouwd in de custom ZEN processor van AMD, die als we de geruchten mogen geloven het hart wordt van de PS5. Het zou erg cool zijn als de PS5 inderdaad alle PlayStation games uit het verleden kan afspelen en er is inmiddels zoveel rook, daar moet wel een vuurtje zijn.


22GB RAM in PS5 devkit?

Kort geruchtje nu, over het aantal GB aan RAM dat de PS5 gaat krijgen. De meeste geruchten hebben het over 16GB RAM en dat zou zeker mogelijk zijn als je bedenkt dat de devkits vaak net even iets meer RAM hebben, om ontwikkelen gemakkelijker te maken. Volgens de laatste geruchten heeft de PS5 devkit namelijk 22GB aan RAM, dus 16GB in de retail consoles zou heel goed kunnen.

Even ter vergelijking, de PS4 devkits hebben 12GB aan RAM, terwijl de PS4 en PS4 Pro die wij naast de TV hebben staan maar 8GB RAM heeft.


PS5 devkit en controller in het wild?

Zoutvaatjes bij de hand? Er zijn namelijk nieuwe vage foto’s online verschenen van een PS5 devkit in het wild en een bijzondere nieuwe Dual Shock controller, met een touchscreen! Het is al bevestigd dat verschillende grote developers inmiddels een PS5 devkit hebben staan en er zijn al maanden geruchten over een nieuwe DualShock controller met een touchscreen, maar dit is de eerste keer dat we ze samen op een plaatje zien!

PS5

Het kan gemakkelijk een photoshop creatie zijn natuurlijk, maar als we het plaatje mogen geloven krijgt de PS5 controller (met een Xbox design?) inderdaad een touchscreen, waar nu het touchpad zit op de DualShock 4 controller. Als je goed kijkt staat er zelfs een tekst in de messages op het touchscreen, namelijk ‘follow the white rabbit’ dat een verwijzing is naar Alice in Wonderland.

Rabbit

Verdomd, er staat ook een konijntje op het eerste plaatje, maar het is onbekend of de pics van dezelfde bron komen. Erg vaag allemaal, maar dat hoort er nu eenmaal bij!


Internal Physics Engine voor next-gen Xbox?

Geen next-gen Xbox nieuws deze maand? Jazeker wel, en verdomd interessant nieuws ook! Er gaan namelijk geruchten dat Microsoft een speciale techniek gaat inbouwen in de volgende generatie Xbox console(s), die de engine in games moet ontlasten. Het zou gaan om een interne physics engine, waardoor veel ‘zwaardere’ games zonder problemen afgespeeld kunnen worden.

Xbox

Goede physics in games kosten veel rekenkracht en engines worden hiermee zwaar belast. Microsoft wil dat oplossen door een interne physics engine in te bouwen in de nieuwe Xbox console(s), waardoor de engine in games deze niet hoeft aan te sturen. Door de physics over te laten aan de console zelf, kunnen developers zich richten op andere zaken, zoals de dude in het filmpje hieronder haarfijn uitlegt.


Xbox Lockhart en Anaconda specs

Tot slot deze maand wat nieuwe info over de next-gen Xbox console(s), afkomstig van het Franse Jeuxvideo. Volgens de website hebben ze inside info over de plannen van Microsoft en laten ze zelfs weten dat de eerder gelekte specs van de consoles erg dicht bij de waarheid liggen. Alle belangrijke punten onder elkaar:

Er worden 2 nieuwe Xbox consoles aangekondigd met codenaam Lockhart en Anaconda.

  • Lockhart is de goedkopere van de twee en krijgt geen disc-drive.
  • Anaconda wordt de ‘echte’ next-gen Xbox met dikke specs.
  • Beide consoles moeten eind 2020 uitkomen.
  • Halo Infinite wordt een launch game.

Lock

De zo goed als bevestigde specs voor de next-gen Xbox consoles, te beginnen met Lockhart:

  • CPU: Custom 8 Cores – Zen 2 16 threads
  • GPU: Custom NAVI 4+ Teraflops
  • RAM: 12GB GDDR6 memory
  • Storage: 1TB NVMe 1+ GB/s SSD hard drive

LockAna

Xbox Anaconda is een stuk krachtiger met 12+ teraflops:

  • CPU: Custom 8 Cores – Zen 2 16 threads
  • GPU: Custom NAVI 12+ Teraflops
  • RAM: 16GB GDDR6 memory
  • Storage: 1TB NVMe 1+ GB/s SSD hard drive

Dit zijn zeker aannemelijke specs, maar die 1TB SSD is volgens mij wishful thinking. Zou meesterlijk zijn, maar ik ben bang dat ze nog veel te duur zijn om in een scherp geprijsde console te stoppen. Ik laat me echter uiteraard graag verrassen. Tot volgende maand!

REACTIES (23) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord