Het verhaal achter Project Cars 

Het verhaal achter Project Cars 2015-04-28T03:48:07
Ladies and gentlemen start your engines, want Project Cars staat op het punt om gereleased te worden! Het even geduurd, maar de ontwikkeling van Project Cars was dan ook behoorlijk bijzonder te noemen. Florian kijkt nog 1 keer terug naar hoe Project Cars is ontstaan!

Project C.A.R.S. staat voor Community Assisted Racing Simulator en dat heeft uiteraard een reden. Als je een game wil ontwikkelen, dan heb je daar flink wat knaken voor nodig. De meeste developers kloppen dan aan bij een uitgever, maar het team achter Project Cars wilde het totaal anders gaan doen. Ondanks dat een uitgever je keihard zal pushen, heb je als ontwikkelaar van je game wel wat zekerheid als het gaat om de geldkraan, maar voor Project Cars werd er een beroep gedaan op de community, de gamers! Erg gewaagd, maar het blijkt toch wel een succes te zijn.

Cars logo


Slightly Mad

Project Cars wordt ontwikkeld door Slightly Mad Studios. Deze studio werd in 2008 opgericht en bestaat intussen vooral uit devs afkomstig van andere studios, zoals Blimey Games en Bizarre Creations. Blimey maakte vroeger GTR en GT Legends games en Bizarre Creations is bekend van de Project Gotham Racing games. Het zijn stuk voor stuk gasten die wel snappen hoe je een vette racegame moet maken en dat werd ook bewezen toen Slightly Mad Studios een succes maakte van Need for Speed: Shift en Shift 2: Unleashed.

Logo

De Need For Speed games werden uitgegeven door EA, maar Slightly Mad had hele andere plannen voor het volgende project. Ze wilde de ultieme racegame maken, maar dan zonder inspraak van een uitgever, die de touwtjes strak in handen hebben (lees: dollartekens in hun ogen hebben). Het moest een game worden die de race community geweldig zou vinden en dus was het misschien wel de beste oplossing om ook dezelfde community om geld te vragen, om het hele project mogelijk te maken.


Tools en Perks

Slightly Mad had een slordige 4 miljoen euro van de community nodig om Project Cars te maken wat het nu is. Tegenwoordig wordt er dan vaak een Kickstarter project van gemaakt, waarbij iedereen wat geld kan storten en daarvoor in ruil bijvoorbeeld een vroege bèta kunnen spelen, of korting krijgt op de retail game. Dit is eigenlijk een beetje een sponsor deal, maar bij Project Cars moest het meer een samenwerking worden met de community, iets waar beide partijen veel baat bij hadden.

Tools

Je kon als het ware een teamlid worden in de ontwikkeling van de game. Tegen betaling kon je Junior, Team Member, Full Member, Senior, Manager of Senior Manager worden van Project Cars. Je kreeg dan naast coole perks als toegang tot echte trackdays, in-game advertising boards, je eigen logo of gezicht in de game en nog veel meer, ook echt inspraak in de ontwikkeling van de game. Hoe hoger je ‘rang’ des te vaker je nieuwe bèta’s mocht spelen en zelfs gesprekken kon voeren met de developers over wat er beter of anders zou moeten.


Verdien je geld terug

Wat helemaal anders is in het geval van Project Cars, in tegenstelling tot de meeste Kickstarter projecten, is dat de community ook weer geld terug gaat verdienen als de game volgende week op de markt komt. Afhankelijk van wat voor soort member je bent geworden, krijg je nu een percentage van de opbrengst. Dit is weer helemaal in lijn met de hele filosofie achter Project Cars, dat de devs er niet per se rijk van hoeven te worden, maar gewoon de vetste racegame ooit wil maken, samen met de gamers.

Blue

Er is in totaal door het verkopen van deze ‘aandelen’ 3.75 miljoen euro opgehaald door in totaal 80.000 members. Dat is gemiddeld toch zo’n 47 euro per member en daarom gaat er maar liefst 70% van de totale opbrengst naar de community, voor de eerste 2 jaar na release. Aangezien het er op lijkt dat het inderdaad geen lullig race spelletje gaat worden, kan dat dus nog best wel wat opleveren!


Bandai Namco

Uiteindelijk om de game op de markt te brengen heb je toch een uitgever nodig en dat is Bandai Namco geworden. Omdat Project Cars eigenlijk zichzelf had gefinancierd, heeft Bandai Namco er een stuk minder geld in moeten pompen, wat er voor zorgt dat de game uit kan komen wanneer hij af is. Uitstel van een grote game kost een uitgever vaak klauwen vol met geld, maar in het geval van Project Cars was dat niet echt het geval.

Welcome

Dit is waarschijnlijk dan ook de reden dat Slightly Mad Studios de game al meerdere malen heeft uitgesteld en lekker de tijd heeft genomen om de game helemaal strak te krijgen. Vergis je niet, Project Cars was een mega klus om te maken en dat komt mede door de bijzondere constructie met de community. Er zit ontzettend veel content in de game en als je dan 80.000 members in je team hebt die daar allemaal een mening over hebben, heb je een recept voor knallende hoofdpijn, maar misschien ook wel de beste racing game ooit. Je hoort het wel vaker, maar Project Cars is oprecht gemaakt door de gamers, voor de gamers.

REACTIES (16) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord