Murdered: Soul Suspect - Preview 

Murdered: Soul Suspect - Preview 2014-02-27T15:16:19
Detective Ronan O'Connor staat voor de moeilijkste zaak van z'n leven: het oplossen van zijn éigen moord! Gewapend met monocle en speurneus uit de feestwinkel, checkt Graddus de feiten achter deze paranormale adventure. "Elementary, my dear Watson!"

N.B. In de komende Power Unlimited lees je een compleet andere preview van Murdered: Soul Suspect!

Als detective moet je afgaan op je intuïtie. Sterker nog, zonder scherp ontwikkeld zesde zintuig ben je compleet kansloos. Echter, uiteindelijk is er natuurlijk slechts één ding dat telt: de ijskoude feiten! Daarom, aan de hand van mijn hands-on met Murdered: Soul Suspect - een aantal waar- en onwaarheden, alsook resterende vraagstukken omtrent deze bijzonder intrigerende IP...

Murdered: Soul Suspect

 

Feit 1: het gegeven achter Murdered is fascinerend!

De dood en het hiernamaals blijven fascineren. Want wat zou er gebeuren nadat je sterft? Kom je in de hemel, de hel, het Grote Niets of toch een vagevuur vol vragen, zoals de ongelukkige detective Ronan O'Connor nadat hij aan het begin van Murdered uit een raam wordt gesodemieterd door een gemaskerde moordenaar?

Hoe dan ook, de game weet direct een - voor zover mogelijk - coherent universum te presenteren, waarin je op zoek gaat naar antwoorden op vragen als 'wie heeft me vermoord?', 'waarom?' en 'hoe kan het toch dat ik in het hiernamaals altijd een vol pakje peuken in mijn broekzak heb?'.

 

Feit 2: de storytelling is briljant!

Inderdaad, ik neem het woord 'briljant' in de mond. En dan is het menens! Ik ben namelijk bijzonder onder de indruk van de wijze waarop Murdered zijn geheimen voor je ogen ontrafeld. Een voorbeeld? Goed. Op een gegeven moment arriveert Ronan als geest in het appartement vanwaaruit de killer hem op straat kukelde. Overal staan inmiddels van die politiebordjes met cijfers opgesteld, die aangeven dat er een bewijsstuk ligt. Klik erop, en er ontwaard zich een flashback waarin je ziet wat zich precies heeft afgespeeld. Neem een kapotte muur - het blijkt dat Ronan en de moordenaar vlak voor zijn dood nog een robbertje vochten. Waarom? Daar kom je weer achter door meerdere clues met elkaar te combineren.

Ook super: als geestverschijning kun je mensen posessen en zo hun gedachten lezen, of zelfs beïnvloeden. Niet alleen leuk bij NPC's die belangrijk zijn voor het verhaal, maar zeker ook bij de vele figuranten. Voer voor voyeurs!

 

Feit 3: de spelwereld is zeer sfeervol!

'The Dusk' heet de plek waar Ronan O'Connor zich na zijn dood terugvindt. Een sfeervol schimmenrijk dat raakvlakken heeft met de echte wereld van het macabere stadje Salem waar Murdered is gesitueerd, alleen dan gelardeerd met allerhande fantoomobjecten en -personen. Ook kun je er door muren lopen. Cool!

Als gezegd ga je hier op onderzoek uit, waarbij je hulp krijgt van andere 'Dusk-bewoners'. Daarnaast zijn er aanvullende moordzaakjes in de vorm van sidequests op te lossen. Wel is het uitkijken geblazen voor de overal aanwezige demonen. Dit zijn gemuteerde geesten van mensen die nimmer een antwoord op hun vagevuur-problemen konden vinden, en uit pure frustratie nu andere geesten lastigvallen. Gelukkig zijn ze prima te executeren via een vleugje Metal Gear-achtige stealthgameplay en een quick-time eventje.

Murdered: Soul Suspect

 

Feit 4: qua gameplay is het wat eentonig en lineair...

Bewijs zoeken en combineren, af en toe een gesprekje afluisteren of in iemands gedachten kruipen en her en der een demoontje doden: al na een uur spelen, kreeg ik helaas het idee dat ik alles wat Murdered te bieden heeft, had gezien. En wat nóg erger is, is dat het speuren naar clues eerder als werken voelt, dan lekker een gamepie spelen. Denk aan L.A. Noire: ook daar was bewijs najagen eigenlijk vooral een noodzakelijk kwaad om bij de góede stukken te komen.

Daarnaast is het spel ook wel erg lineair. Zo is er geen mogelijkheid om clues etc. te missen: je kunt dan gewoon niet verder. Vergeet dus het genot van vertakkende verhaallijnen of verschillende goede/slechte eindes. Dat zit er simpelweg niet in. Een systeem als in Heavy Rain, waarbij je op een dwaalspoor kan worden gezet, had mij bijvoorbeeld erg vet geleken. Maar Murdered focust zich gewoon puur en alleen op het vertellen van een thriller. Prima, maar wel beperkt.

Murdered: Soul Suspect

 

Mysterie: blijft die shit leuk?

Tja, blijft het leuk? Da's toch wel het grootste mysterie zolang mijn onderzoek naar Murdered nog loopt. Zeker, door het fascinerende gegeven, de aparte manier van storytelling en de sfeervolle spelwereld, heeft de game absoluut potentie. Laten we daarom hopen dat dit geen gevalletje gemiddelde Peter R. de Vries-uitzending wordt: vantevoren een hoop bombarie, maar aan het eind van de show toch een halfslachtige anticlimax en een onbevredigd gevoel...

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord