Het Hete Hangijzer: Nintendo Direct is een geniaal communicatiemiddel 

Het Hete Hangijzer: Nintendo Direct is een geniaal communicatiemiddel 2018-08-30T11:43:51
In Het Hete Hangijzer neemt PU.nl-redacteur Michel Musters maandelijks een discussiepunt met je door die gamers – of hemzelf – op dat moment bezighoudt. Deze keer een lofzang over de Nintendo Direct-uitzendingen en hoe Nintendo de ideale manier heeft gevonden om gamers op te hypen.

Als gamer is het vaak net zo leuk om vooruit te kijken als de games die nu verkrijgbaar zijn te spelen. Dat is gewoonweg hoe onze hobby in elkaar steekt: er is altijd weer wat beters en iets nieuws in aantocht, altijd staat the next big thing wel op stapel.

Je hebt altijd een paar grote evenementen per jaar om naar uit te kijken. Als westerse gamer is E3 natuurlijk de belangrijkste: hier worden alle nieuwe games uit de doeken gedaan op de ene na de andere persconferentie. Ook de Tokyo Game Show en Gamescom hebben vaak wel tot op zekere hoogte interessante aankondigingen.

Nintendo-gamers zijn echter allang niet meer alleen aangewezen op deze evenementen. Al sinds de lancering van de Wii U vult Nintendo de rest van het jaar met de zogenaamde ‘Nintendo Direct’: YouTube-filmpjes, in lengte uiteenlopend tussen een paar minuten tot zelfs langer dan een halfuur, waarin allerlei nieuwe games worden aangekondigd en updates gegeven worden over aankomende spellen.

Nintendo Direct

Het nieuwe normaal

Het heeft een aantal jaar geduurd, maar inmiddels zijn gamers helemaal gewend aan deze nieuwe manier van informatie naar buiten brengen. Het resultaat is dat we als hongerige gamers, altijd op zoek naar de volgende toffe titel, inmiddels getraind zijn om te wachten op een nieuwe Direct-uitzending waar we weer nieuwe games kunnen verwachten.

Sterker nog: we verwachten het en masse. Op internetfora en in reacties op artikelen op gamesites wordt gespeculeerd over wanneer de volgende Direct zou kunnen worden uitgezonden, er wordt geraden welke games er wellicht worden onthuld en na elke uitzending wordt elk stukje informatie eindeloos geanalyseerd en besproken. Door eens in de zoveel maanden een Direct uit te zenden, maar pas vlak van te voren aan te kondigen wanneer deze Direct-uitzending precies online komt, geeft Nintendo gamers het gevoel dat zo’n beetje alles mogelijk is. Ziet de line-up er deze winter een beetje mager uit? Geen probleem! E3 is dan al wel geweest, maar voor hetzelfde geldt bewaart Nintendo een aantal toffe aankondigingen voor een Direct die binnenkort online komt.

Deze generatie gaat Nintendo zelfs nog wat verder door een paar keer per jaar een ‘Nindies Showcase’ uit te zenden. Deze filmpjes dragen niet de Direct-benaming, maar vergis je niet: het zijn eigenlijk ook gewoon Directs, maar dan met een focus op indiegames. Op deze manier zijn er wel zo’n zes tot acht Direct-uitzendingen per jaar, meer dan genoeg om fans constant in spanning te laten afwachten.

Geniale marketing

Dit is een manier voor Nintendo om de attentiespanne van hun fans te allen tijde op hen te richten. Doordat de Direct steeds meer ingeburgerd wordt, bereiken de filmpjes ook een steeds breder publiek, en als dat al niet het geval is dan brengen alle fans en journalisten die over de Direct schrijven de informatie wel vanzelf naar het grote publiek. Het is niets minder dan geniale marketing, een simpele en ogenschijnlijk vrij goedkope manier om het hele jaar door in de aandacht te staan. Het werkt. Gamers zijn blij omdat ze nieuwe aankondigingen krijgen, vaak van games die al best snel uitkomen, omdat het bedrijf niet afhankelijk is van één groot evenement per jaar om de onthulling te doen.

Natuurlijk kleven er ook wat nadelen aan deze tactiek. De E3-presentatie van Nintendo is doordat het bedrijf het hele jaar door onthullingen moet doen in Direct-uitzendingen vaak niet zo goed gevuld als de presentaties van concurrerende partijen. Daardoor zijn veel Nintendo-fans rond E3 vaak (licht) teleurgesteld. Aan de andere kant hoeven zij niet een heel jaar te wachten tot het bedrijf de line-up op de volgende E3 corrigeert en aanvult – een paar maanden later kunnen er tijdens een Direct al weer nieuwe titels aangekondigd worden die een veel positiever beeld schetsen.

Ook jammer vindt ik dat het persoonlijke element van de Direct-uitzendingen (en E3-presentaties) sinds het overlijden van voormalige president Satoru Iwata een beetje naar de achtergrond is gegaan. Ten tijde van de Wii U wist je echt nooit wat voor rare in scène gezette capriolen je kon verwachten in een Direct, maar uitgezonderd van een kort optreden van Reggie Fils-Aime of Smash Bros.-ontwikkelaar Masahiro Sakurai is dat nu veel minder. Het wat serieuzere karakter van de hedendaagse Direct kan echter ook te maken hebben met het volwassen worden van het concept en de bredere doelgroep die aangesproken wordt.

Nintendo Direct


De Direct is wat mij betreft hét marketingelement dat concurrenten Mirosoft en Sony moeten kopiëren van Nintendo. Toen het Japanse bedrijf op E3 ‘Treehouse livestreams’ ging houden om zo meer gameplay van hun aangekondigde titels te kunnen tonen, sprong de concurrentie daar vrij snel op in en doen nu alle drie de hardwareproducenten een soortgelijke livestream tijdens E3. Ik had echter verwacht dat Sony en Microsoft ook wel leentjebuur zouden spelen als het op de Direct-uitzendingen aankwam. Het hele jaar door spannende video’s waarin de ene na de andere game-onthulling wordt gedaan? Graag!

Lees ook de vorige edities van Het hete hangijzer:
Google gaat zich mengen in de game-industrie
Fortnite maakt ons bewust van cross-play en dat is goed
De Xbox One biedt de meest klantvriendelijke consolervaring
De illusie van de fysieke gamecollectie
Stop met het verfilmen van games

REACTIES (24) 

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord