Memoires van een gameredacteur: Tips om gameredacteur te worden 

Memoires van een gameredacteur: Tips om gameredacteur te worden 2019-03-12T14:35:21
In deze featurereeks duikt PU-redacteur Michel in het verleden van zijn eigen carrière om verschillende elementen van het gameredacteurschap te beschrijven. In deze derde aflevering geeft hij wat tips om - mocht je daar interesse in hebben - zelf aan de slag te gaan als gameredacteur.

Leuk en aardig, al die verhalen over werken voor de gamepers, maar wat als je zin hebt gekregen om zelf aan de slag te gaan, of misschien zelfs jaren de droom koestert om een gameredacteur te worden? Ik heb geprobeerd enkele tips op een rij te zetten die je daarbij helpen. Natuurlijk is de industrie tegenwoordig heel anders dan toen ik zo’n achttien jaar geleden zelf begon met het opbouwen van mijn carrière, maar dan nog helpen deze tips je een heel eind op weg.

Redactie   

Lees je helemaal suf

De beste manier om ergens goed in te worden, is door af te kijken bij anderen. Dat geldt zeker voor de kunst van het schrijven. Voordat je zelf de mooiste artikelen in elkaar flanst, is het noodzakelijk zelf al honderden, zo niet duizenden artikelen te hebben gelezen.

Toen ik als kind al de droom had over games te schrijven, was dit een dure klus. Internet hadden de meeste huishoudens nog niet, dus gaf ik elke maand tientallen guldens uit aan nationale én internationale tijdschriften. Tegenwoordig kun je gelukkig ontelbare hoeveelheden websites op internet bezoeken om zo artikelen te lezen.

Dit hoeft geen zwaar werk te zijn – je bent immers al op PU.nl omdat je vermoedelijk over games wil lezen, dus de eerste stap is al gezet. Wanneer je meerdere websites bezoekt, merk je dat elke website weer een andere ‘huisstijl’ heeft, een andere manier van schrijven en bezoekers aanspreken. Ook merk je dat verschillende soorten artikelen op verschillende manieren worden opgebouwd. Een nieuwsbericht is vaak erg to-the-point om het nieuws zo snel mogelijk duidelijk te maken, een recensie beschrijft beknopt iemands ervaringen met een product en een column is een persoonlijk relaas over een onderwerp dat de lezer probeert te prikkelen.

Durf tot slot af en toe eens een krant te lezen. Dit is erg ‘old school’ journalistiek, maar hier leer je wel de beginselen van het vakgebied. Een algemene nieuwskennis om gebeurtenissen – ook binnen de game-industrie – in context van wereldwijde gebeurtenissen te plaatsen, is sowieso belangrijk als redacteur.


Oefen je helemaal suf

Dat lezen van artikelen heb je wel gehad. Het is vervolgens tijd om zelf in de (digitale) pen te kruipen. Schrijf zelf tientallen nieuwsberichten of artikelen gerelateerd aan het onderwerp dat je interesseert – laten we er voor het gemak in dit artikel vanuit gaan dat het om games gaat. Je hoeft helemaal niets met die artikelen te doen, het is simpelweg om te oefenen en zo zelf meer gevoel te krijgen en je sterke en zwakke punten op te merken.

Misschien vind je het zonde om al dat werk voor niets te doen – de artikelen worden immers nergens gepubliceerd. Als stok achter de deur kun je besluiten ze aan vrienden en familie te laten lezen, of bijvoorbeeld op een blog of social media te plaatsen. Alles om je maar te motiveren te schrijven en te blíjven schrijven. Zelf maakte ik als kind – voor de komst van internet – op een ouderwetse typmachine en met uitgeknipte screenshots uit tijdschriften mijn eigen magazines.
    

Ga vrijwillig aan de slag voor (kleine) gamesites

Je hebt talloze artikelen gelezen en geschreven en je weet veel over games, maar hebt nog niet een journalistieke studie gevolgd. Toch wil je – als tiener bijvoorbeeld – al wat proeven van het vak. Dat kan vaak door contact op te nemen met de wat kleinere gamesites, waar er ook in Nederland genoeg van zijn.

De redacties van deze gamesites zijn vaak maar wat blij wanneer een nieuw gezicht met veel enthousiasme laat weten mee te willen helpen. Je krijgt dan waarschijnlijk niet betaald voor je werkzaamheden, maar je ontvangt zo nu en dan wel een (gratis) game om te recenseren, mag soms games voordat ze in de winkels liggen al op een evenement spelen, doet contacten en ervaring op en maakt zo langzaam maar zeker al een naam voor jezelf.

En mocht je dan na een tijdje vrijwillig schrijven toch ergens betaald aan de slag kunnen, of door een studie of ander werk geen tijd meer hebben, bedank de mensen achter de website waarvoor je schreef dan hartelijk en maak duidelijk dat je toe bent aan de volgende stap in je carrière waarbij je wat wil verdienen. Verbrand geen bruggen, want je weet nooit waar je deze mensen in de toekomst nog eens voor nodig hebt.


    

Volg een relevante studie

Veel gameredacteuren hebben een studie journalistiek of communicatie gevolgd, al hebben ze dat lang niet allemaal gedaan. Toch heb je vaak een streepje voor met zo’n diploma in je broekzak. Het oogt niet alleen goed op je CV, het geeft je ook veel kennis en ervaring.

Een studie journalistiek geeft je enorm veel handvatten voor de rest van je carrière. Je leert de basisprincipes van het vak, de regels (zoals ‘de vijf w’s en h’ bij het schrijven van nieuwsberichten – wie?, wat?, waar?, wanneer?, waarom? en hoe?), komt van je schuchterheid af tijdens interviews en maakt ook kennis met andere vormen van journalistiek – bijvoorbeeld videoproductie en het maken van radio. Misschien kom je er wel achter dat schrijven niet eens je passie is, maar dat je met een van bovenstaande werkzaamheden wel je leven kunt invullen.

Zelf heb ik de studie journalistiek aan InHolland Select Studies te Rotterdam gevolgd. Deze versnelde studie bestaat helaas niet meer, maar er zijn diverse journalistieke opleidingen te vinden in onder andere Utrecht, Zwolle en Tilburg. Een studie communicatie is wat algemener en stoomt je ook klaar om pr-werk te doen, bijvoorbeeld voor een marketingbedrijf of een Nederlandse tak van een uitgever.

Nogmaals, een studie is niet noodzakelijk, maar wel verdomde handig. Bedenk daarbij dat de gamejournalistiek een zeer kleine industrie is en dat er dus meer aanbod dan vraag is voor werkgevers. Met een diploma op zak maak je het jezelf gewoon een stuk makkelijker.

Ga stage lopen op een gameredactie

Als het even kan, loop dan stage op een gameredactie. Dat is hoe ik in 2007 bij Gamer.nl en zo ook InsideGamer en PU.nl ben binnengerold, hoe ik mensen uit de industrie heb leren kennen en eigenlijk heel mijn carrière heb opgebouwd.

Veel grote sites, waaronder dus PU.nl en bovengenoemde zustersites, zoeken elk halfjaar nieuwe stagiairs. Ze plaatsen dan ruimschoots voor het zover is al vacatures op de websites waar precies in vermeld staat wat ze zoeken. Maar je kunt ook de stoute schoenen aantrekken en zonder het zien van zo’n vacature je sollicitatie insturen. Meestal wordt dit vanwege het enthousiasme alleen maar gewaardeerd.

Natuurlijk kan ik alleen maar meepraten over hoe het er aan toe gaat op de redacties van bovengenoemde sites, maar als stagiair doe je bijna altijd wel meer dan alleen koffie halen. Je helpt mee met het schrijven van talloze nieuwsberichten en als het goed gaat krijg je ook de kans wat grotere artikelen op te pakken. Je leert talloze mensen uit de industrie – op zijn minst de complete redactie – kennen en zij jou ook. En als het écht goed gaat, of wanneer er ruimte voor is, dan krijg je aan het einde van je stageperiode misschien zelfs te horen dat je als freelancer aan de slag kan gaan.

Freelancer versus full-time

Mocht je nog niet echt bekend zijn met het begrip freelancer, dan is het misschien wel goed even het verschil binnen het journalistieke vak uit te leggen. Als freelancer ben je niet in vaste dienst en kun je dus desgewenst klussen voor artikelen aannemen van welke uitgever dan ook. Je hebt daardoor veel meer vrijheid: je bepaalt immers zelf waar en wanneer je werkt, zolang artikelen maar binnen de deadline worden ingeleverd, en je kunt ook voor verschillende websites werken.

Als full-timer zit je op de redactie zelf en houd je je bezig met de positie waarvoor je bent aangenomen. Schrijven (of video’s maken) zul je altijd wel blijven doen, maar er komt veel meer bij kijken. Een hoofdredacteur stuurt bijvoorbeeld een hele redactie aan, bepaalt de visie voor de website en onderhoudt contact met de uitgevers.

Full-time werk biedt logischerwijs meer financiële zekerheid en andere voordelen, zoals het opbouwen van een pensioen. Full-time posities binnen de schrijverskant van de game-industrie zijn echter enorm schaars, dus zet daar je zinnen niet op. Het moet maar net toevallig uitkomen dat een werknemer vertrekt bij het bedrijf, en vaak wordt als opvolger dan iemand gekozen die al geruime tijd zichzelf als freelancer heeft bewezen. Als freelancer moet je veel, héél veel schrijven om de kost te kunnen verdienen, dus zorg dat je naast dit werk nog iets anders hebt, mocht je (bijvoorbeeld) een hypotheek moeten afbetalen of familie om te onderhouden hebben.

Dit zijn een aantal tips waarmee ik je hopelijk een beetje op weg help, mocht je interesse hebben in dit vakgebied. Houd er nogmaals rekening mee dat het een nichemarkt is en er dus weinig werkgelegenheid is, maar als zelfs iemand als ik het voor elkaar kan krijgen zichzelf in deze industrie te wringen, dan is het absoluut niet onmogelijk. Ook ben ik er van overtuigd dat een talent voor het schrijven van fijne teksten wel ín je moet zitten – een onverklaarbaar gevoel voor het gebruik van taal – maar het volgen van opleidingen en veel oefenen is zeker essentieel voor het bijschaven en verbeteren van die talenten. Veel succes, en misschien tot ooit op een redactievergadering!

Lees ook de vorige aflevering van deze rubriek:
Zo werd ik gameredacteur
De trips en gameshows

REACTIES (20) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord