Krankzinnig moeilijke games - de NES editie: Ghosts 's Goblins, Super Contra en Punch-Out!!! 

Krankzinnig moeilijke games - de NES editie 2018-05-02T14:46:42
Volgens Graddus zijn moderne gamers pussies. 'Dark Souls lastig? Ha! Probeer maar eens een game voor de NES, SNES en Commodore 64, da's pas lastig!!!'. Nou baklap, laat maar zien dan wat je ervan bakt...

Als kind van de jaren '80 houd ik wel van een uitdaging. Want niet alleen het leven was vroeger een struggle (hoe sprak je in godsnaam af zonder mobiele telefoon?), ook games waren minstens 437 keer moeilijker. Waar haalden mensen de tijd vandaan?!

Heb ik nog steeds de skills en het geduld om die shit te spelen? Of gooi ik al na één leveltje de controller door de TV? Ik test het vandaag op de NES.

Graddus heeft het moeilijk    

Ghosts 'n Goblins

Goed. Laat ik meteen in het diepe springen, en wel met een game die door velen als DE moeilijkste ooit wordt gezien: Ghosts 'n Goblins. En het oogt nog wel zo schattig allemaal! Die grappige ridder Arthur die, als-ie geraakt wordt door een zombie, verder vecht in zijn onderbroek. Hihi.
Maar het lachen vergaat me al snel. Ghosts 'n Goblins is inderdaad krankzinnig moeilijk. Of beter gezegd: haar-uittrekkend-frustrerend-idioot ABSURD moeilijk! Serieus, ik heb nog nooit een game gespeeld waarbij ik niet eens voorbij het eerste level kom maar Ghosts 'n Goblins flikt het, hoor. Allereerst mag je maar twee keer geraakt worden en dat terwijl er van alle kanten zombies, vliegende vijanden en projectielen op je afkomen. Alsof dat nog niet genoeg is, kent elk level een redelijk strakke tijdsdruk! RAAAAAHHH!!!!!
Je begrijpt dat één en ander zelfs voor deze doorgewinterde gamejournalist al snel teveel werd. De Mini NES vloog bijna met een noodgang door het raam. Bíȷ́na, want ik moet hierna nog vier games spelen. Zucht...

Rage-'o-meter: Niveau losgeslagen Bokito

Ghosts 'n Goblins    

Excitebike

Ha, een racegame. Eén van mijn favo genres en tevens iets waar ik redelijk skilled in ben, dus dat moet goedkomen, toch? ... Toch?
Het begin is in ieder geval veelbelovend. Door het midden van de baan te houden kan ik snel naar beide kanten uitwijken voor obstakels, en met een schuin oog op de temperatuur van mijn motor boost ik erop los. Met een snaarstrakke 1:05:88 breek ik zelfs het record voor de eerste track!
De daaropvolgende banen zijn steeds lastiger, maar door het hoofd koel te houden weet ik telkens te finishen. Tuurlijk, het gaat niet vanzelf; Excitebike is echt honderd maal veeleisender dan een potje Forza. Maar hoewel het me soms niet helemaal duidelijk is waaróm ik precies op mijn plaat ga (ik maak verdomme pixelperfecte landingen!), is duidelijk dat ik een Excitebike-natuurtalent ben. Laat die volgende games maar komen.

Rage-'o-meter: Zondags fietstochtje door de duinen

Excitebike    

Castlevania

Castlevania verdient respect. Niet alleen omdat deze vampierenslasher inmiddels dik dertig jaar meedraait, maar vooral omdat de games notoir moeilijk zijn. Met name het eerste deel is berucht en hé: laat ik die hier nou net gaan spelen!
Na Ghosts 'n Goblins ben ik gelukkig wel wat gewend. Castlevania lijkt dan ook best mee te vallen. Zo ligt de concentratie vijanden lager, al werkt het feit dat Simon Belmont vergeleken bij ridder Arthur de draaicirkel van een vrachtwagen heeft niet echt mee. De iconische Castlevania-muziek is echter véééul beter dan het onduidelijke gebliep in Ghosts 'n Goblins en hoe gek het ook klinkt, dat maakt een wereld van verschil voor mijn frustratieniveau. Hoe vaak ik ook de pijp uitga (en da's vaak), ik probeer het graag opnieuw.
Na veel vijven en zessen bereik ik zelfs het einde van het eerste level - dat was me bij Ghosts 'n Goblins niet gelukt! Het is dat ik verder moet met deze feature, anders weet ik zeker dat ik ook Dracula een draai om z'n oren gegeven had.

Rage-'o-meter: What doesn't kill you makes you stronger!

Castlevania    

Punch-Out!!!

Vechtgames hebben me nooit gelegen. Een beetje buttonbashen is leuk, zeker als je daardoor een betere tegenstander uit zijn tent lokt en zelfs verslaat, maar als de ander wél combos kent slaat mijn frustratiemeter op tilt. Dan ga ik schelden en schreeuwen en... Naja, you get the picture.
Punch-Out!!! speel ik tegen de AI. Wel van die tergend lastige jaren '80 AI, die een soort vooringebouwde antenne heeft en precies aanvoelt waar je punches gaan landen. Het gaat echter verrassend goed! Ja ja, het is maar tegen Glass Joe, de Franse retard met een trackrecord van 99 verliezen tegenover één win, maar toch. Ik ram die bastard in elkaar!
Mijn tweede match is tegen Von Kaiser, een Duitse opa met een pornosnor. En man, wat wordt ik een potje GESLOOPT. Hoe hard ik ook op de knoppen ram, ik krijg er geen enkele klap doorheen. Twee tergende minuten later slaat de mof me knockout... G*dv*rd*t*f*sd*mm*! K@T$P3L!!! Ik weet weer precies waarom ik fighting-games haat!!!

Rage-'o-meter: Alsof ik net in elkaar ben geslagen door een Duitse opa!

Punch-Out!!!    

Super Contra

Na Punch-Out!!! ben ik eigenlijk toe aan een week vakantie op een tropisch eiland (weet je eindelijk hoe ik me voel na het nakijken van jouw teksten, baklap - Ed). Ik moet echter nog zo'n tergend moeilijke NES-game spelen, en wel Super Contra: een run-and-gun sidescroller van de sadisten bij Konami die niet voor niets de bekendste cheatcode ooit bedachten omdat anders niemand hun games zou kunnen uitspelen.
Zij ik trouwens run-and-gun sidescroller? Maak daar maar gerust BULLETHELL van! Serieus, iedereen die zegt dat Ghosts 'n Goblins de moeilijkste game ooit is, heeft nog nooit Super Contra gespeeld.
Maar na een halve liter koffie en een korte zen-meditatie lukt het me om een minuut in leven te blijven. Twee minuten zelfs. Vier! Uiteindelijk presteer ik het onmogelijke: ik speel de game uit... Totdat ik ontdek dat het pas het eerste level was en de NES alsnog door het raam naar buiten vliegt.

Rage-'o-meter: Murw

Super Contra    

De Krankzinnig moeilijke games-Serial

30/5: Krankzinnig moeilijke games - de Commodore 64 editie

27/6: Krankzinnig moeilijke games - de SNES editie

REACTIES (37) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord