Hete feitjes van de man achter de multiplayer van Black Ops Cold War 

Hete feitjes van de man achter de multiplayer van Black Ops Cold War 2020-10-16T11:43:51
We woonden eerst de alpha van Black Ops Cold War uit en versleten daarna ook de bèta. Maar, so what? Dat deden heel wat van jullie ook. Wat jullie waarschijnlijk niet deden was Matt Scronce opbellen, de man achter de multiplayermodus van Cold War. Toffe kerel. Boeiend, open gesprek ook. Maar omdat niet iedereen de interessante stuff uit een half uur durend interview wil pluizen, deden wij dat voor jullie. You’re welcome!

Treyarch-DNA

Elke Call of Duty-game, of deze nu van Infinity Ward komt of in het geval van Black Ops Cold War van Treyarch, deelt een zeker game-DNA. De games van Treyarch proberen zich van hun Infinty Ward-neefjes te onderscheiden door ‘een supervloeiende, snelle gameplay, waarbij je als speler extreem vlot over de map beweegt zonder dat je daar veel bij moet nadenken’.

Matt Scronce Treyarch

Eerst TDM en dan de rest

Team Deathmatch blijft de populairste gamemode. Daarom is dat de eerste modus waaraan Treyarch begint met ontwikkelen. Als die draait, is het de beurt aan usual suspects zoals Domination, Kill Confirmed, Hardpoint, etc. Vervolgens wordt bekeken hoe die beleving kan worden uitgebreid met nieuwe insteken. Voor Cold War draaide dat onder andere uit op de 12-vs.-12 Combined Arms: Domination en Combined Arms: Assault. Nog een stap dieper in het experiment en verder weg van de core-multiplayer vinden we daarnaast…

Fireteam: Dirty Bomb

Volgens Scronce de plek ‘where shit gets real’. Een modus waarin tien teams van vier spelers het op een grotere map tegen elkaar opnemen. In de bèta ontdekte je daarvan al twee maps: Crossroads en Armada. Fireteam is een afgeleide van de sandbox-experience die Treyarch pionierde met Blackout. Het wordt vandaag misschien iets te vaak over het hoofd gezien, maar zonder Blackout was er geen Warzone.

Black Ops Cold War Shootout

Over Warzone gesproken…

Die immens populaire battle royal-game blijft bestaan, maar zal met elk seizoen van Cold War meer accenten en ingrediënten van die game tellen. Zowel Infinity Ward als Treyarch zien Warzone als een centraal ankerpunt waar beide ontwikkelaars op zullen voortbouwen. Meer of concrete details kon Scronce ons op dit moment nog niet geven.

OP-snipers en echokamer Miami

Treyarch heeft al flink gesleuteld aan Black Ops Cold War. De sniper rifles en de AK-74u uit de alpha waren in de bèta al generfd. Het pantser en de projectielen van de tanks ook. Waar het in sommige multiplayermaps te lang zoeken was naar de vijand (Miami!) werden de spawnlocaties aangepast. De herlaadanimaties van elk wapen werden opgepoetst. De audio toonde tussen alpha en bèta al verbetering, maar zal bij release pas echt strak zijn. Scronce beweert dat ze de meeste kritiek al enigszins anticipeerden, maar dat ‘het niet slecht was om die zwakke punten bevestigd te zien’.

Black Ops Cold War Frank Woods Sniper

Van map-packs naar seasons

Nog niet zo gek veel Call of Duty-delen geleden bestond de DLC uit weinig meer dan tegen betaling aangeboden map-packs. De laatste edities is een Call of Duty een jaar na release bijna dubbel zo groot. Met behalve nieuwe maps, wapens ook spelmodi en ander spul. Het is een evolutie die door Treyarch doorgedrukt werd met Black Ops 4, daarna in Modern Warfare werd toegepast en binnenkort ook in Cold War doorgetrokken wordt.

Singleplayer! Maar waarom?

De vorige Black Ops had geen singleplayercampagne. Die is uiteindelijk ook maar goed voor een kleine fractie van de tijd die de overgrote meerderheid van de spelers in een Call of Duty besteden. Waarom voor Cold War dan wel in zo’n campagne investeren? ‘Omdat zo’n campagne de narratief van de hele game verankert. We zien het als meer dan een kans om een verhaal vol Black Ops-mindfuckery te vertellen. Zo zal wie Team Deathmatch speelt details uit de campagne herkennen. Bovendien is het een rechtstreeks vervolg op de originele Black Ops en te veel spelers hebben daar goeie herinneringen aan’.

Black Ops Cold War Single-player

MW vs. BO CW

Met crossplay en gratis season-content stelt Call of Duty een voorbeeld in het bij elkaar brengen en houden van de spelerscommunity. Maar nu die games langer dan een jaar blijven groeien, zullen heel wat van die spelers uiteindelijk toch moeten kiezen. ‘Geen probleem’ volgens Scronce. ‘Infinity Ward en Treyarch zijn geen rivalen, maar familie. En sinds Warzone werken we meer dan ooit samen. De speler mag kiezen, aan ons om ervoor te zorgen dat wat hij alleen maar goeie keuzes voorgeschoteld krijgt’.

 

REACTIES (3) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord