Krankzinnig moeilijke games - de SNES editie: Mega Man X, F-Zero en Super Star Wars 

Krankzinnig moeilijke games - de SNES editie: Mega Man X, F-Zero en Super Star Wars 2018-07-04T11:55:45
Volgens Graddus zijn moderne gamers mietjes. 'Dark Souls lastig? Ha! Probeer maar eens een game voor de NES, SNES of Commodore 64, da's pas lastig!!!'. Nou baklap, laat maar zien dan wat je ervan bakt...

Als kind van de jaren '80 houd ik wel van een uitdaging. Want niet alleen het leven was vroeger een struggle (hoe sprak je in godsnaam af zonder mobiele telefoon?), ook games waren minstens 437 keer moeilijker.

Heb ik nog steeds de skills en het geduld om die shit te spelen? Of gooi ik al na één leveltje de controller door de TV? Ik test het vandaag op de SNES.

Graddus SNES   

Mega Man X

De Mega Man-games hebben een aardige reputatie. Hoewel X zeker niet het moeilijkste deel uit de serie is (die eer gaat waarschijnlijk naar het origineel), is dit nog steeds een nagelbijtend, haaruitrekkend, fokking frustrérend stukje software. Daarbij heeft dat hele Mega Man me nooit gelegen. Ik vind het saaie spellen, met 0 exploration en een veel te grote nadruk op trial-and-error.

Dat blijkt eens temeer als ik de game opstart. Met de grootst mogelijke moeite vecht ik me door stage 1, waarbij ik voortdurend denk hoeveel leuker bijvoorbeeld Donkey Kong Country is. Als ik in het volgende level voor de honderdste keer het loodje leg (die mechanische wespen, argh!) trek ik de cart gefrustreerd uit mijn SNES. De game gaat weer netjes het doosje in en komt er voorlopig niet meer uit; Mega Man krijgt van mij een Mega-ban!

  • Rage-'o-meter: Op een camping met een mechanische wespenplaag

Mega Man X   

F-Zero

Oh Nintendo, wanneer krijgen we weer een nieuwe F-Zero? Voorlopig in ieder geval niet en dus moeten we het met oude delen doen. Met het origineel voor de SNES ben je sowieso wel even zoet; zelfs op Beginner is dit een stuk lastiger dan al die met rewind-functies en eindeloze continues doordrenkte racers van tegenwoordig. Laat staan wanneer je de King Cup op Expert probeert!

Om het enigszins beschaafd te houden (aan een scheldkannonade van 1000 woorden hebben jullie ook weinig) kies ik voor nu de gulden middenweg. Queen Cup, standaard difficulty. En boy, zelfs dat is bijna niet te doen... Je hebt serieus Lewis Hamilton-achtige reflexen nodig om dat voortdurend heen en weer glijdende racemonster uit de barrière te houden. Daarnaast lijkt het erop alsof je een enorme magneet aan boord hebt - vijandelijke wagens willen niets liever dan hun bumper in jouw motorkap parkeren!

Na veel gestuntel slaag ik erin de cup te winnen. Omdat ik nog drie games moet doen en nu al een zenuwinzinking nabij ben, laat ik de rest van de races maar links liggen.

  • Rage-'o-meter: Autopech ergens in de middle of nowhere

F-Zero   

Contra III: The Alien Wars

Ja jongens, ik moet er weer aan geloven. Na Super Contra voor de NES is het nu tijd voor Contra III: The Alien Wars, a.k.a. de game die Satan zou maken als-ie gamedeveloper was. Maar echt, wanneer waterboarden en slaaponthouding niet werken, wil het Guantanamo Bay-personeel Contra III nog wel eens uit de kast trekken om gevangenen tot een bekentenis te dwingen.

Het is zo fokking chaotisch allemaal. Op het scherm gebeuren tienduizend dingen tegelijk en net als je denkt, nu kan ik even naar adem happen, schiet een vijand je van achter in je rug.

Wonder boven wonder overleef ik na een intens eindbaasgevecht de eerste stage. Jep, je leest het goed: Contra III heeft een EINDBAAS in level 1. Ik moet zeggen dat het ook voelt alsof ik de game heb uitgespeeld dus klik ik snel de SNES uit.

  • Rage-'o-meter: Alsof een collega in de kantine nét de laatste kroket voor je neus wegpakt

Contra 3: The Alien Wars   

Super Star Wars

*insert Star Wars-melodie* Ta-ta-ta-taaa-taaa, tadeletaataaaa... Oké, oké, ik ben denk ik een betere gamer dan zanger. Alhoewel: door features als deze ga ik toch wel twijfelen aan mijn gameskills, hoor. 

Neem Super Star Wars: een hele toffe titel gebaseerd op een populaire franchise, zodat je verwacht dat hij toch wel redelijk toegankelijk zou moeten zijn. Maar niets is minder waar. Super Star Wars is een helletocht door de krochten van hardcore SNES-gameplay. Een beproeving in zelfsdiscipline. 

Op één of andere manier weet ik me een weg over Tatooine te vechten. De Sandcrawler, Luke's Landspeeder: ik voel me steeds meer een baas dat ik al die obstakels gewoon, hopsa, neem. In level 5, de Mos Eisley-kantine, gaat het echter mis. Er zijn simpelweg teveel vijanden. In mijn achterhoofd hoor ik de stem van Darth Vader: 'Impressive... But you're not a Jedi yet!'.

  • Rage-'o-meter: Gedwongen worden om de prequel trilogie te kijken

Super Star Wars   

Hagane

Hagane is op meerdere manieren freaking lastig. 1) Het is een bizar onvergefelijke platformer. 2) Het is bijna onmogelijk om een exemplaar van de game te bemachtigen; een losse cassette kost al snel 150 euro!

Anyway, ik heb er één in huis (gloat gloat) dus kan ik *kuch* lekker aan de slag. Je speelt een Ninja Cyborg. Dat is sowieso goed, en daarnaast heb je een shitload aan moves en wapens om je een weg door het spel te banen. Die heb je nodig ook, want net als in bijvoorbeeld Contra III komen de vijanden van ALLE kanten. Niet alleen dat, ook de platformsecties zijn demonisch.

Ik moet zeggen dat het toch best leuk is. Sure, er zitten cheap deaths in en zeker, ik ga elke minuut dood, maar toch heeft het wel wat, dat Hagane. Of het ook echt 150 euro waard is? Ach, het is in ieder geval goedkoper dan een cursus agressiemanagement...

  • Rage-'o-meter: Sparen voor een kopie van Hagane terwijl je elke week maar een euro zakgeld krijgt

Hagane   

- Woensdag 2 mei - Krankzinnig moeilijke games - de NES editie

- Woensdag 30 mei - Krankzinnig moeilijke games - de Commodore 64 editie

 

REACTIES (19) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord