Indiehater Graddus checkt... Indies

Indiehater Graddus checkt... Indies! 2015-01-29T13:54:38
Indies? Graddus heeft er weinig mee. Volgens onze Amsterdammer zijn de simpele spelletjes vooral voor mensen met te weinig tijd, geld, geduld of ervaring voor ECHTE games. ‘Maar probééééér het dan eens’, roepen we al maanden in koor… En warempel, dat moment is nu eindelijk daar: Graddus checkt Indies!

Jawel hoor, ik had ze heus al wel eens geprobeerd, die Indies. Maar echt beklijven? Dat konden titels als N+, Braid en I MAED A GAM3 W1TH Z0MB1ES!!!1 niet. Te simpel. Te karig. Te hipster. Toen waren we echter een paar jaar verder, en zijn Indies ineens de heetste hype sinds de hoogtijdagen van de Flippo. 

Dus, omdat niemand achter de feiten aan wil lopen, heb ik besloten me toch maar weer eens op het fenomeen te storten. Daartoe test ik als zelfbenoemd Indiehater enkele van de beste spellen die het genre te bieden heeft. Volledig sub... objectief, natuurlijk. Met vandaag: Fez, Thomas Was Alone en Nidhogg! 

graddus indies

 

Fez

In principe is Fez de reden dat ik deze feature schrijf. Dat zit zo: onlangs flanste ik een bloggie met de ronkende titel 'Wanneer is een game een Echte Game?' in elkaar. Daarin werd Fez verrassend vaak als voorbeeld aangehaald. Waarom? Omdat dit nu eenmaal het spel was waardoor de hele 'wel/geen game'-discussie tussen Tjeerd en mij ontstond. En dat terwijl die gekke viking het geeneens gespeeld heeft!

Ik nu dus wel. En weet je, ik vond het stiekem best leuk. Jep, stop de persen: Indiehater Graddus vindt het magnum opus van professionele paardenpenis Phil Fish gewoon vermakelijk! Al had Fez wat mij betreft net zo goed door Pipo de Clown gemaakt kunnen zijn. Lekker belangrijk... Want man, die kekke, kijkdoos-achtige, kleurrijke graphics. Die dope deuntjes. En die schattige personages. Fez is een fessa voor de zintuigen! Tijdens het doorkruisen kreeg ik zelfs de Nintendo-vibe te pakken. Het gelauwerde 'draaien van de spelwereld' om puzzels op te lossen, is in eerste instantie ook aardig indrukwekkend. Zou ik dat laatste goudklompje misschien kunnen pakken als ik op die boom spring, het perspectief verander, en vervolgens op dat dak eindig? Ja. Het werkt!

Toch, na een uurtje heb je de gimmick wel door. Wat vervolens vooral opvalt, is het complete gebrek aan actie. Dat Fez vastzit in de eerste versnelling. Eentonig is. Een echte game? Nou, vooruit, dat nog net. Maar dan alleen als darts ook een echte sport is.

  • Ongeveer even leuk als: een vrijkaartje voor Disneyland... Totdat je hoort dat je alleen in de draaimolen mag.

fez

 

Thomas Was Alone

Alleen zijn. Veel mensen kunnen er niet tegen, maar voor mij is het geen enkel probleem. Lekker rustig, en lekker veel tijd om een spelletje te spelen. Thomas Was Alone bijvoorbeeld, een Indie die de achten, negens en zelfs tienen aaneenrijgt. Een moderne klassieker, met een 'fantastisch verhaal' en een 'aangrijpende art-style'. Hmmm, daar moet zelfs een Indiehater van kunnen genieten, niet?

WRONG! Thomas Was Alone is namelijk broddelwerk. My first videogame. Te beginnen met het hoofdpersonage: een rode geurkaars. Ik wil geen rode geurkaars zijn! En ook niet het Franse frietje of de oranje postzegel die je later onder de knoppen krijgt. 'Maar Graddus, voel je dan niet hoe Thomas Was Alone je emotioneel raakt?'. Jawééél, natuurlijk wel: ik word er spontaan depressief van. Best knap, voor een spel waarin je rondspringt in een lege wereld, terwijl wannabee Jeremy Clarkson het soort tegelwijsheden naar je hoofd slingert die je normaal gesproken alleen op de Facebook-wall van puberende tieners leest. Wat. Een. Rotzooi!

En kom nu niet aan met teksten als 'je snapt het niet', want ik snap het verdomme heel goed. Ik lust alleen wél graag vlees bij m'n groenten. En, als het even kan, ook nog een toefje slagroom op m'n Irish Coffee. Daarbij hoef ik niet elitair achter een nihilistische hype aan te lopen - ik ben immers niet bang om alleen te zijn. Of, moet ik in dit geval zeggen: Alone...

  • Ongeveer even leuk als: onterecht opgepakt worden voor moord, en de rest van je leven creperen op water en brood.

thomas was alone

 

Nidhogg

Oké, oké: wellicht was ik net wat hard voor Thomas Was Alone. Ik kan er alleen met mijn hoofd niet bij waarom games die zelfs mijn kleine neefje kan programmeren door veel mensen plotseling als de heilige graal worden gezien. Wat hebben ze tegen graphics? Variatie in gameplay? Als je kunt kiezen tussen wonen in Groningen of Amsterdam, kies je toch ook voor het laatste?

Enter Nidhogg. Een Indie die eveneens uit het inmiddels geijkte 'less is more'-vaatje tapt. Laat ik het ditmaal echter anders doen: ik kijk naar wat deze game WEL is, in plaats van NIET. En dan blijkt dat die shit best wel een beetje boel raakvlakken met de originele Prince of Persia heeft; toevallig één van mijn favoriete DOS-titels ooit! Hell, de animaties van de zwaardvechtende figuurtjes lijken zelfs één-op-één uit Jordan Mechner's meesterwerk gekopieërd. Doel is om elkaar lek te prikken en vervolgens als een dolle derwisj naar de andere kant van het level te rennen, alwaar een gigantische regenworm je opwacht om op te slokken... Nee, vraag me niet waarom. Dit is wat het is.

Ik moet zeggen dat er nog best een stukje taktiek bij komt kijken. Met name het moment waarop je respawnt om zo je tegenstander te verrassen, is cruciaal. En ja, het stijltje is cool. Maar toch, al na een paar potjes begint de verveling toe te slaan. Verlang ik naar meer wapens. Meer moves. Meer GAME in dit geinige geraamte... Hé, zag ik daar net niet een Mortal Kombat-schijfje liggen...?

  • Ongeveer even leuk als: met twee takken, een pot verf en een haffel regenwormen een schermduel naspelen. 

nidhogg

 

Goed, dat was dus mijn hernieuwde kennismaking met Indies. Geen onverdeeld succes, maar wie weet zijn er andere spelletjes die wél op mijn gamespieren werken? Mocht je suggesties hebben, drop ze dan ff in de comments. Wie weet geef ik ze binnenkort een slinger. En schrijf ik er nog een vervolgfeature over ook...

REACTIES (60) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord