Maakt de Destiny 2 beta de hoge verwachtingen waar? - Impressie 

Maakt de Destiny 2 beta de hoge verwachtingen waar? - Impressie 2017-07-19T15:34:21
Het moment van de waarheid is hier: de Destiny 2 beta is live. Bungie heeft torenhoge verwachtingen om waar te maken en een hoop teleurgestelde hartjes om terug te winnen.

De beta van Destiny 2 is gisteravond om 19:00 uur van start gegaan en het is duidelijk dat Bungie van het verleden heeft geleerd. Waar de spelers tijdens de testperiode van de vorige game toegang kregen tot bijna 25 procent van het geheel, biedt de ontwikkelaar dit keer een compact pakketje content. Dit betekent dat je de beta hoogstwaarschijnlijk een stuk sneller zat bent, maar ook dat er ons op 6 september bij de officiële release van Destiny 2 meer verrassingen staan te wachten.

Het voelt goed om thuis te zijn

Iedereen die geen last had van serverproblemen, bugs of errors start de beta met het kiezen van een klasse. Iedere klasse heeft eigen wapens, vaardigheden en natuurlijk toegang tot de vernieuwde 'Supers' die Bungie voor Destiny 2 ontworpen heeft. Wanneer de keuze gemaakt is start een cutscene, gevolgd door de eerste missie genaamd Homecoming. Wat direct opvalt is dat Homecoming niet start op de plek waar de missie tijdens de gameplay-onthulling begon. Een leuke verrassing voor iedereen die alles over de game nauwkeurig in de gaten houdt.

Destiny 2

Wat volgt is een lang gevecht door een door de Cabal binnengevallen Tower. Wanneer je Cayde-6, Commander Zavala en Ikora Rey tegenkomt, merk je goed dat Bungie extra veel moeite gestopt heeft in het creëren van een meeslepend verhaal met personages die er toe doen. Dit kan van Destiny 1 niet gezegd worden. De missie duurt een goede twintig minuten en eindigt wanneer je oog in oog met Dominus Ghaul komt te staan. Ghaul is de hoofdschurk van het verhaal en je leert in een cutscene van twee minuten meer over hem dan je in de gehele eerste game over de bad guys hebt geleerd.

Homecoming is dan ook veruit het sterkste onderdeel van de gehele beta. Hoewel Destiny 2 qua gameplay en uiterlijk erg veel op zijn voorganger lijkt, is dit niet te zeggen over hoe Bungie het verhaal aanpakt. Je vecht naast de personages die in Destiny 1 de gehele game in één ruimte stilstonden en ziet hoe jouw thuishaven langzaam tot aan de grond wordt afgebrand. Het is veruit de beste missie die Bungie ooit in een Destiny-titel heeft gestopt en het is pas de eerste in Destiny 2.

Destiny 2
     

Op onbekend, maar teleurstellend terrein

Naast de eerste missie van Destiny 2 geeft de beta ook toegang tot de strike The Inverted Spire. Een strike is een uitgebreide missie die uitdagender is en spelers op nieuwe manieren met bepaalde situaties om laat gaan. In Destiny 1 betekende dit vaak een lange tocht door een bepaald gebied, vechtend met verschillende vijanden om uiteindelijk bij een grote boss terecht te komen. Het was dan ook teleurstellend om te zien dat The Inverted Spire exact deze formule herhaalde.

Waar Homecoming liet zien dat Bungie hard werkt om van Destiny 2 een waardig vervolg te maken, is The Inverted Spire inspiratieloos. De volledige strike doet weinig nieuws en voelt stiekem toch wel aan als iets dat DLC voor het eerste spel had kunnen zijn. Ondanks het feit dat je tijdens de strike te maken krijgt met een enorme environmental hazard die wat verfrissing in de standaard gevechten brengt, volgt de rest van de strike hetzelfde patroon als vergelijkbare missies in Destiny 1. De uiteindelijke eindbaas van The Inverted Spire is een gigantische Vex-machine die rondteleporteert, op de grond stampt en vooral veel van jouw kogels opzuigt tot hij neergaat. Dat het laatste gevecht uit drie fases bestaat met elk een net iets andere manier van vechten, kan helaas niet goedmaken dat het geheel niet sequel-waardig aanvoelt.

Destiny 2
      

Alles voelt krachtiger, behalve jijzelf

Ondanks het feit dat de strike teleurstelt, doet de core gameplay dit niet. Als er één ding is dat niet aan Destiny 1 veranderd had hoeven worden, is het wel de gunplay. Gelukkig heeft Bungie dit in het vervolg bijna één op één gekopieërd en voelt ieder schot dat je schiet krachtig en is iedere kill die je maakt bevredigend. Sterker nog, de wapens in Destiny 2 voelen zelfs nog wat zwaarder aan. Het mikken lijkt wat trager te gaan, maar iedere vijand die je raakt lijkt elke kogel echt te kunnen voelen. Ook ieder geluid in Destiny 2 klinkt net dat kleine beetje krachtiger.

Naast alle geweren die je gebruikt om vijanden mee neer te krijgen, gebruik je in Destiny ook veel speciale vaardigheden. De nieuwe 'Supers' voor de Titan, Warlock en Hunter zijn fantastische toevoegingen, hoewel de mindere mate waarin je jouw subklasse kunt aanpassen als een stap terug voelt. Ook duurt het veel langer voordat je een vaardigheid na gebruik opnieuw kunt activeren. Alle cooldowns zijn langer en je voelt je daardoor een stuk minder sterk dan in Destiny 1. Dit is aan de ene kant begrijpelijk omdat vaardigheden als granaten en Supers het eerste spel domineerden, maar deze verlaging in het gebruik hiervan lijkt net wat te overdreven. 

Destiny 2
     

Een betere balans

Voor wie de verhaalmodus en missies weinig kan schelen, biedt de beta ook toegang tot twee multiplayer-modi. Control keert terug uit het eerste spel en Countdown is volledig nieuw. Control speelt dan ook zoals veteranen de gamemode kennen met hier en daar wat tweaks. Het tempo van een match ligt hoger en de score is versimpeld. Countdown is meer bedoeld voor de spelers aan de competitieve kant van de multiplayer. Eén game bestaat uit verschillende korte matches die meestal eindigen wanneer een team al zijn spelers heeft verloren. Deze gamemode kan erg frustrerend zijn voor spelers die niet veel ervaring hebben in de multiplayer-modus van Destiny. Countdown brengt een frisse mix van gunfights en objectives en heeft de potentie net zo populair te worden als Trials of Osiris was in Destiny 1.

De extra lange ability cooldowns zijn ook in de multiplayer-modi goed te merken. Hier is het echter iets positiefs, aangezien bijna ieder gevecht nu meer om skill draait. De spelers die goed kunnen mikken en in Destiny 1 voornamelijk van hun wapens gebruik maakten, hebben een grotere kans om koning van de Crucible te worden. Toch voel je je ook hier minder krachtig. Het duurt net te lang voor je vaardigheden weer klaar voor gebruik zijn, maar dit kan ook een kwestie van wennen zijn. Over het algemeen kun je één keer in een match gebruik maken van je Super, waar dit in Destiny 1 soms wel drie keer of vaker was. De wapens in Destiny 2 lijken voor nu gelukkig redelijk gebalanceerd. Er zijn natuurlijk altijd betere keuzes, maar alles is bruikbaar en lang niet zo erg als de huidige situatie in Destiny 1.

Destiny 2

Bungie heeft bewust gekozen dit keer zo min mogelijk van hun game te laten zien. Destiny 2 belooft veel met Homecoming, de eerste verhaalmissie, en toont hiermee aan dat de ontwikkelaar hard werkt om het verhaal zo sterk mogelijk mee te geven aan de speler. Wapens voelen krachtiger, maar jouw personage minder. De kans bestaat dat de cooldown times getweakt worden voor release, maar dat blijft voor nu bij hopen. De balans in de multiplayer kan beter, maar is een flinke stap vooruit vergeleken met Destiny 1. De vraag binnen de community blijft of het een waardig vervolg is of toch veredelde DLC. Als de rest van Destiny 2 is zoals de eerste missie, dan lijkt het zeker een waardig vervolg te worden. Als het spel meer op de beschikbare strike lijkt, dan krijgen we misschien toch een herhaling van 2014.

Destiny 2 lanceert op 6 september op PlayStation 4 en Xbox One. De beta is op dit moment gaande en je kunt hier de livestream bekijken waarbij we alle content uitproberen. 

REACTIES (18) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord