Het Hete Hangijzer: Telltale bewijst dat het zomaar voorbij kan zijn 

Het Hete Hangijzer: Telltale bewijst dat het zomaar voorbij kan zijn 2018-09-24T11:25:01
In Het Hete Hangijzer neemt PU.nl-redacteur Michel Musters maandelijks een discussiepunt met je door die gamers – of hemzelf – op dat moment bezighoudt. Deze keer de situatie rondom Telltale Games, dat zo goed als zijn deuren sluit en maar weer bewijst dat niets in de game-industrie zeker is.

Telltale Games leek de afgelopen jaren op rolletjes te lopen. De Amerikaanse studio werd in 2004 opgericht en bestond oorspronkelijk uit voormalige werknemers van LucasArts. Het bedrijf kwam in de spotlight te staan door episodische adventurereeksen als Tales of Monkey Island en Sam & Max, maar oogstte pas echt succes met The Walking Dead, een episodische reeks gebaseerd op de populaire gelijknamige comics en televisieserie. The Walking Dead was zó succesvol dat fans in de hoogtijdagen van het spel speculeerden dat personages uit de games wellicht zelfs in de tv-show zouden verschijnen.

Dat is uiteindelijk nooit gebeurd, maar Telltale bleef zijn portfolio lekker uitbreiden. The Wolf Among Us was een favoriet bij de fans, Tales of the Borderlands gaf nog meer persoonlijkheid aan de gamefranchise van Gearbox en met licenties als Batman en Game of Thrones maakte Telltale spellen rondom gigantische franchises. Eerder dit jaar bleek zelfs dat Telltale met Netflix samenwerkte om interactieve, episodische series op de streamingdienst te krijgen, zoals Minecraft: Story Mode en Stranger Things. Ja, Telltale had nog vele mooie jaren in het verschiet.

The Walking Dead


Doei Telltale

Nou, niet dus. Afgelopen weekend kwam het nieuws naar buiten dat het overgrote deel van de ongeveer 250 werknemers van de studio is ontslagen. Nog zo’n 25 werknemers blijven over en hoewel officiële details ontbreken, lijkt het er op dat deze mensen vanwege een contract Minecraft: Story Mode afmaken voor Netflix en daarna heel de studio opgedoekt wordt.

Wellicht dat tijdens de publicatie van deze column al iets meer details bekend zijn, maar alles lijkt er op te wijzen dat Telltale zijn deuren sluit en alle games die in ontwikkeling waren geannuleerd worden. Het vierde en laatste seizoen van The Walking Dead schijnt niet afgemaakt te worden, waardoor er maar twee afleveringen zijn en de serie mogelijk met een cliffhanger eindigt – een klap in het gezicht van fans van het eerste uur die de avonturen van Clementine al die jaren hebben gevolgd. Stranger Things en The Wolf Among Us seizoen 2 zijn ook geannuleerd.

The Wolf Among Us

Veel kosten, weinig opbrengsten

De droom is voorbij, Telltale lijkt in een rap tempo te worden weggevaagd uit de game-industrie. En hoewel een gedeelte van de voormalige werknemers vast wel weer werk kan vinden (Ubisoft nodigde alle werknemers bijvoorbeeld uit voor gesprekken), lijken de typische adventuregames van de studio daarmee ook te verdwijnen. Het is misschien een niche genre, maar waar moeten gamers met een voorliefde voor dit soort spellen nu dan heen?

Het probleem lijkt hem te zitten in dat gamers die deze games tof vonden, nauwelijks meer bestaan. Daar lijkt de tweet van Telltale zelf over deze situatie in ieder geval op te wijzen. De games die het bedrijf uitgaf vielen bij critici in de smaak, maar verkochten voor geen meter meer. Tja, zie maar eens de kop boven water te houden wanneer bijna niemand meer je games koopt. Telltale moest niet alleen behoorlijk wat geld uitgeven om zijn 250 werknemers uit te betalen, het moest ook geld neerleggen voor al die dure licenties waar het games omheen bouwde. Ik kan mij niet voorstellen dat licenties voor franchises als Batman, The Walking Dead en Game of Thrones goedkoop zijn.

Batman

Schok

Telltale’s situatie kwam voor veel gamers en journalisten – waaronder ikzelf – als een schok. Er leek geen vuiltje aan de lucht, en opeens bestaat de studio nauwelijks meer. De verantwoordelijkheid ligt natuurlijk bij het bedrijf zelf. Het had bijvoorbeeld eerder kunnen investeren in eigen franchises, zodat er geen dure licentiekosten meer hoefden te worden betaald, en een nieuwe engine had mogelijk meer gamers bij de les gehouden.

Toch is deze situatie ook een pijnlijke reminder dat het vanaf de buitenkant vaak onmogelijk is om te zien wat er binnen een bedrijf gebeurt, en dat je een bepaalt type spel maar beter kunt koesteren. De kraan kan zomaar dichtgedraaid worden en dan begin je pas te beseffen wat je mist. Ik ben er zelf net zo schuldig aan. Ook ik heb wel eens een spel of twee van Telltale gespeeld, en daar van genoten. Ik zag de afgelopen jaren de ene na de andere game van de studio uitkomen en vond het wel prima. ‘Ach, toch wel leuk. Die koop ik nog wel een keertje wanneer heel het seizoen uit is.’ Niet dus. Zie hier het resultaat.

Lees ook de vorige edities van Het hete hangijzer:
Nintendo Direct is een geniaal communicatiemiddel
Google gaat zich mengen in de game-industrie
Fortnite maakt ons bewust van cross-play en dat is goed
De Xbox One biedt de meest klantvriendelijke consolervaring
De illusie van de fysieke gamecollectie
Stop met het verfilmen van games

REACTIES (33) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord