Middle-earth: Shadow of Mordor Nemesis-systeem uitgelegd 

Middle-earth: Shadow of Mordor Nemesis-systeem uitgelegd 2014-01-27T10:32:14
Volgens Alie gaat het Nemesis-systeem van Middle-earth: Shadow of Mordor ons een nieuwe game-ervaring bezorgen. Unieke baddies zullen zich ontpoppen tot ware aartsvijanden. Persoonlijk heeft ze echter meer last van het openbaar vervoer en douaniers die moeilijk doen, dan van boze Orcs...

Je familie is gedood door het oprukkende leger van Sauron. Jij hebt het zelf trouwens ook niet overleefd. Maar dankzij een Spirit of Vengeance, die bezit van je neemt en je Wraith-krachten geeft, krijg je de kans om wraak te nemen op de aanvoerders van Saurons leger, de Black Captains. Om deze te bereiken hoef je het echter een keer niet op te nemen tegen hordes gezichtsloze, vervangbare vijanden. In plaats daarvan krijg je juist te maken met unieke persoonlijke vijanden, waardoor mijn tegenstanders heel anders zullen zijn dan die van jou. Dit paradepaardje van Middle-earth: Shadow of Mordor wordt het Nemesis-systeem genoemd. 

 

Paris

Na Jan zijn eerdere Preview, was het nu aan mij om een nadere blik te werpen op Middle-earth: Shadow of Mordor, en dan in het bijzonder op dat Nemesis-systeem. Ja, mes chéries, ik ben afgelopen week op mijn allereerste persreis gegaan! Het begon om half zeven ’s ochtends met een uitgevallen trein door onverwachte werkzaamheden aan het spoor. Maar serieus, hoe kunnen werkzaamheden ooit onverwacht zijn? Komen die mannen spontaan uit de lucht vallen, inclusief al hun materiaal? Anywho, een Thalys later stond ik alsnog in Parijs, alwaar ik meteen door de douane in mijn kraag gevat werd. Ze verzochten mij uiterst vriendelijk mijn tas open te maken, te vertellen hoeveel geld ik bij me had, mijn ID-kaart te laten zien, en uit te leggen wat ik in Frankrijk kwam doen. Nou, een game checken, je suis journaliste messieurs. Ah, très bien madame, dan ben je waarschijnlijk toch geen gezochte crimineel / terroriste / drugsdealer (doorhalen wat niet van toepassing is).

Uiteindelijk belandde ik alsnog op mijn eindbestemming waar ik een pre-alfa demo van de game mocht aanschouwen. Een gedeelte hiervan konden jullie zelf inmiddels ook al bewonderen in de eerder geplaatste trailer (die ik voor uwer lezersgemak nogmaals heb toegevoegd). Maar na het bekijken, zal bij vele van jullie alsnog de volgende vraag heersen: hoe worden die unieke persoonlijke vijanden gecreëerd? Nou, elke vijand die je moet trotseren is sowieso al een uniek individu, met een eigen persoonlijkheid, en sterke en zwakke punten. Maar hiernaast worden de vijanden ook gevormd door hun aanvaringen met jou. Zodoende creëer je persoonlijke aartsvijanden, die uniek zijn voor elke speler en elke playthrough.

 Middle-earth: Shadow of Mordor

Orc hiërarchie

Laten we effe teruggaan naar die 5 Black Captains van Sauron, die je maar al te graag te pakken wilt nemen. Je kunt daar namelijk niet vrolijk heen huppelen: de vijanden in Middle-earth: Shadow of Mordor vormen namelijk een soort hiërarchie, waar je je een weg doorheen moet banen. Zo verzwak je Orcs bovenaan de ladder door de Orcs onderaan te doden, omdat zij op die manier immers minder volgers overhouden. Bij het jacht maken op je vijanden komen je Wraith-krachten goed van pas, omdat je bijvoorbeeld dingen kunt zien die anderen niet zien. Denk aan verborgen clues en voorwerpen, en zwakke plekken van vijanden. En nu komt ie: hiernaast kun je de vijand ook op een aantal manieren beïnvloeden.

Stel, je hebt een laaggeplaatste Orc te pakken. Deze kun je door je Wraith-krachten in te zetten dusdanig terroriseren dat hij met knikkende knietjes de meest wilde verhalen gaat rondbazuinen over die grote boze ranger, die hen allen zal komen halen. Of misschien wil je hem zijn baas wel laten vermoorden. Wanneer de Orc in kwestie een beetje krachtig is, en veel volgers heeft die dankzij je beïnvloeding ook automatisch aan jouw kant staan, hoef je misschien zelf niet eens meer bij te springen. Je kun gewoon toekijken hoe het vuile werk voor je wordt opgeknapt! Het is in Middle-earth: Shadow of Mordor mogelijk een heel leger te verzamelen, maar ook om als lone ranger te werk te gaan, wat jij wilt.

Hiernaast zijn er ook zogenaamde ‘worms’ in de Orc-rangen te vinden, die je kunt dwingen om informatie prijs te geven. Zoals ik al zei, is het opzoeken van een Warchief nog niet zo simpel. Je moet zijn locatie achterhalen, zorgen dat je zijn sterke en zwakke punten leert kennen, en vervolgens moet je nog aan een aantal objectives voldoen. Zo kan een Warchief bijvoorbeeld alleen gevoelig zijn voor headshots en dan ook nog pas tevoorschijn komen als je vijftig van zijn volgers gedood hebt, die je in waves komen bestormen.

 Middle-earth: Shadow of Mordor

De een z’n dood...

Maar stel nou dat je die aanvaring met die Warchief niet overleeft. Wat dan? Ga je game over, ben je een leven kwijt? Nee hoor, in Middle-earth: Shadow of Mordor gaat het verhaal gewoon door! Een van de ontwikkelaars noemde doodgaan juist een 'opportunity', omdat er helemaal geen traditionele penalties op volgen. De vijand die je heeft verslagen, gaat je dood vieren, schept hier flink over op, klimt in rang en vormt op deze manier een nog krachtigere tegenstander. De volgende keer dat je hem opzoekt, zal hij jullie eerdere aanvaring nog goed herinneren.

Hierdoor is de Orc-hiërarchie heel dynamisch: jij zult in je weg naar de top andere Orcs tegenkomen dan ik, omdat je dood meteen hele nieuwe missies creëert. Op deze manier zorgen de unieke vijanden ook voor een unieke belevenis. Je persoonlijke verhaal wordt trouwens al spelende opgeslagen in runes, die gedropt worden door hooggeplaatste vijanden en waarmee jij vervolgens je wapen kunt upgraden. Je zwaard wordt daardoor als het ware een afspiegeling van jouw eigen avontuur.

 Middle-earth: Shadow of Mordor

Assassin's Creed in Mordor?

Maar het doden van aartsvijanden en Warchiefs is niet het enige vertier dat Middle-earth: Shadow of Mordor ons gaat bieden. De game bevat namelijk talloze story missions en sidequests, en een diepgaand verhaal dat geschreven is door Christian Cantamessa. Deze gast was ook verantwoordelijk voor Red Dead Redemption. De ontwikkelaar wilde er nog niet te veel over kwijt, wel werd duidelijk dat we de herkomst van de Rings of Power zullen ontdekken en hierbij een aantal oude bekenden zullen treffen. Gollum is sowieso al bevestigd, en met hem deel je een nog onbekend gezamenlijk doel.

Ten slotte begreep ik uit de comments bij de trailer dat jullie de game tot dusver vooral op Assassin’s Creed in Lord of the Rings stijl vonden lijken. En verrassing… dat vond ik ook! Maar dan wel een soort van kruising met het combatsysteem uit de Batman Arkham serie.  De ontwikkelaar liet mij weten dat ze deze vergelijkingen opvatten als een compliment. Het zijn immers niet de minste games waar we over spreken. Maar weet je, zelfs als blijkt dat er wel wat creatief plak- en knipwerk verricht is bij de totstandkoming van deze game, durf ik toch te stellen dat we dankzij het Nemesis-systeem een unieke game-ervaring tegemoet gaan. 

Middle-earth: Shadow of Mordor

REACTIES (48) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord