Japanse eindbazen - de grootheden uit de industrie
Het draait in deze feature om Japanse eindbazen. En dan heb ik het niet over die eindbazen die je aan het einde van een game tegenkomt, maar figuurlijke eindbazen die verantwoordelijk zijn geweest voor onze favoriete games, of er in ieder geval ruimschoots aan bijgedragen hebben.
Alhoewel schier onmogelijk heb ik deze lijst uiteindelijk terug weten te brengen tot 15 van de belangrijkste gamemakers uit Japan. Je vindt hieronder een beknopte geschiedenis van alle heren, inclusief hun bekendste werken en toekomstige knallers.
Atsushi Inaba
Atshushi Inaba heeft een grote rol gespeeld in een aantal belangrijke franchises van Capcom en dochtermaatschappij Clover Studio. Bij dit laatste bedrijf was hij CEO, totdat de deuren in 2007 moesten sluiten. Samen met een aantal andere ex-werknemers richtte hij Platinum Games op.
Bekend van:
- Devil May Cry (2001)
- Phoenix Wright: Ace Attorney (2001)
- Bayonetta 2 (2014)
Uitkijken naar:
- Scalebound (2017)
Eiji Aonuma
De naam Eiji Aonuma staat synoniem voor The Legend of Zelda. Hij begon eind jaren ’90 aan deze geliefde Nintendo-franchise, nadat Shigeru Miyamoto eerst consolegeneraties lang de scepter had gezwaaid. Inmiddels zijn we ook alweer 20 jaar en bijna net zoveel Zelda-titels verder.
Bekend van:
- The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998)
- The Legend of Zelda: The Wind Waker (2003)
- The Legend of Zelda: Skyward Sword (2011)
Uitkijken naar:
- The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017)
Fumito Ueda
Fumito Ueda staat niet in deze lijst omdat hij al tig games heeft afgeleverd, want hij maakte eigenlijk maar twee knallers met zijn Team Ico voor Sony Computer Entertainment. Alhoewel hij in 2011 afscheid nam van dit laatste bedrijf staat hij nog onder contract om zijn hattrick te voltooien.
Bekend van:
- Ico (2001)
- Shadow of the Colossus (2005)
Uitkijken naar:
- The Last Guardian (2016)
Hideo Kojima
Voor velen zal Hideo Kojima de eerste, echte bekende naam op deze lijst zijn. Met zijn Metal Gear-serie creeërde hij een geheel nieuw genre. Hij raakte steeds dieper verweven in Konami, totdat hij in 2005 besloot Kojima Productions op te richten, dat inmiddels zelfs een geheel zelfstandige studio is.
Bekend van:
- Metal Gear (1988)
- Policenauts (1994)
- Metal Gear Solid (1998)
Uitkijken naar:
- Death Stranding (TBA)
Keiji Inafune
Keiji Inafune is de bedenker van de Blue Bomber, oftewel Mega Man. Ondanks dat initieel succes even uitbleef, mocht hij van Capcom nog honderden andere personages bedenken. Helaas kent deze grootheid ook een aantal tegenslagen, zoals zijn mislukte avontuur op Kickstarter.
Bekende games:
- Mega Man (1987)
- Street Fighter (1987)
- Dead Rising (2006)
Uitkijken naar:
- Red Ash (2017)
Masahiro Sakurai
Op zijn negentiende was Masahiro Sakurai al een grote naam in de game-industire. Na een aantal Kirby-games ging hij samen met HAL Laboratories aan de slag met een nieuw ambitieus project: Super Smash Bros. Na een korte onderbreking staat hij weer stevig aan het roer van deze franchise.
Bekende games:
- Kirby's Dream Land (1992)
- Super Smash Bros. (1999)
- Meteos (2005)
Uitkijken naar:
- De volgende Super Smash Bros.
Satoshi Tajiri
Denk je aan Pokémon, dan denk je eigenlijk aan Game Freak-oprichter Satoshi Tajiri. Met zijn pocket monstertjes bezorgde hij Nintendo een van hun grootste franchises ooit. Daarnaast heeft hij ook bijdrages geleverd aan spin-offs van Mario en The Legend of Zelda.
Bekend van:
- Pokémon Red/Blue (1996)
- Pokémon Black/White (2011)
- Pokémon X/Y (2013)
Uitkijken naar:
- Pokémon Sun/Moon (2016)
Shigeru Miyamoto
Als deze Feature niet alfabetisch opgesteld was, had legendarische game designer Shigeru Miyamoto de nummer 1 plek gekregen. Al vanaf 1977 draait hij mee met Nintendo; van leerling op de afdeling planning tot de bedenker van Donkey Kong, Mario, Zelda, Star Fox, Pikmin en veel meer.
Bekend van:
- Donkey Kong (1981)
- Super Mario Bros. (1985)
- The Legend of Zelda (1986)
Uitkijken naar:
- Super Mario Run (2016)
Shinji Mikami
Houd je van Resident Evil? Wees dan maar blij dat Shinji Mikami na zijn Goof Troop besloot een duisterder pad op te gaan. Net als Atsushi Inaba werkte Mikami ook een poos bij Clover Studio en Platinum Games, om vervolgens de overstap te maken naar Tango Gameworks.
Bekend van:
- Resident Evil (1996)
- Dino Crisis (1999)
- The Evil Within (2014)
Uitkijken naar:
- Zijn volgende horrorgame
Takashi Tezuka
Takashi Tezuka is een van de veteranen van Nintendo, hetgeen duidelijk wordt als je een korte blik werpt op zijn cv. Al vanaf 1984 werkt hij samen met Shigeru Miyamoto om als director, designer en supervisor bijdrages te leveren aan alle grote Ninty-franchises.
Bekend van:
- Super Mario Bros. (1985)
- The Legend of Zelda (1986)
- Star Fox 64 (1997)
Uitkijken naar:
- Super Mario Run (2016)
Tetsuya Nomura
Het ontwerpen van iconische personages, dat is waar Tetsuya Nomura goed in is. Dat begon in 1991 al toen hij aan de slag mocht met Final Fantasy V. En nog altijd werkt de Japanner bij Square Enix, waar hij zich op dit moment buigt over Kingdom Hearts III en de remake van Final Fantasy VII.
Bekend van:
- Final Fantasy V (1992)
- Parasite Eve II (1999)
- Kingdom Hearts (2002)
Uitkijken naar:
- Final Fantasy VII Remake (TBA)
Tokuro Fujiwara
Tokuro Fujiwara, ging van Konami naar Capcom naar zijn eigen studio. Inmiddels is de Japanner echter weer in dienst bij Capcom, maar eigenlijk maakt het niet zoveel uit wie zijn werkgever is, aangezien zelfs Shinji Mikami zwaar onder de indruk is van deze ‘Professor F’.
Bekend van:
- Ghosts 'N Goblins (1986)
- Mega Man 2 (1988)
- Resident Evil (1996)
Uitkijken naar:
- Hopelijk snel weer eens een game
Yuji Naka
Inmiddels is Yuji Naka hoofd van zijn eigen studio Prope, die je kan kennen van ritmegames zoals Let’s Tap, maar aan die overstap ging jarenlange dienst bij SEGA vooraf. Zijn bekendste creatie betreft Sonic the Hedgehog, maar je zou ‘m ook kunnen kennen van Phantasy Star en NiGHTS Into Dreams.
Bekend van:
- Phantasy Star (1987)
- Sonic the Hedgehog (1991)
- NiGHTS into Dreams (1996)
Uitkijken naar:
- De volgende 3DS-game voor jong en oud
Yuji Horii
Yuji Horii veranderde met zijn Dragon Quest het RPG-landschap voorgoed. Zeker als je dit genre graag op je console speelt, mag je deze Japanner wel eens een bedankje sturen. En hoe mooi is het dat hij na al die jaren met zijn Armor Project nog steeds zijn franchise overziet bij Square Enix?
Bekend van:
- Dragon Quest (1986)
- Boom Street (1991)
- Chrono Trigger (1995)
Uitkijken naar:
- De kans dat Dragon Quest XI naar het Westen komt
Dit waren 15 van de bekendste Japanners in de game-industrie… Of toch niet? Wie missen jullie op de lijst? Wie zien jullie het liefst verdwijnen? Laat dit en nog veel meer weten in de comments.
REACTIES (29)