De meest memorabele vijanden door de jaren heen 

De meest memorabele vijanden door de jaren heen 2015-07-17T12:51:33
In games heeft elke held wel zijn grote tegenpool. De eindbaas, of ultieme aartsrivaal. Maar voor je daar als speler belandt, moet je je eerst een weg banen door het voetvolk, de kleine man. En dit gepeupel verdient ook wel eens hun moment in de spotlight. Roy schijnt zijn licht op ze.

Je zou denken dat ik, als man van boven de twee meter, weinig aandacht besteed aan de kleintjes. Dat kost in principe teveel tijd en ze zijn het doorgaans gewoon niet waard. Maar games zouden lang niet zo goed zijn zonder dit voetvolk. Het kanonnenvoer is van levensbelang voor de held als training voor de echte uitdagingen en het zou echt heel saai zijn als je in World 1-1 van Super Mario Bros zo door kon lopen naar Bowser. Daarom geef ik jullie een lijstje vol kleintjes.

                   

Goomba – Mario franchise

Goede oude Goomba. Het is voor menigeen de eerste vijand die ze zich kunnen herinneren. De Goomba verscheen voor het eerst naast (of in de beste gevallen: onder) Mario in Super Mario Bros in 1985 en dat maakt hem precies een jaar ouder dan ik. De Goomba is zwak, maar past zich zo nu en dan aan aan zijn tegenstander door middel van puntige helmen, laarzen of of katten-outfits. Zijn specialiteit is eigenlijk alleen maar naar links lopen en soms springen.

Moeilijkheidsgraad: 2/10

Goomba

  

Slime – Dragon Quest franchise

Je kan tegenwoordig geen jrpg meer aanraken of er zitten slimes in, maar toch heeft Dragon Quest ze groot gemaakt en een eigen, debiele gezicht gegeven in 1986. Het is praktisch altijd de eerste vijand die je tegenkomt in elke Dragon Quest game en is makkelijk weg te vagen met een paar zwaaien van je zwaard. Uiteindelijk loop je steeds sterkere varianten tegen het lijf zoals Giant Slimes, Metal Slimes en Giant King Metal Slimes. Vooral die laatste maken je flink het leven zuur, maar over het algemeen duurt het overwinningsdeuntje langer dan het gevecht met die kleine fuckers.

Moeilijkheidsgraad: 2/10

Slimes

   

Creeper – Minecraft

Bouw een huis! SNEL! Dat is wat je doet zodra je een nieuwe wereld in Minecraft opent. En niet omdat je je binnenhuisarchitect skills zo graag wil oppoetsen. Het moet wel, want anders blaast de eerste de beste sissende creeper je hele hebben en houden weg. Kan je weer opnieuw beginnen. En zelfs nadat je je huis gebouwd hebt en een flinke uitrusting hebt gecraft, zijn die rechthoekige blokkenmonsters je nog vaak te slim af, ofja, slim is niet het juiste woord, maar het verrassingselement staat aan hun kant. Dat en ze zijn bereid hun leven te geven voor waar ze in geloven, en dat is best wel een krachtig iets.

Moeilijkheidsgraad: 7/10

Creeper

  

Octorok – The Legend of Zelda

De franchises die al lang lopen, zijn het eigenlijk wel het coolste om oude vijanden uit te halen. Want stiekem blijkt dan dat de vijanden vaak meer veranderen dan de held, maar in feite toch gewoon jarenlang hetzelfde blijven. Zo ook de Octorok uit The Legend of Zelda. Hij verscheen voor het eerst in 1986 en was zonder schild nog best lastig. Vooral wanneer je scherm rood en blauw zag door een zwerm van die beesten. Later zijn ze verplaatst naar het water en onder de grond, maar de tactiek om ze te verslaan blijft hetzelfde; hun steen blokkeren of terugkaatsen met je schild en dan een ferme tik uitdelen met je zwaard. Stick ‘m with the pointy end.

Moeilijkheidsgraad: 2/10

Octorok

  

Langwerpig blok – Tetris

Eigenlijk is dit blok de held van Tetris, want hij komt altijd op het laatste moment opdagen om je te redden van de ondergang, tenzij hij niet komt, en dat is meer regel dan uitzondering.. Dan is je perfecte bouwwerk niet meer dan mooie stapel die uiteindelijk imperfect wordt doordat je geen fatsoenlijke Tetris kan maken. Maar de klootzak is er altijd als je net twee blokken geplaatst hebt, dan staan ze daar, met drie blokken sterk naast elkaar super irritant te zijn. Verdomme!

Moeilijkheidsgraad: 1/10 (wanneer je ze niet nodig hebt) en 10/10 (wanneer je scherm bijna volstaat).

Langwerpig

  

Grunt – Halo

De grunt zou eigenlijk best schattig zijn als ze niet schreeuwend met plasma grenades op je af zouden rennen in een laatste en enige kamikaze-aanval. Het zijn eigenlijk ook maar mietjes en zelfs in groten getale bieden ze praktisch geen tegenstand voor de Master Chief. Ondertussen gaat de Grunt alweer 15 jaar mee en verscheen voor het eerst in Halo: Combat Evolved. Om toch niet al te makkelijk te sterven gebruikten ze soms schilden, maar ontstond er vaak blinde paniek als hun leider werd afgemaakt. Dat resulteerde dan praktisch altijd in een hilarisch wegrennende vijand die met een pistoolslag uit zijn lachwekkende lijden verlost werd.

Moeilijkheidsgraad: 3/10

Grunt

  

Pidgey – Pokemon Red en Blue

Iedereen en zijn altijd afwezige vader had een Pidgeot met ‘Fly’ in Pokémon Red en Blue. Voornamelijk omdat Pidgey een van de eerste pokémon is die je tegenkomt in het hoge gras van menig Pokémon game. Altijd wordt je staande gehouden door Oak wanneer je je eerste stap in het gras zet, maar even serieus, een Pidgey kan je ook wel verslaan door een steen tegen zijn harses te gooien... Met een beetje training is Pidgey niet eens zo heel slecht, maar kom aan Oak, stel je verdomme niet zo aan.

Pidgey

 

Uiteindelijk zijn deze vijanden tijdens het spelen van het spel niet eens zo memorabel, want het kost vaak weinig moeite om ze te verslaan. Maar uiteindelijk is de held slechts een optelsom van zijn verslagen tegenstanders

REACTIES (33) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord