Moeilijke Gametermen Makkelijk Uitgelegd 

Moeilijke Gametermen Makkelijk Uitgelegd 2019-05-23T21:20:22
We horen je: het valt niet altijd mee om een game-expert te zijn. Daarom helpen we je in deze serial graag een stukje op weg, door de meest complexe zaken makkelijk uit te leggen. Iets té makkelijk, waarschijnlijk. In dit deel: de moeilijkste gametermen opgehelderd. Soort van dan.

Hé hallo, welkom terug bij ‘makkelijk uitgelegd’, de reeks waarin we laten zien dat het in de wereld van games allemaal heus niet zo moeilijk hoeft te zijn. Ja, ook als je dat toch al niet vond. Nou en! Vorige keer werd bijvoorbeeld de meest krankzinnige lore iets beter te behappen en vandaag duiken we dieper in wat ‘vakjargon’.

Want als je games speelt en over games leest, dan komen er nogal wat ingewikkelde terminologie op je af! Het ene rare Engelse woord nog moeilijker uit te spreken dat de ander. Goed, eigenlijk denk ik dat jullie het meeste op deze lijst heus al wel snappen, maar toch. Zie het maar als een soort (gebrekkig) naslagwerk, voor als je het even niet meer weet. Compleet met (krakkemikkige) uitleg van de uitspraak en voorbeeldzinnen. Let’s go!
 

First-person shooter

Furst-pur-sun sjoe-ter

Schietspel

  • ‘These so-called first-person shooter games, otherwise known as MURDER SIMULATORS, are causing incredible violent behavior in our innocent children!’
      

Third-person shooter

Furt-pur-sun sjoe-ter

Schietspel waarbij je je poppetje van achteren ziet.

  • ‘Het is jammer dat er tegenwoordig nog maar zo weinig echt goede third-person shooters uitkomen…’
      

Looter shooter

Loe-ter Sjoe-ter

Schietspel waarbij je allemaal leuke spulletjes krijgt als je een level hebt voltooid. Wat je precies krijgt, is elke keer een verrassing. Spannend, niet? Meestal zijn het wapens!

  • ‘Anthem is de beste looter shooter ooit gemaakt, punt.’

   

RPG

Ar-pie-djie

Afkorting van ‘Role-Playing Game’ (rool-plee-jing keem). Spel waarin je de rol speelt van een fictief personage. Wacht, dat doe je toch in bijna iedere game? Eh... ja, maar in een RPG nog veel meer, want je personage groeit aan de hand van cijfertjes en statistieken enzo. Net echt!

  • ‘In deze RPG kruip je in de huid van een morbide obese ridder. Als je afvalt krijg je meer speed, agility en minder kans op hartfalen, maar je levert er wel keiharde hitpoints voor in.’
      

Backwards compatibility

Bek-wurds kom-peh-te-bih-le-tie

Als je je oude games ook op je nieuwe console kunt spelen, zonder dat je ze opnieuw hoeft te kopen. Best fijn.

  • ‘Ik eis dat de PlayStation 5 backwards compatible wordt met PS4, PS3, PS2 én PS1, zodat ik al mijn crappy oude games er max 21 minuten op kan spelen, om daarna snel weer weg te leggen. Anders hoeft het van mij niet.’
     

Ray-tracing

Ree-tree-sing (of gewoon reet-racing, wat jij wil)

Fancy nieuwe technologie die vet realistische schaduwen en weerspiegelingen in water, ramen, ogen en andere reflecterende dingen mogelijk maakt. Want dat was nog niet mooi genoeg, blijkbaar. Heb je nu nog een dure videokaart voor nodig, maar de next-gen consoles gaan er straks ook flink mee pronken, alsof ze het zelf verzonnen hebben. Let maar op.

  • ‘Deze game gaat pas echt shinen met ray-tracing ingeschakeld.’

  

Turn-based strategy

Turn-beest streh-te-dsjie

Speltype waarin strategie van belang is, en waarbij je ook genoeg tijd krijgt om je strategie uit te denken, want het is lekker omstebeurt. Je ziet hierbij je poppetjes vaak van bovenaf, op een slagveld. Een beetje zoals schaken. Of Stratego.

  • ‘Ik vind turn-based strategy wel leuk, vooral als er ook echt turnende beesten in zitten.’
      

Real-time strategy

Riel-taim streh-te-dsjie 

Strategisch speltype, eigenlijk net zoals turn-based strategy, maar dan juist zonder op elkaars beurt te hoeven wachten. Een beetje zoals oorlog en andere teamsporten.

  • Real-time strategy is dood.’
     

Pre-order now!

Prie-or-der nou!

Veelgebruikte marketingkreet om je over te halen om games al ver voor de verschijningsdatum te bestellen (soms wel jaren), terwijl je er eigenlijk nog geen zak van weet. Niet doen, gewoon negeren. Zelfs niet als ze je allemaal speciale pakjes beloven als ‘pre-order bonus’. Juist dan niet!

  • Pre-order now en krijg het machtige kookschort van Oldarthrax er helemaal gratis (in-game) bij!'
     

  

Public Beta

Puh-blik bee-taa

Als een game nog niet uit is, maar eigenlijk wel al praktisch klaar, dan laten ontwikkelaars spelers soms hun game al even gratis uitproberen. Vroeger noemden we dat gewoon een ‘demo’, maar ‘beta’ klinkt marketingtechnisch stoerder. Wel lame dat ze meestal maar tijdelijk zijn. Naast de public beta heb je ook nog zoiets als de closed beta, waar slechts een beperkt aantal spelers aan mee mogen doen. Nog lamer dus.

  • ‘Pre-order Call of Duty: Modern Family Black Holes IIIIIIV nu en krijg toegang tot de closed beta! Dan heb je de game lekker al gekocht, dus als het in deze verijdelde demo toch een beetje tegenvalt heb je dikke pech, jeeeej!’
      

Early Access

Eur-lie ek-ses

Wanneer een game nog lang niet af is, maar uitgevers/ontwikkelaars er wel alvast geld voor willen vangen. Je hebt als speler weinig garantie dat de game uiteindelijk ook echt leuk wordt, of überhaupt afkomt, maar dan kun je wel mooi de ontwikkeling van dichtbij volgen. En dat is ook wat waard, toch?

  • Ik speel dit al sinds de Early Access, dus ik ben veel stoerderder dan jij.
     

Glitch

Klitsj

Foutje in een game die visueel tot uiting komt tijdens het spelen. Meestal wel lache, maar na de twinstige keer niet meer. Games noemen we vaak slecht afgewerkt als er veel glitches in zitten.

  • Wanneer komt deze game eigenlijk uit ‘early access’? Er zitten op iedere hoek nog glitches!
     

  

Lag

Lek

Vertraging op het netwerk, waardoor je online multiplayer game niet lekker soepel loopt. Poppetjes die alle kanten op schieten en op een plek blijven hangen enzo. Ook meestal wel lache, maar na de tweede keer niet meer.

  • ‘Als zij mij twintig keer doodschiet en ik haar niet een keer raak, dan komt dat niet door mijn gebrek aan skills. Dan is de server gewoon laggy, begrepen?’
      

OP

O-pie

Afkorting van ‘overpowered’ (O-vur-pauw-urt). Als een wapen, skill of personage in een game veel te sterk is vergeleken met de rest van de game, waar iets te makkelijk of juist veel te moeilijk wordt.

  • ‘Dit is echt niet eerlijk zo, hij gebruikt het machtige kookschort van Oldarthrax. Die is veels te OP!’
     

Nerf

Nurf

Als iets bijvoorbeeld overpowered is, maar wordt aangepast door de ontwikkelaar, zodat het spel eerlijker wordt.

  • ‘Balen, ze hebben mijn machtige kookschort van Oldarthrax generfd. Hier won ik echt alles mee.’
     

  

Draw distance

Droah-dis-tuns

Hoe ver je kunt kijken in een game. Of eigenlijk, op welke afstand het landschap er nog soort van gedetailleerd uitziet.

  • ‘Holy shit, de draw distance in deze game is INSANE! Ik kan de wimpers van die eekhoorn tellen, op die boom daar 1287 meter verderop. 68 stuks!’
      

NPC

En-pie-sie

Afkorting voor Non-Player Character (non-plee-jur ker-rek-tur). Dat is Engels voor personages die jij niet speelt, maar de computer. Eigenlijk alle poppetjes die je in een gamewereld tegenkomt, die niet door andere spelers bestuurd worden.

  • ‘Ik krijg sterk de nijging om alle NPC’s in dit achterlijke dorp af te slachten, als ze niet heel snel stoppen met voor mijn voeten lopen.’

     

Asymmetric Multiplayer

Ee-sim-met-rik mul-ti-plee-jur

Spel met meerdere spelers, waarbij aan de ene kant spelers in een team het opnemen tegen één of meer veel sterkere spelers aan de andere kant, bijvoorbeeld in de rol van een monster. Eigenlijk niet echt leuk, want iedereen wil altijd het monster zijn.

  • 'Zie hier, onze nieuwe asymmetric multiplayer game! En maak je geen zorgen, het wordt veel beter Evolve. (lees: het wordt veel kutter dan Evolve, die game was best oké)'
      

Procedurally generated

Pro-sie-djuh-ruh-lie djen-er-reet-ut

Niet met de hand gemaakt, maar een door de computer bij elkaar geraapt zooitje, op basis van wiskundige regels enzo. Het resultaat is meestal niet zo inspirerend, maar je kunt er wel mooi eindeloze variaties mee maken.

  • 'Onze gamewereld is helemaal procedurally generated, omdat we geen zin hebben om elke vierkante meter zelf te bedenken.'
      

Stealth

Stelf

Beetje sneaken, ja toch.

  • 'De stealth in deze game werkt niet zo lekker, dus ik heb iedereen maar gewoon neergemaaid.'

 

Zo, nu heb je voorlopen geen Google of Wikipedia nodig! Heb jij nog meer gametermen die dringend om wat opheldring vragen? Gooi het in de comments en tot de volgende keer, wanneer ik hele ingewikkelde gameplay je veel te makkelijk ga uitleggen.
  

De makkelijk uitgelegd serial:
 

Binnekort:

  • Ingewikkelde gameplay makkelijk uitgelegd

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord