Het Hete Hangijzer: Red Dead Redemption 2 was de crunch niet waard 

Het Hete Hangijzer: Red Dead Redemption 2 was de crunch niet waard 2018-11-17T21:26:34
In het Hete Hangijzer wordt maandelijks een discussiepunt besproken die gamers bezighoudt. PeterKoelewijn neemt het stokje over want hij heeft ook weleens een mening! De eerste gaat over Red Dead Redemption 2 en waarom het de crunch niet waard was.

Red Dead Redemption 2 is een paar weken uit en we weten nu dat er weer heel veel mensen lange dagen hebben gemaakt om de Rockstar-hit op tijd te leveren. Wie dat heeft verteld? Niemand minder dan Dan Houser, Rockstar-baas en geestelijk vader van Red Dead Redemption. In een interview met New York Magazine vuurde hij veel indrukwekkende cijfers af op de journalist. Een script van 2.000 pagina’s! Meer dan 700 acteurs ingehuurd, waarvan velen met gesproken rollen! En het team maakte 100-urige werkweken om de game op tijd af te hebben! Uh, wait wut? Ik wist niet eens dat er zoveel uur zaten in een week!

Rockstar in de verdediging

Een flinke inschattingsfout van Houser, die snel gecorrigeerd werd. Er zouden slechts een klein aantal mensen zoveel uren gemaakt hebben en maar voor een paar weken in 2018. Houser voegde daar nog een persoonlijk statement aan toe dat niemand gedwongen wordt om over te werken bij Rockstar. Maar het gebeurt dus wel massaal en deze beruchte crunchperiodes duurden soms maanden.

De studio heeft ook de schijn tegen. Rockstar staat al langer bekend als een bedrijf waar overwerken meer regel dan uitzondering is. De ontwikkeling van de eerste Red Dead Redemption in het bijzonder was een foltering voor sommige mensen bij (toen nog) Rockstar San Diego. Er lekte zelfs een brief uit van de vrouwen en andere familieleden van de ontwikkelaars, die de directie verzocht om niet langer zulke lange werkdagen te eisen van hun medewerkers.

Red Dead Redemption 2

Interviews met ex-medewerkers

Het was reden voor Kotaku-journalist Jason Schreier om al ruim voor de lancering van Red Dead Redemption 2 contact op te nemen met tientallen ex-medewerkers. Hij interviewde uiteindelijk 43 voormalige Rockstar-developers over hun ervaringen met het bedrijf, inclusief reacties van Houser zelf en nog 34 huidige medewerkers. Je kunt hier het hele artikel lezen. Het schetst een genuanceerd beeld van het crunchprobleem binnen de studio.

Rockstar heeft niet voor niets een reputatie als een van de beste gameontwikkelaars to date. Er wordt keihard gewerkt binnen de diverse studio’s rondom de wereld. Sommige medewerkers hadden een fantastische tijd en vonden het niet erg om wat langer door te werken, maar andere medewerkers ondervonden dodelijke blikken als ze ook maar het idee kregen om rond half zes ’s hun jas te pakken. Ook werden er tijdens de ontwikkeling van GTA V uren genoteerd en moesten er gemiddeldes behaald worden. Er zijn mensen die hulp kregen van Rockstar toen het privé slecht met ze ging. En er zijn ontwikkelaars die niet eens in de credits van RDR2 of eerdere titels staan, ook al hebben ze lange tijd aan de game gewerkt. Een beleidsregel van Rockstar is dat ze alleen mensen in de credits plaatsen die tot het eind van de ontwikkeling blijven. Voor Red Dead Redemption 2 hebben ze de namen van alle ontwikkelaars op hun website geplaatst, maar dat is natuurlijk een troostprijs als je jaren aan een spel gewerkt hebt en je naam er niet eens inzit.

Prestatiebonussen

Crunch is een probleem in de gamesindustrie en het is niet makkelijk op te lossen. Het siert Rockstar dat ze dit erkennen en dat er, gebaseerd op de gesprekken met ex-medewerkers, al veel verbeterd is ten opzichte van de ontwikkeling van GTA IV, V, Max Payne 3 en Red Dead 1. Veel medewerkers slikken de lange werkdagen omdat er een dikke prestatiebonus tegenover staat als de game goed verkoopt (en dat is vrij zeker met een Rockstar-game). Je kunt bovendien begrijpen dat het verdomd goed op je CV staat als je gewerkt hebt aan GTA V of Red Red Redemption 2. Daarvoor werk je toch wel een paar maanden over?

Red Dead Redemption 2

Maar ook met dit alles blijft crunch nooit goed te praten, naar mijn mening. Deze generatie krijgen we de grootste, prachtigste en langste games ooit voorgeschoteld, maar hoeveel mensen hebben ondertussen hun carrière in de gamesindustrie opgegeven door de lange werkdagen? Welke meesterwerken missen we daarom? En hoeveel mensen hebben hun levensgeluk serieus beschadigd om ons de perfect krimpende paardenballen in RDR2 te bezorgen?

Red Dead Redemption 2 was alle crunch niet waard. Ik bedoel daarmee dat ik het Rockstar-team graag een normale 40-urige werkweek gun. En als ik daarvoor nog een jaartje had moeten wachten op RDR2, of wat meer had moeten betalen voor de standaard editie? Het zij zo.

Het Hete Hangijzer:

Telltale bewijst dat het zomaar voorbij kan zijn
Nintendo Direct is een geniaal communicatiemiddel
Google gaat zich mengen in de game-industrie
Fortnite maakt ons bewust van cross-play en dat is goed
De Xbox One biedt de meest klantvriendelijke consolervaring
De illusie van de fysieke gamecollectie
Stop met het verfilmen van games

REACTIES (34) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord